Monitorowanie stylu jazdy kierowców za pomocą urządzeń telematycznych polega na wykorzystaniu internetu rzeczy, czyli tzw. loT. Dzięki zainstalowanym w pojeździe urządzeniom telematycznym ubezpieczyciele mogą pozyskiwać informacje o tym, jak jeżdżą i na tej podstawie tworzyć dla nich spersonalizowane oferty. Według firmy Visiongain w 2016 r. z różnego rodzaju rozwiązań telematycznych korzystało na świecie ok. około 33 milionów osób, natomiast w raporcie IHS Automotive wyczytać można, że do 2023 roku ich liczba wzrośnie do 142 milionów. Dane zawężone do naszego kontynentu podaje w swoich opracowaniach firma Berg Insight – w 2019 r. może ma być 28,1 mln. użytkowników. Liczba polis UBI sprzedanych w USA w 2015 roku sięgnęła 6,3 mln. Przewiduje się zaś, że do 2020 r. może dojść do 42 mln.
Fot. Marta Bogacz/Fotorzepa
Polski rynek do zagospodarowania
W Polsce rynek UBI dopiero się kształtuje. Obecnie polisy, które częściowo oparte są o UBI, sprzedają Ergo Hestia i Link4. Z kolei PZU prowadzi projekty pilotażowe przy współpracy z amerykańskim i włoskim startupem. Zarówno Hestia, jak i Link4 wystartowały ze swoją ofertą w 2017 roku. Nie działają sami. Hestia razem z Yanosikiem wprowadziła ubezpieczenie YU! Natomiast program telematyczny Kasa Wraca od Link4 powstał we współpracy z Telematics Technologies, producentem nawigacji NaviExpert.
CZYTAJ TAKŻE: W ubezpieczeniach (na razie) bez zmian
– Każdy, kto zdecyduje się na zakup polisy komunikacyjnej w Link4 i udział w programie telematycznym, otrzyma bezpłatny kod do darmowej nawigacji na pełny rok trwania ochrony ubezpieczeniowej. Analiza stylu jazdy, uwzględniając m.in. pokonywany dystans, płynność jazdy i obszar, po którym się porusza pozwala, na podstawie zebranych danych, wystawić sumaryczną ocenę i przypisać kierowcę do odpowiedniego profilu, co decyduje o wysokości przyznanej premii finansowej. – Ich sumę po roku ubezpieczeni w Link4 mogą zamienić na zwrot części składki ubezpieczeniowej lub zniżkę przy zawarciu kolejnej umowy – tłumaczy Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy Link4.