Wg najnowszych danych JMK Analizy Rynku Transportowego, po trzech kwartałach 2022 r. udział autobusów z napędem alternatywnym w zakupach samorządów spadł poniżej 50 proc. wobec 64 proc. w ub. roku. Udział autobusów eklektycznych zmalał do nieco ponad 27 proc. z ponad 36 proc. Jeszcze bardziej stopniały zakupy autobusów na gaz, którego ceny wzrosły nawet o 400 proc. Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, jeśli w 2021 r. udział gazowców wprowadzanych do taboru miejskich spółek przewozowych przekraczał jedną czwartą wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów, to w okresie od stycznia do końca września tego roku skurczył się do 14 proc.
Czytaj więcej
Choć na samochody produkcji chińskiej patrzymy z przymrużeniem oka, udział e-aut importowanych z Chin szybko rośnie w całej Europie.
Wprowadzenie maksymalnych cen energii powinno uspokoić sytuację. - Uchwalana przez Sejm ustawa zakłada maksymalną cenę energii dla odbiorców użyteczności publicznej na poziomie 785 zł za MWh w odniesieniu do zużycia od 1 grudnia 2022 do 31 grudnia 2023. To na pewno jest krok w dobrym kierunku, bo do tej pory miejskie komunikacje żyły pod presją rynkowych cen na przyszłych rok, a te były astronomiczne. Przykładowo Gdynia otrzymała ofertą Enei na poziomie 2450 zł za MWh, a w Radomiu ta sama firma zaproponowała 2610 zł za MWh – powiedział „Rzeczpospolitej” Aleksander Kierecki, szef JMK. Samorządy domagają się jednak maksymalnej ceny energii elektrycznej za MWh w wysokości 785 zł brutto, uwzględniającej już VAT oraz akcyzę, a nie netto. W czwartek Senat przegłosował poprawki do ustawy o maksymalnych cenach energii, według których samorządy płaciłyby za MWh nie więcej niż 600 zł. Poprawki rozpatrzy teraz Sejm.
Czytaj więcej
Średniactwo nie musi być złe. To skupienie się na swoich realnych potrzebach i rezygnacji z tego, co zbędne. I taka definicja idealnie pasuje do nowej Dacii Jogger.