Spadki cen wynikały głównie z polityki jednego z najważniejszych graczy na rynku samochodów elektrycznych czyli Tesli. Marka Elona Muska kilkakrotnie obniżała ceny na swoje modele, istotnie wpływając na cały rynek. Dane z lipca 2023 r. pokazują, że sprzedaż nowego modelu elektrycznego zajmuje średnio 50 dni, czyli prawie dwukrotnie więcej niż w lipcu 2022 r. (25,2 dnia). Jeszcze gorsza jest sytuacja w przypadku używanych pojazdów elektrycznych, których sprzedaż wynosi obecnie średnio 57,8 dnia w porównaniu z 26,4 dnia w zeszłym roku. Skutki pandemii wpłynęły na ograniczoną dostępność samochodów więc klienci byli mniej wybredni. Obecnie wymagania kupujących rosną, co wpływa na tempo sprzedaży.
Czytaj więcej
To Europa miała być liderem elektromobilności. A Norwegię stawiano jako wzór do naśladowania. Nic takiego się nie stało, bo w wyścigu do elektryfikacji motoryzacji niekwestionowanym liderem są Chiny.
Elektryka sprzedasz najszybciej w 29 dni, auto spalinowe w 9 dni
Niemniej jednak producenci samochodów mają ambitne plany drastycznego zwiększenia sprzedaży samochodów elektrycznych, a z rynku docierają niepokojące sygnały o zahamowaniu trendu. Marki podkreślają, że ich główne zyski wynikają ze sprzedaży samochodów spalinowych. Informacje z rynku są niepokojące dla producentów, ale oznaczają, że klienci mają szansę negocjować lepsze ceny i mogą czerpać z szerokiej dostępności. Według najnowszego badania rynku przeprowadzonego przez iSeeCars, najszybciej sprzedającym się nowym pojazdem elektrycznym, z wyłączeniem Tesli, jest Chevrolet Bolt EUV (29,1 dnia), który z końcem roku doczeka się kolejnej generacji oraz BMW i4. Trzecie miejsce na podium zajmuje Hyundai Ioniq 6. Na rynku używanych aut elektrycznych najkrócej czeka na klienta Tesla Model Y (47,6 dnia) oraz Nissan Leaf (51,3 dnia).
Najszybciej sprzedającymi modelami na rynku nowych aut w USA są Toyota Grand Highlander Hybrid (9,2 dnia), Range Rover (10,4 dnia) i Toyota Grand Highlander (10,7 dnia). Na spowolnienie cierpi również rynek samochodów używanych za oceanem. Najpopularniejsze modele nowe i używane sprzedają się odpowiednio o 29,2% i 26% wolniej w ujęciu rok do roku. Analitycy uważają, że popyt na samochody używane utrzyma się na wysokim poziomie, gdyż ceny będą powoli spadać w ciągu najbliższych 6-12 miesięcy.