Toyota Corolla Cross H2 Concept: SUV z bezemisyjnym silnikiem spalinowym

Bezemisyjna mobilność ma być również możliwa dzięki silnikowi spalinowemu. Zamiast benzyny, 1,6-litrowy turbodoładowany silnik prototypu Toyoty wykorzystuje jako paliwo wodór.

Publikacja: 25.12.2022 12:53

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Foto: mat. prasowe

Pomimo planów związanych z samochodami elektrycznymi, Toyota nie rezygnuje z pracowania nad technologią wodorową jako paliwa do konwencjonalnych silników spalinowych. Japońska marka jest obecna na ponad 170 rynkach na całym świecie i musi zaspokoić różne regionalne wymagania. Toyota Corolla Cross H2 Concept to prototyp bazujący na seryjnym modelu, ale napędzanym wodorem. SUV wykorzystuje trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim, znany z GR Corolli. Zbiorniki wodoru umieszczono pod autem w taki sposób, że pomimo alternatywnego układu napędowego, kompaktowy SUV oferuje wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób i bagażu.

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Foto: mat. prasowe

W przeciwieństwie do pojazdów z ogniwami paliwowymi, które, jak Toyota Mirai, przetwarzają wodór w energię elektryczną i tym samym napędzają silnik elektryczny, napędzana wodorem Corolla Cross H2 Concept wykorzystuje istniejące technologie silników spalinowych. Ten krok wymaga mniejszych inwestycji i dostosowań technicznych, co może doprowadzić do szybszego rozpowszechnienia mobilności bezemisyjnej. Ponadto potrzeba mniej rzadkich surowców, takich jak lit i nikiel, które są potrzebne w samochodach elektrycznych. Również czas tankowania jest znacznie krótszy niż w elektrykach. Wąskim gardłem użycia wodoru jest póki co praktycznie nieistniejąca infrastruktura stacji wodorowych. Prototyp ma wkrótce trafić do codziennego użytku w testach w północnej Japonii w zimowych warunkach. Nadal nie jest jasne, czy koncept może trafić do produkcji seryjnej: Toyota ocenia szansę na komercjalizację na około 40 proc.

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Toyota Corolla Cross H2 Concept

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Lexus Electrified Sport: Coupe trafi do produkcji najpóźniej w 2030 roku

Jednak ta technologia ma większe szanse w sportach motorowych: pomyślnie rozpoczęto testy w długodystansowych wyścigach japońskiej serii Super Taikyu. Napędzana wodorem GR Corolla H2 spisała się przez cały sezon – czasami także z prezesem Toyoty Akio Toyodą za kierownicą. Inżynierowie sukcesywnie poprawiają osiągi silników wodorowych: oprócz wzrostu mocy o 24 procent, moment obrotowy wzrósł również o 33 procent – rozwój mocy porównywalny z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi. W ciągu wyścigowego sezonu zasięg poprawił się o około 30 procent, a czas tankowania został skrócony z niespełna pięciu minut do półtorej minuty. Poza Japonią napędzany wodorem model Toyoty zadebiutował w Europie w sierpniu 2022 roku: GR Yaris H2 został poddany próbie podczas jazdy demonstracyjnej podczas Rajdu Ypres w Belgii. Takie regularne i intensywne zajęcia w sportach motorowych przyspieszają rozwój i postęp techniczny.

Toyota GR Yaris H2

Toyota GR Yaris H2

Foto: mat. prasowe

Czytaj więcej

Toyota Corolla Cross: Przyszłość w jasnych barwach

Pomimo planów związanych z samochodami elektrycznymi, Toyota nie rezygnuje z pracowania nad technologią wodorową jako paliwa do konwencjonalnych silników spalinowych. Japońska marka jest obecna na ponad 170 rynkach na całym świecie i musi zaspokoić różne regionalne wymagania. Toyota Corolla Cross H2 Concept to prototyp bazujący na seryjnym modelu, ale napędzanym wodorem. SUV wykorzystuje trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 litra z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim, znany z GR Corolli. Zbiorniki wodoru umieszczono pod autem w taki sposób, że pomimo alternatywnego układu napędowego, kompaktowy SUV oferuje wystarczająco dużo miejsca dla pięciu osób i bagażu.

Pozostało 80% artykułu
Innowacje
Koniec dominacji dotykowych ekranów. Kolejna marka wraca do fizycznych przycisków
Innowacje
Mazda się nie poddaje. Opracowuje nowy silnik spalinowy. Będzie wyjątkowo "czysty"
Innowacje
Hyundai wymyślił na nowo wyświetlacz przezierny. To hologram na całej przedniej szybie
Innowacje
BMW pracuje nad nowym silnikiem spalinowym. Opatentowano nową technologię spalania
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Innowacje
Ford kontynuuje rozwój silników spalinowych. Nowy patent i technologie