Coraz więcej ofert używanych aut elektrycznych

W tym momencie w Polsce zarejestrowanych jest ponad 80 tysięcy samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in. Choć jak na razie rynek opiera się gównie na nowych pojazdach to przybywa ofert na ich używane odmiany. To z kolei wymusza powstanie rynku aftersales.

Publikacja: 25.08.2023 09:11

Coraz więcej ofert używanych aut elektrycznych

Foto: AdobeStock

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pojazdy elektryczne osiągnęły udział w rynku na poziomie 44 proc. nowo wyprodukowanych pojazdów w Europie w 2022 r. w porównaniu do 38 proc. w 2021 r. Zgodnie z danymi Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w Polsce zauważalny jest stały trend wzrostu liczby pojazdów na baterie. Pod koniec lipca 2023 r. po polskich drogach jeździły 82 955 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV) liczyła 42 265 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV) – 40 690 szt. – wynika z licznika elektromobilności prowadzonego przez PSPA I PZPM.

32 procentowy wzrost ładowarek rok do roku

Wraz ze zwiększającą się sprzedażą pojazdów, rozwija się również infrastruktura ładowania – niezbędna do utrzymania dynamiki rejestracji nowych elektryków. Pod koniec lipca 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2953 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5884 punktów). 32 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68 proc. – wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lipcu uruchomiono 68 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (175 punktów). – Po siedmiu miesiącach roku widzimy utrzymującą się dobrą koniunkturę wdrażania do użytku nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania mimo trwającego okresu wakacyjnego. W lipcu oddano do użytku 68 ładowarek, zwiększając ogólną liczbę ogólnodostępnych punktów ładowania o 32 proc. w porównaniu do zeszłego roku – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA.

Czytaj więcej

Jak ugasić samochód elektryczny? Są trzy sposoby

Jak podkreśla dyrektor zarządzający PSPA, do końca roku przewiduje się rozbudowę sieci ładowania do ok. 7,5 tys. punktów, a w kolejnych dwóch latach do ponad 38 tys. punktów. – Wyzwaniem pozostaje wyrównanie tempa rozwoju infrastruktury ładowania na terenie kraju. Obecnie największą liczbę ładowarek dla pojazdów elektrycznych posiada Warszawa (312 ładowarek), Gdańsk (141) oraz Katowice (106), pozostawiając w tyle mniejsze miejscowości – dodaje Maciej Mazur. Dobre wyniki sprzedaży to głównie efekt powrotu do dobrej dostępności pojazdów. Mimo że problemy z półprzewodnikami nadal występują to dla wielu koncernów pojazdy elektryczne mają priorytet produkcyjny. W efekcie idą dzisiaj do salonu możemy niemalże od ręki zakupić elektryka.

Ponad 2200 ofert używanych elektryków

Widać to również na portalach ogłoszeniowych. Dobrym tego przykładem jest Otomoto, na którym liczba tego typu ogłoszeń przekracza obecnie 2000. Równolegle do nowych samochodów, rośnie również liczba ofert ich używanych odpowiedników. Aktualnie liczba takich ofert na Otomoto przekracza 2200. Co ciekawe według danych portalu ogłoszeniowego w 2022 roku wśród najchętniej wśród samochodów elektrycznych używanych znalazły się: Nissan Leaf (10,4 proc.), Tesla Model S (1o,2 proc.), Tesla Model 3 (9 proc.), BMW i3 (6,5 proc.) oraz Renault Zoe (5,6 proc.). - Zakup samochodu z drugiej ręki zawsze wiąże się z pytaniami o dostępność części i możliwości jego serwisowania w przyszłości. Te pytania stają się szczególnie ważne, gdy mówimy o zakupie używanego auta elektrycznego. Biorąc pod uwagę wciąż stosunkowo niski wiek samochodów elektrycznych w Polsce, widzimy, że w związku z obowiązującą gwarancją producenta zdecydowana większość elektryków wciąż jest obsługiwana w ramach ASO. Jednak naturalnie - z biegiem czasu rynek wtórny samochodów elektrycznych rośnie, a z tym bezpośrednio wiąże się potrzeba poszerzenia zasobów i kompetencji w zakresie serwisowania aut napędzanych na prąd. Wyniki badania przeprowadzonego niedawno przez Motofocus.pl mówią, że obecnie zaledwie 1/3 warsztatów na stałe zatrudnia osobę wyspecjalizowaną w serwisie elektryków bądź hybryd (33,8 proc.) albo współpracuje z taką osobą (6,5 proc.). Sądzę, że właśnie rozwój niezależnego aftermarketu jest czynnikiem, który ma szansę znacząco przyczynić się do popularyzacji samochodów elektrycznych w Polsce - mówi Piotr Grzemski, head of parts, Otomoto.

Nissan Leaf

Nissan Leaf

mat. prasowe

Biorąc pod uwagę dobrze już prosperujący rynek pojazdów nowych i używanych, kolejnymi wyzwaniami przed sektorem motoryzacji jest rozwój rynku części i akcesoriów. Jest to niewątpliwe wyzwanie, gdyż obecnie jest niewielka liczba starszych samochodów elektrycznych, co przekłada się na mały popyt na zamienniki oryginalnych części. Na rynku jest mała liczba niezależnych warsztatów zajmujących się elektrycznymi pojazdami, a tym samym jest niższy popyt na części zamienne pochodzące spoza autoryzowanej sieci dilerskiej. Kolejną kwestią jest o wiele mniejsze zapotrzebowanie na części, choćby przez fakt, że przeciętny samochód elektryczny posiada o ok. 3000 mniej ruchomych części w odniesieniu do swojego spalinowego odpowiednika. Zwiększająca się liczba pojazdów elektrycznych to wyzwanie również dla warsztatów, które muszą mieć wykwalifikowaną kadrę posiadającą nie tylko wiedzę, ale też uprawnienia do obsługi urządzeń pracujących pod wysokim napięciem. Mimo że pojazdy elektryczne posiadają wiele wspólnych części. Obok instalacji wysokonapięciowej jest tradycyjny układ instalacji 12V, zawieszenie, układ kierowniczy oraz wiele innych, które naprawia się w taki sam sposób jak w samochodach spalinowych. Największą różnice stanowi akumulator. Jest to serce pojazdu elektrycznego, który wymaga szczególnej opieki. Na rynku dopiero pojawiają się zakłady serwisujące ten element. Jednak większość z nich jest tworzona w ramach autoryzowanych serwisów (ASO).

Brakuje niezależnych serwisów samochodów elektrycznych

- Serwisy ASO, które zajmują się obecnie większością napraw samochodów elektrycznych, w przypadku konieczności wymiany niesprawnych elementów pojazdu korzystają wyłącznie z rekomendowanych przez producentów, nowych części motoryzacyjnych. Statystyki pokazują jednak, że park samochodów w Polsce starzeje się, a starsze modele tym bardziej potrzebują opieki mechanika. Z przeprowadzonego przez nas w kwietniu badania postaw kierowców wobec napraw samochodów wynika, że wybierając części do samochodu aż 2/3 kierowców opiera się na rekomendacji mechanika lub decyduje o wyborze części razem z nim. Większa liczba warsztatów, które wśród możliwości naprawy będą proponować wykorzystywanie części używanych jest kluczowa dla rozbudowy rynku wtórnego części przeznaczonych do pojazdów elektrycznych – podkreśla Grzemski.

W efekcie przed rynkiem pojazdów używanych oraz serwisów duże wyzwanie, aby przygotować się odpowiednio wcześniej do obsługi pojazdów elektrycznych. Konieczne jest wyszkolenie pracowników, zakupienie odpowiednich narzędzi oraz ewentualne rozbudowanie zakresu usług o np. naprawy akumulatorów. Będą one z każdym rokiem coraz bardziej poszukiwane, zwłaszcza przy powiększającej się grupie e-samochodów używanych. O możliwościach rozwoju rynku pracy oraz sektora części i akcesoriów dyskusje będą toczone podczas Kongresu Nowej Mobilności2023 w Łodzi w dniach od 26 do 28 września 2023 r. W wydarzeniu weźmie udział ponad 1500 uczestników, w tym ok. 400 prelegentów, którzy omówią ponad 250 zagadnień związanych z rozwojem nowej mobilności.

Czytaj więcej

Mercedes EQE SUV: Rodzinny elektryk

Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) pojazdy elektryczne osiągnęły udział w rynku na poziomie 44 proc. nowo wyprodukowanych pojazdów w Europie w 2022 r. w porównaniu do 38 proc. w 2021 r. Zgodnie z danymi Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w Polsce zauważalny jest stały trend wzrostu liczby pojazdów na baterie. Pod koniec lipca 2023 r. po polskich drogach jeździły 82 955 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych aut (BEV) liczyła 42 265 szt., a park hybryd typu plug-in (PHEV) – 40 690 szt. – wynika z licznika elektromobilności prowadzonego przez PSPA I PZPM.

Pozostało 92% artykułu
Na prąd
Coraz więcej marek motoryzacyjnych wycofuje się ze swoich elektrycznych strategii
Na prąd
Koniec przywileju jazdy po buspasach dla samochodów elektrycznych
Na prąd
Volkswagen walczy z szarym importem swoich chińskich modeli samochodów
Na prąd
Niemiecki gigant motoryzacyjny wycofuje się z elektromobilnej transformacji
Na prąd
Do Chorwacji nie jedź elektrykiem. Sieć ładowarek w Europie jest mocno dziurawa
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy