Stellantis zbuduje nowe elektryczne modele w Serbii

Koncern Stellantis ma plany dotyczące fabryki w miejscowości Kragujevac w Serbii. W przyszłości będą tam powstawać nowe modele elektrycznego Fiata, a w przyszłości również inne elektryczne samochody włoskiej marki.

Publikacja: 02.05.2022 11:47

Stellantis zbuduje nowe elektryczne modele w Serbii

Foto: mat. prasowe

- Dziś zaczyna się nowa era - powiedział Aleksandar Vucić, prezydent Serbii po uroczystym podpisaniu umowy. Produkcja elektrycznych samochodów powinna rozpocząć się na początku 2024 r. Serbia zapewni 48 mln euro dofinansowania w to przedsięwzięcie. Prezydent Vucić dodał, że Serbia nie produkowała dotąd samochodów elektrycznych, więc będzie musiała zbudować infrastrukturę stacji ładowania, aby zachęcić do kupowania takich aut, ponadto przyjąć nową strategię energetyczną.

Czytaj więcej

Stellantis wstrzymał produkcję w swojej fabryce w Rosji

Położony w centralnej Serbii Kragujevac jest od dawna znanym ośrodkiem przemysłu samochodowego. To tam powstawały na licencji Fiaty 600, czyli Zastavy a także modele Yugo. Obecnie zakład należący do Stellantisa produkuje Fiaty 500 L, dotychczas wyjechało stamtąd 500 tys. sztuk. W umowie nie podano, jakie e-auto będzie tam powstawać. Prezes koncernu Carlos Tavares stwierdził tylko, że „nowa płyta podłogowa dla pojazdów elektrycznych nadaje się doskonale do produktów z segmentów A, B i C”. Może to więc elektryczny następca Fiata Pandy.

Fiat 500L

Fiat 500L

Foto: mat. prasowe

Przy okazji niektóre tytuły (np. francuski portal MoteurNature) zwróciły uwagę na aspekt polityczny. Stellantis została zmuszona do zamknięcia fabryk w Rosji w związku z sankcjami, a postanowiła inwestować w Serbii, która nie dołączyła do Zachodu i popiera Putina.

Czytaj więcej

Pierwsze oficjalne zdjęcie SUV-a Ferrari

- Dziś zaczyna się nowa era - powiedział Aleksandar Vucić, prezydent Serbii po uroczystym podpisaniu umowy. Produkcja elektrycznych samochodów powinna rozpocząć się na początku 2024 r. Serbia zapewni 48 mln euro dofinansowania w to przedsięwzięcie. Prezydent Vucić dodał, że Serbia nie produkowała dotąd samochodów elektrycznych, więc będzie musiała zbudować infrastrukturę stacji ładowania, aby zachęcić do kupowania takich aut, ponadto przyjąć nową strategię energetyczną.

Położony w centralnej Serbii Kragujevac jest od dawna znanym ośrodkiem przemysłu samochodowego. To tam powstawały na licencji Fiaty 600, czyli Zastavy a także modele Yugo. Obecnie zakład należący do Stellantisa produkuje Fiaty 500 L, dotychczas wyjechało stamtąd 500 tys. sztuk. W umowie nie podano, jakie e-auto będzie tam powstawać. Prezes koncernu Carlos Tavares stwierdził tylko, że „nowa płyta podłogowa dla pojazdów elektrycznych nadaje się doskonale do produktów z segmentów A, B i C”. Może to więc elektryczny następca Fiata Pandy.

Na prąd
Saudyjczycy budują swój pierwszy elektryczny samochód. Technologia z całego świata
Na prąd
Prognoza ekspertów: popyt na baterie do elektryków wzrośnie czterokrotnie do 2030 r.
Na prąd
Rewolucja w hybrydach plug-in. "Super akumulator" z zasięgiem 400 km
Na prąd
Auta wodorowe mogą jeździć po buspasie, ale nie mogą parkować za darmo w miastach
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Na prąd
Produkcja przeniesiona z Polski do USA. Ford będzie produkować akumulatory w Michigan