fot. AdobeStock

Sejmowa komisja sprawiedliwości przerwała prace nad senackim projektem ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych. Posłowie chcą usłyszeć, jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie. 

Komisja rozpatrywała w środę przygotowany w Senacie projekt ustawy wprowadzającej nadzór nad działalnością firm odszkodowawczych, które pośredniczą w kontaktach pomiędzy poszkodowanymi i zakładami ubezpieczeń. Dziś nadzoru nie ma i – jak twierdzą ubezpieczyciele, którzy przekonują o potrzebie jego wprowadzenia – często dochodzi tu do nadużyć ze strony firm odszkodowawczych, a ich ofiarą padają poszkodowani.

Fot. Marta Bogacz/Fotorzepa

Część projektowanych przepisów mocno zaniepokoiła branżę motoryzacyjną, o czym pisaliśmy TU. Samochodziarze uważają, że nowe przepisy mogą zmienić na niekorzyść zasady rozliczania szkód w ubezpieczeniach majątkowych, przede wszystkim za uszkodzony samochód. Przekonują, że zniknąć może bardzo popularna dziś metoda bezgotówkowego rozliczania szkód. Ubezpieczyciele twierdzą, że te obawy są bezpodstawne. Tłumaczą, że projekt ustawy dotyczy firm odszkodowawczych i nie ma żadnego związku z kontaktem kierowcy z ubezpieczycielem lub warsztatem.

CZYTAJ TAKŻE: Brak „zimówek”? Kłopoty z auto casco

Branża motoryzacyjna odpowiada jednak na to, że przepis jest nieprecyzyjny i może być różnie interpretowany, także na niekorzyść właścicieli samochodów. Nowe zasady rozliczania szkód uderzą też w firmy leasingowe, warsztaty napraw powypadkowych, wypożyczalnie pojazdów, firmy świadczące pomoc drogową i pogorszą bezpieczeństwo na drogach. Domaga się doprecyzowania przepisów, bądź ich wyrzucenia z projektu.

fot. AdobeStock

W środę sejmowa komisja sprawiedliwości przerwała prace nad projektem. W czasie dyskusji pojawił się wniosek o jego odrzucenie, przewodniczący komisji zdecydował jednak, że zanim podejmie decyzję, musi na ten temat wypowiedzieć się rząd. – Pierwszy raz spotkałem się z sytuacją, w której licznie przybyła strona społeczna w zasadzie nie musiała przedstawiać swojego stanowiska. Zabierający jako pierwsi głos przedstawiciele strony publicznej, jak i parlamentarnej wyrazili praktycznie wszystkie obiekcje i obawy obywateli oraz przedsiębiorstw, którzy będą poszkodowani w wyniku uchwalenia tego projektu ustawy – skomentował prace komisji Andrzej Sugajski, dyrektor generalny w Związku Polskiego Leasingu. – Jako branża leasingowa będziemy dalej monitorować losy tego projektu i zabierać głos w tej sprawie – zapowiedział.

CZYTAJ TAKŻE: Ceny ubezpieczeń spadają. Kto ma najtańsze, a kto najdroższe OC

Z kolei przedstawiciele firm odszkodowawczych, po proteście przeciwko projektowi na autostradzie A2 wręczyli marszałkowi Sejmu Markowi Kuchcińskiemu petycję „w obronie rynku odszkodowawczego i miejsc pracy”.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Bruksela chce obowiązkowo wyposażyć auta w nowe systemy bezpieczeństwa

System utrzymywania samochodu na pasie ruchu, czy automatycznego hamowania przed przeszkodą, systemy detekcji pieszych ...

Top 20: Czym jeżdżą Włosi

Jakie samochody kupują Włosi? Okazuje się, że lubią nie tylko produkty rodzimej motoryzacji, ale ...

Audi wraca do napędu wodorowego

Ogniwa paliwowe jako alternatywne źródło napędu zostały zepchnięte w cień przez baterie elektryczne. Teraz ...

Trzy nowe pomysły Suzuki

Już w styczniu na salonie samochodowym w Tokio zaprezentowane zostaną trzy wyjątkowe modele Suzuki. ...

Sergio Marchionne już nie jest szefem Fiata.

Fiat bez człowieka-legendy

Legenda motoryzacyjnego biznesu odchodzi – Fiat Chrysler niespodziewanie ogłosił w sobotę, że Sergio Marchionne ...

Nowa szefowa Tesli. Kobieta zastąpi Elona Muska

Przez wpisy na twitterze Elon Musk musiał zrezygnować z funkcji przewodniczącego w radzie nadzorczej ...