Pomimo planów związanych z samochodami elektrycznymi, Toyota nie rezygnuje z pracowania nad technologią wodorową jako paliwa do konwencjonalnych silników spalinowych. Japońska marka jest obecna na ponad 170 rynkach na całym świecie i musi zaspokoić różne regionalne wymagania. Toyota Corolla Cross H2 Concept to prototyp bazujący na seryjnym modelu, ale napędzanym wodorem. SUV wykorzystuje trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim, znany z GR Corolli. Zbiorniki wodoru umieszczono pod autem w taki sposób, że pomimo alternatywnego układu napędowego, kompaktowy SUV oferuje wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób i bagażu.
Toyota Corolla Cross H2 Concept
W przeciwieństwie do pojazdów z ogniwami paliwowymi, które, jak Toyota Mirai, przetwarzają wodór w energię elektryczną i tym samym napędzają silnik elektryczny, napędzana wodorem Corolla Cross H2 Concept wykorzystuje istniejące technologie silników spalinowych. Ten krok wymaga mniejszych inwestycji i dostosowań technicznych, co może doprowadzić do szybszego rozpowszechnienia mobilności bezemisyjnej. Ponadto potrzeba mniej rzadkich surowców, takich jak lit i nikiel, które są potrzebne w samochodach elektrycznych. Również czas tankowania jest znacznie krótszy niż w elektrykach. Wąskim gardłem użycia wodoru jest póki co praktycznie nieistniejąca infrastruktura stacji wodorowych. Prototyp ma wkrótce trafić do codziennego użytku w testach w północnej Japonii w zimowych warunkach. Nadal nie jest jasne, czy koncept może trafić do produkcji seryjnej: Toyota ocenia szansę na komercjalizację na około 40 proc.
Toyota Corolla Cross H2 Concept
Czytaj więcej
Lexus opracowuje elektryczny supersamochód, który najpóźniej do 2030 roku powinien przejąć dziedzictwo kultowego modelu LFA. Nowy model prawdopodobnie otrzyma oznaczenie LFR. Japończycy teraz pokazali prototyp tego niesamowitego coupe.
Jednak ta technologia ma większe szanse w sportach motorowych: pomyślnie rozpoczęto testy w długodystansowych wyścigach japońskiej serii Super Taikyu. Napędzana wodorem GR Corolla H2 spisała się przez cały sezon – czasami także z prezesem Toyoty Akio Toyodą za kierownicą. Inżynierowie sukcesywnie poprawiają osiągi silników wodorowych: oprócz wzrostu mocy o 24 procent, moment obrotowy wzrósł również o 33 procent – rozwój mocy porównywalny z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi. W ciągu wyścigowego sezonu zasięg poprawił się o około 30 procent, a czas tankowania został skrócony z niespełna pięciu minut do półtorej minuty. Poza Japonią napędzany wodorem model Toyoty zadebiutował w Europie w sierpniu 2022 roku: GR Yaris H2 został poddany próbie podczas jazdy demonstracyjnej podczas Rajdu Ypres w Belgii. Takie regularne i intensywne zajęcia w sportach motorowych przyspieszają rozwój i postęp techniczny.
Toyota GR Yaris H2
Czytaj więcej
Toyota stoi SUV-ami i crossoverami. W obecnym portfolio jest sześć takich modeli, teraz pojawia się numer siedem, a za chwilę w salonach również ósmy przedstawiciel tego gatunku. Na elektryczną ósemkę przyjdzie czas nieco później, a dzisiaj jest szansa przyjrzeniu się bliżej siódmemu SUV-owi japońskiego producenta - Corolli Cross.