Po niemieckich drogach wciąż jeździ prawie 100 tys. motocykli MZ. Co prawda w niemieckiej miejscowości Zschopau dziś nic się już nie produkuje, ale co chwilę pojawiają się elektryzujące fanów tej marki informacje o wskrzeszeniu „emzetki”. Kto pamięta pierwszą w Polsce udaną operację transplantacji serca w Zabrzu czy kultowe już nagranie utworu przez gwiazdy muzyki "We Are the World" ten zna motocykle MZ. Markę pochodzącą z ówczesnego DDR, która na dobre zadomowiła się w latach 80-tych i 90-tych na polskich drogach. MZ-ka czy czeska Java w tamtych, słusznie minionych czasach były przepustkami do wolności na drodze.
Czytaj więcej
System kontroli trakcji w motocyklach Hondy rozwijany jest już od 30 lat. Po raz pierwszy został on zastosowany w modelu ST1100 Pan European w 1992 roku. Obecnie stosowany przez Hondę rozwiązanie nosi nazwę HSTC (Honda Selectable Torque Control) i ma ono za zadanie zapobiegać poślizgom tylnego koła podczas przyspieszania.
Historia marki rozpoczyna się w 1906 roku kiedy w miejscowości Zschopau pojawia się Duńczyk, Jörgen Skafte Rasmussen inżynier z wykształcenia, który przejmuje stojącą pustą fabrykę włókienniczą. Rok później rozpoczyna w Zschopauer Maschinenfabrik produkcję podzespołów do wytwornic pary, a podczas pierwszej wojny światowej parowych silników, parowozów i sprzętu AGD. Cztery lata po I Wojnie Światowej, w 1922 roku rusza produkcja motocykli pod nazwą DKW. Decydującą rolę w szybkim rozwoju marki odegrały liczne sukcesy wyścigowe. W 1926 r. właśnie w Zschopau wystartowała pierwsza linia montażowa motocykli na świecie, a dwa lata później była już największą. Kryzys gospodarczy sprawił jednak, że firma znalazła się w trudnej sytuacji finansowej i w 1932 roku stała się częścią niemieckiego koncernu samochodowego Auto Union AG. W czasie II wojny światowej fabryka w Zschopau zajmowała się produkcją zbrojeniową i produkowała m.in. agregaty prądotwórcze oraz motocykle dla Wehrmachtu.Teren fabryki ominął bombardowanie, ale reparacje wypłacone sowieckiemu okupantowi po zakończeniu wojny sprawiły, że cały park maszynowy został wywieziony do Związku Radzieckiego.
Czytaj więcej
Mimo surowych kar liczba pijanych kierowców wciąż jest zatrważająca. W tej sytuacji 48 proc. Polaków uważa, że skutecznym środkiem prewencyjnym są blokady alkoholowe.
Produkcję motocykli wznowiono w 1946 roku na zlecenie Sowieckiej Administracji Wojskowej w Niemczech. Od końca 1953 roku fabryka funkcjonowała jako Motorradwerk Zschopau z pochodnym skrótem MZ. Był to jedyny producent jednośladów w NRD, a ograniczona dostępność samochodów w tym kraju pomogła nowej marce MZ ponownie urosnąć do rangi największego producenta motocykli na świecie, z roczną produkcją około 85 000 sztuk. Maszyny eksportowane były do około 100 krajów na świecie. Kryzys nadszedł w lipcu 1990 r. kiedy fabryka, która została przemianowana na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością przestała być wypłacalna i złożyła wniosek o upadłość. Z części masy upadłości utworzono MuZ Motorrad- und Zweiradwerk GmbH, ale próby przywrócenia rozpadającej się firmy zakończyły się niepowodzeniem.