Toyota Corolla Cross H2 Concept: SUV z bezemisyjnym silnikiem spalinowym

Bezemisyjna mobilność ma być również możliwa dzięki silnikowi spalinowemu. Zamiast benzyny, 1,6-litrowy turbodoładowany silnik prototypu Toyoty wykorzystuje jako paliwo wodór.

Publikacja: 25.12.2022 12:53

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Foto: mat. prasowe

Pomimo planów związanych z samochodami elektrycznymi, Toyota nie rezygnuje z pracowania nad technologią wodorową jako paliwa do konwencjonalnych silników spalinowych. Japońska marka jest obecna na ponad 170 rynkach na całym świecie i musi zaspokoić różne regionalne wymagania. Toyota Corolla Cross H2 Concept to prototyp bazujący na seryjnym modelu, ale napędzanym wodorem. SUV wykorzystuje trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim, znany z GR Corolli. Zbiorniki wodoru umieszczono pod autem w taki sposób, że pomimo alternatywnego układu napędowego, kompaktowy SUV oferuje wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób i bagażu.

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Foto: mat. prasowe

W przeciwieństwie do pojazdów z ogniwami paliwowymi, które, jak Toyota Mirai, przetwarzają wodór w energię elektryczną i tym samym napędzają silnik elektryczny, napędzana wodorem Corolla Cross H2 Concept wykorzystuje istniejące technologie silników spalinowych. Ten krok wymaga mniejszych inwestycji i dostosowań technicznych, co może doprowadzić do szybszego rozpowszechnienia mobilności bezemisyjnej. Ponadto potrzeba mniej rzadkich surowców, takich jak lit i nikiel, które są potrzebne w samochodach elektrycznych. Również czas tankowania jest znacznie krótszy niż w elektrykach. Wąskim gardłem użycia wodoru jest póki co praktycznie nieistniejąca infrastruktura stacji wodorowych. Prototyp ma wkrótce trafić do codziennego użytku w testach w północnej Japonii w zimowych warunkach. Nadal nie jest jasne, czy koncept może trafić do produkcji seryjnej: Toyota ocenia szansę na komercjalizację na około 40 proc.

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Lexus Electrified Sport: Coupe trafi do produkcji najpóźniej w 2030 roku

Jednak ta technologia ma większe szanse w sportach motorowych: pomyślnie rozpoczęto testy w długodystansowych wyścigach japońskiej serii Super Taikyu. Napędzana wodorem GR Corolla H2 spisała się przez cały sezon – czasami także z prezesem Toyoty Akio Toyodą za kierownicą. Inżynierowie sukcesywnie poprawiają osiągi silników wodorowych: oprócz wzrostu mocy o 24 procent, moment obrotowy wzrósł również o 33 procent – rozwój mocy porównywalny z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi. W ciągu wyścigowego sezonu zasięg poprawił się o około 30 procent, a czas tankowania został skrócony z niespełna pięciu minut do półtorej minuty. Poza Japonią napędzany wodorem model Toyoty zadebiutował w Europie w sierpniu 2022 roku: GR Yaris H2 został poddany próbie podczas jazdy demonstracyjnej podczas Rajdu Ypres w Belgii. Takie regularne i intensywne zajęcia w sportach motorowych przyspieszają rozwój i postęp techniczny.

Toyota GR Yaris H2

Toyota GR Yaris H2

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Toyota Corolla Cross: Przyszłość w jasnych barwach

Pomimo planów związanych z samochodami elektrycznymi, Toyota nie rezygnuje z pracowania nad technologią wodorową jako paliwa do konwencjonalnych silników spalinowych. Japońska marka jest obecna na ponad 170 rynkach na całym świecie i musi zaspokoić różne regionalne wymagania. Toyota Corolla Cross H2 Concept to prototyp bazujący na seryjnym modelu, ale napędzanym wodorem. SUV wykorzystuje trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim, znany z GR Corolli. Zbiorniki wodoru umieszczono pod autem w taki sposób, że pomimo alternatywnego układu napędowego, kompaktowy SUV oferuje wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób i bagażu.

Pozostało 80% artykułu
Innowacje
BMW i Mini jeżdżą już w pełni autonomicznie. Póki co tylko w jednym miejscu
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Innowacje
Mercedes pracuje nad nowymi hamulcami. Koniec z pyłem hamulcowym i wymianą klocków
Innowacje
Koniec dominacji dotykowych ekranów. Kolejna marka wraca do fizycznych przycisków
Innowacje
Mazda się nie poddaje. Opracowuje nowy silnik spalinowy. Będzie wyjątkowo "czysty"
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Innowacje
Hyundai wymyślił na nowo wyświetlacz przezierny. To hologram na całej przedniej szybie