Pomimo planów związanych z samochodami elektrycznymi, Toyota nie rezygnuje z pracowania nad technologią wodorową jako paliwa do konwencjonalnych silników spalinowych. Japońska marka jest obecna na ponad 170 rynkach na całym świecie i musi zaspokoić różne regionalne wymagania. Toyota Corolla Cross H2 Concept to prototyp bazujący na seryjnym modelu, ale napędzanym wodorem. SUV wykorzystuje trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim, znany z GR Corolli. Zbiorniki wodoru umieszczono pod autem w taki sposób, że pomimo alternatywnego układu napędowego, kompaktowy SUV oferuje wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób i bagażu.
Toyota Corolla Cross H2 Concept
W przeciwieństwie do pojazdów z ogniwami paliwowymi, które, jak Toyota Mirai, przetwarzają wodór w energię elektryczną i tym samym napędzają silnik elektryczny, napędzana wodorem Corolla Cross H2 Concept wykorzystuje istniejące technologie silników spalinowych. Ten krok wymaga mniejszych inwestycji i dostosowań technicznych, co może doprowadzić do szybszego rozpowszechnienia mobilności bezemisyjnej. Ponadto potrzeba mniej rzadkich surowców, takich jak lit i nikiel, które są potrzebne w samochodach elektrycznych. Również czas tankowania jest znacznie krótszy niż w elektrykach. Wąskim gardłem użycia wodoru jest póki co praktycznie nieistniejąca infrastruktura stacji wodorowych. Prototyp ma wkrótce trafić do codziennego użytku w testach w północnej Japonii w zimowych warunkach. Nadal nie jest jasne, czy koncept może trafić do produkcji seryjnej: Toyota ocenia szansę na komercjalizację na około 40 proc.
Toyota Corolla Cross H2 Concept
Czytaj więcej
Lexus opracowuje elektryczny supersamochód, który najpóźniej do 2030 roku powinien przejąć dziedz...