Tak ma wyglądać fabryka polskiego auta elektrycznego w Jaworznie

Polski samochód elektryczny Izera ma być produkowany w Jaworznie. Informacje na temat samego projektu są nadal skąpe. Wiadomo, że platformę ma dostarczy znany koncern motoryzacyjny, a fabryka powstanie przy drodze krajowej DK79, która łączy się z ekspresową S1 i autostradą A4.

Publikacja: 02.11.2022 13:31

Tak ma wyglądać fabryka polskiego auta elektrycznego w Jaworznie

Foto: ElectroMobility Poland

ElectroMobility Poland (EMP) obiecuje, że w drugiej połowie listopada ogłosi dostawcę platformy dla Izery do tego ma pokazać wybraną technologię, oraz zaprezentować partnera. - Myślę, że wybrana przez nas technologia jak i renoma partnera rozwieje wiele wątpliwości co do naszego projektu, związanych z tym, czy jesteśmy w stanie dostarczyć na rynek samochód, który będzie w stanie konkurować z obecnymi już na nim modelami - mówi Piotr Zaremba, szef EMP w rozmowie z portalem wnp.pl. Szef spółki EMP tłumaczy, że na wydłużenie negocjacji wpłynęły wydarzenia o globalnej skali – takie jak wybuch pandemii czy wojny w Ukrainie. Poza tym firma nastawiła się od początku na wielomiesięczny proces budowy zaufania wśród zagranicznych dawców technologii.

Czytaj więcej

Polska światową potęgą eksportu akumulatorów do aut elektrycznych

- Miarą sukcesu nie jest uruchomienie produkcji, tylko to, by projekt utrzymał się na rynku i był konkurencyjny i rentowny przez kolejnych 20 – 30 lat. Dlatego tak ważne są dla nas aspekty biznesowe – współdzielenie łańcucha dostaw, inne opcje współpracy w przyszłości - mówi Zaremba. Ruszają również plany budowy samej fabryki. Spółka ElectroMobility Poland zawarła umowę o ustanowienie inwestora zastępczego na wykonanie projektu budowlanego, nadzorowanie i koordynowanie prac budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie zakładu produkcyjnego w Jaworznie. Inwestorem zastępczym została firma Prochem S.A., jak podkreśla SMP to firma posiadająca 75-letnie doświadczenie w projektowaniu oraz realizacji inwestycji budowlanych. Ponadto Spółka ElectroMobility Poland wybrała planistę zakładu, z którym zawarła umowę o świadczenie usług inżynieryjnych. Jest nim firma wchodząca w skład Dürr Group, jedna z wiodących na świecie firm zajmujących się inżynierią mechaniczną i przemysłową.

fot. ElectroMobility Poland

- Proces budowy zakładu produkcyjnego oraz uruchomienia produkcji łączy w sobie wiele elementów m.in.: inżynierię produkcji, procesy budowlane i uzgodnienia techniczne , wymagania środowiskowe tym samym konieczność zastosowania odpowiednich rozwiązań technologicznych w szczególności w obrębie wydziału lakierniczego czy optymalne zaplanowanie procesów logistycznych. Są one kluczowe dla prawidłowego zaprojektowania zakładu i linii produkcyjnych. W tym obszarze postawiliśmy na firmę, która jest światowym liderem rynku projektowania i dostarczania linii produkcyjnych, w szczególności dla wydziału lakierni, jak i montażu. Dürr w ramach naszej umowy we współpracy z partnerami zapewni także odpowiedni poziom kompetencji w zakresie wydziału spawalni i rozwiązań logistycznych. Współpraca z takim partnerem daje gwarancję spełnienia wysokich standardów rozwiązań technologicznych i procesowych niezbędnych w bardzo dobrze zorganizowanej branży automotive - komentuje Cyprian Gronkiewicz, Dyrektor ds. Uruchomienia Produkcji w Spółce ElectroMobility Poland S.A.

Czytaj więcej

Audi Q4 e-tron Sportback: I cóż z tego, że elektryk

ElectroMobility Poland (EMP) obiecuje, że w drugiej połowie listopada ogłosi dostawcę platformy dla Izery do tego ma pokazać wybraną technologię, oraz zaprezentować partnera. - Myślę, że wybrana przez nas technologia jak i renoma partnera rozwieje wiele wątpliwości co do naszego projektu, związanych z tym, czy jesteśmy w stanie dostarczyć na rynek samochód, który będzie w stanie konkurować z obecnymi już na nim modelami - mówi Piotr Zaremba, szef EMP w rozmowie z portalem wnp.pl. Szef spółki EMP tłumaczy, że na wydłużenie negocjacji wpłynęły wydarzenia o globalnej skali – takie jak wybuch pandemii czy wojny w Ukrainie. Poza tym firma nastawiła się od początku na wielomiesięczny proces budowy zaufania wśród zagranicznych dawców technologii.

Na prąd
W europejskich portach zalegają tysiące elektryków z Chin. Nikt ich nie chce
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Na prąd
Akumulator z gwarancją przebiegu 1,5 mln km. Przełom w świecie elektromobilności
Na prąd
Volvo doczeka się vana. Skonstruuje go wspólnie z Renault
Na prąd
AFIR - to może być jedno z większych motoryzacyjnych wyzwań dla Polski
Na prąd
Chiny dotują 99 proc. swoich spółek giełdowych. Marki motoryzacyjne na czele