Reklama

Rowerowy gigant popadł w kłopoty. Ikona MTB ogłasza upadłość

Wygrywali zawody Pucharu Świata, zbierali międzynarodowe nagrody za design, a ich rowery były marzeniem fanów MTB na całym globie. Dziś YT Industries – jedna z ikon ekstremalnego kolarstwa górskiego – walczy o przetrwanie.

Publikacja: 25.07.2025 19:40

YT Industries to jedna z ikon ekstremalnego kolarstwa górskiego

YT Industries to jedna z ikon ekstremalnego kolarstwa górskiego

Foto: mat. prasowe

Firma ogłosiła upadłość, ale nie zawiesza działalności. To sygnał, że nawet rozpoznawalna marka z sukcesami może nie przetrwać rynkowych turbulencji. YT (skrót od „Young Talent”) przez lata budowało reputację jako producent sprzętu dla najbardziej wymagających riderów. Siedziba firmy była w niemieckim Forchheim, ale zasięg globalny – zwłaszcza w USA, gdzie trafiała niemal połowa sprzedaży. Firma nie tylko tworzyła świetne rowery downhillowe i enduro, ale też umiejętnie budowała społeczność – sponsorując gwiazdy, jak Aaron Gwin czy Andreas Kolb. Największy rozgłos przyniósł im model TUES, który w 2010 roku zdobył prestiżową nagrodę Red Dot i przez kolejne sezony był wybierany jako „Downhill Bike of the Year”. Mimo takiego dorobku niemiecki sąd rejonowy w Bambergu zatwierdził wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego w trybie samodzielnego zarządzania (Eigenverwaltung).

Czytaj więcej

Polska firma zbudowała rower napędzany wodorem

Nie jest to klasyczna upadłość likwidacyjna. Firma wciąż działa, a zarząd zachowuje kontrolę nad operacjami. Klienci mogą liczyć na realizację gwarancji, działający serwis i bieżącą obsługę zamówień. Jak zapewnia portal Ruhr24, zmiany dotyczą struktury właścicielskiej i restrukturyzacji finansowej, a nie zawieszenia działalności. W emocjonalnym nagraniu opublikowanym na YouTube, współzałożyciel YT – Markus Flossmann – opisał kulisy kłopotów. Jak zaznaczył, pandemia Covid-19 początkowo napędziła sprzedaż – zainteresowanie rowerami eksplodowało, zamówienia rosły w zawrotnym tempie. Ale chwilowy boom zamienił się w pułapkę.

YT Industries Decoy Core 4

YT Industries Decoy Core 4

Foto: mat. prasowe

Zamknięte fabryki, zerwane łańcuchy dostaw i brak komponentów doprowadziły do gigantycznych opóźnień. Niektóre rowery trafiały do klientów nawet rok po zakupie. W międzyczasie koszty produkcji i logistyki eksplodowały, a magazyny zapełniły się niesprzedanym towarem. Sytuację pogorszyła bezlitosna wojna cenowa oraz utrata strategicznego dostawcy w kluczowym momencie. Nie pomogły także czynniki zewnętrzne; niestabilność rynku amerykańskiego, spowodowana napięciami handlowymi i ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, ograniczyła kluczowe źródło przychodów.

Reklama
Reklama

YT Industries: To jeszcze nie koniec

Mimo upadłości, YT Industries nie rezygnuje z walki. Firma szuka inwestorów i planuje wprowadzenie nowych modeli rowerów jeszcze w 2025 roku. Co istotne, amerykańska filia działa niezależnie i nie jest objęta postępowaniem upadłościowym w Niemczech. „To nie koniec, to restart” – mówi Flossmann, przekonując, że przed YT jeszcze wiele sezonów. Droga do odbudowy będzie trudna – jak stromy zjazd na trasie downhillowej – ale to właśnie w takich warunkach firma zawsze czuła się najlepiej.

Czytaj więcej

Romet inwestuje 100 mln zł. Chce mieć najnowocześniejszą fabrykę rowerów w Europie

Firma ogłosiła upadłość, ale nie zawiesza działalności. To sygnał, że nawet rozpoznawalna marka z sukcesami może nie przetrwać rynkowych turbulencji. YT (skrót od „Young Talent”) przez lata budowało reputację jako producent sprzętu dla najbardziej wymagających riderów. Siedziba firmy była w niemieckim Forchheim, ale zasięg globalny – zwłaszcza w USA, gdzie trafiała niemal połowa sprzedaży. Firma nie tylko tworzyła świetne rowery downhillowe i enduro, ale też umiejętnie budowała społeczność – sponsorując gwiazdy, jak Aaron Gwin czy Andreas Kolb. Największy rozgłos przyniósł im model TUES, który w 2010 roku zdobył prestiżową nagrodę Red Dot i przez kolejne sezony był wybierany jako „Downhill Bike of the Year”. Mimo takiego dorobku niemiecki sąd rejonowy w Bambergu zatwierdził wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego w trybie samodzielnego zarządzania (Eigenverwaltung).

Reklama
Dwa Kółka
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Dwa Kółka
Polska firma zbudowała rower napędzany wodorem
Dwa Kółka
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście i po prostu wpadnij obejrzeć najnowsze motocykle!
Dwa Kółka
Nauka, radość i bezpieczeństwo. Rusza 19. sezon szkoleń Suzuki Moto Szkoły
Dwa Kółka
Motocykliści nie wjadą już na najsłynniejszy tor wyścigowy na świecie
Reklama
Reklama