Volkswagen wdroży sztuczną inteligencję w swoich samochodach

AI, czyli sztuczna inteligencja, już wkrótce pomoże kierowcom najnowszych Volkswagenów. Firma ogłosiła to podczas targów CES w Las Vegas. Na pierwszy ogień idą modele elektryczne.

Publikacja: 10.01.2024 10:06

Sztuczna inteligencja pojawi się w elektrycznych modelach Volkswagena

Sztuczna inteligencja pojawi się w elektrycznych modelach Volkswagena

Foto: mat. prasowe

Asystenci głosowi w samochodach zdobywają coraz większą popularność. Do wielu nowych aut można już „zagadać”. To dobre rozwiązanie w dobie mnogości różnych funkcji i rozbudowanych ekranów dotykowych. Jeśli kierowca chce włączyć lub wyłączyć jakąś funkcję, musi szukać odpowiedniej ikony w menu. Czasami wymaga to wielu kliknięć i jest skomplikowane – co oznacza, że można się przy okazji zdekoncentrować. To może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Łatwiej jest powiedzieć np. „jest mi zimno” albo „zwiększ temperaturę” – i gotowe. Niestety, asystenci głosowi nie zawsze działają idealnie.

Czytaj więcej

Volkswagen ID. Buzz: Wyjątkowość całości

Teraz sytuacja może się jednak poprawić. Do gry wchodzi technologia, która robi ostatnio gigantyczną karierę. Mowa oczywiście o AI, czyli sztucznej inteligencji. Podczas tegorocznych targów CES w Las Vegas Volkswagen oficjalnie zapowiedział wprowadzenie jej do swoich aut. Sztuczna inteligencja w postaci Chatbota GPT zintegrowanego z systemem obsługi głosowej IDA ma pomóc kierowcy m.in. w obsłudze klimatyzacji i systemu nawigacyjnego, kontroli systemu multimedialnego, a poza tym odpowie też na pytania z zakresu wiedzy ogólnej. Będzie pozyskiwać informacje z internetu – i nie tylko. Volkswagen planuje zainstalować w swoich modelach oprogramowanie CaLLM. Dzięki niemu auta odpowiedzą aż na 10 tysięcy specyficznych dla siebie pytań.

Volkswagen promuje AI filmem z Ewanem McGregorem

Układ ma być wywoływany komunikatem „Hello IDA”. Następnie kierowca będzie musiał wydać polecenie lub o coś zapytać. System nie będzie odpowiadał na pytania związane z erotyką, tematami drażliwymi oraz nie „zrozumie” wulgaryzmów. Proste komunikaty, takie jak „zwiększ głośność radia” będą obsługiwane przez system multimedialny auta, ale gdy kierowca zapyta np. o to, gdzie w pobliżu znajdzie dobrą restaurację z sushi albo czy najbliższy basen jest otwarty, do gry wejdzie AI. Podczas prezentacji na targach CES pokazano filmik z aktorem Ewanem McGregorem. Sztuczna inteligencja w Volkswagenie podpowiadała mu… czy szkocki kilt to odpowiednie ubranie na oficjalną okazję. AI zadebiutuje w modelach elektrycznych z rodziny ID, czyli ID.3, ID.4, ID.5 i ID.7. Potem nowa technologia trafi też do aut spalinowych najnowszej generacji, czyli do Passata i Tiguana. W „elektrykach” pojawi się już w II kwartale tego roku. Aktualizacja będzie instalowana w już jeżdżących autach zdalnie.

Czytaj więcej

Tyle kosztuje najnowszy Volkswagen Tiguan. Są już polskie ceny

Czytaj więcej

Już w 2024 roku tymi samochodami nie wjedziesz do Warszawy

Asystenci głosowi w samochodach zdobywają coraz większą popularność. Do wielu nowych aut można już „zagadać”. To dobre rozwiązanie w dobie mnogości różnych funkcji i rozbudowanych ekranów dotykowych. Jeśli kierowca chce włączyć lub wyłączyć jakąś funkcję, musi szukać odpowiedniej ikony w menu. Czasami wymaga to wielu kliknięć i jest skomplikowane – co oznacza, że można się przy okazji zdekoncentrować. To może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Łatwiej jest powiedzieć np. „jest mi zimno” albo „zwiększ temperaturę” – i gotowe. Niestety, asystenci głosowi nie zawsze działają idealnie.

Pozostało 80% artykułu
Innowacje
Robotaxi, czyli autonomiczne taksówki. To będzie nowy biznes branży motoryzacyjnej
Innowacje
Nowy pomysł Apple zrewolucjonizuje branżę moto. Funkcje auta sterowane przez Carplay
Innowacje
Toyota chce wprowadzić na rynek rewolucyjne silniki spalinowe
Innowacje
Samochód jednorazowy. Nowy pomysł w świecie motoryzacji
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Innowacje
Ten materiał może być przełomowy w motoryzacji i lotnictwie. Wymyślił go Polak