Firma ogłosiła upadłość, ale nie zawiesza działalności. To sygnał, że nawet rozpoznawalna marka z sukcesami może nie przetrwać rynkowych turbulencji. YT (skrót od „Young Talent”) przez lata budowało reputację jako producent sprzętu dla najbardziej wymagających riderów. Siedziba firmy była w niemieckim Forchheim, ale zasięg globalny – zwłaszcza w USA, gdzie trafiała niemal połowa sprzedaży. Firma nie tylko tworzyła świetne rowery downhillowe i enduro, ale też umiejętnie budowała społeczność – sponsorując gwiazdy, jak Aaron Gwin czy Andreas Kolb. Największy rozgłos przyniósł im model TUES, który w 2010 roku zdobył prestiżową nagrodę Red Dot i przez kolejne sezony był wybierany jako „Downhill Bike of the Year”. Mimo takiego dorobku niemiecki sąd rejonowy w Bambergu zatwierdził wniosek o wszczęcie postępowania upadłościowego w trybie samodzielnego zarządzania (Eigenverwaltung).
Czytaj więcej
Polski producent wyposażenia i akcesoriów samochodowych, firma Groclin wyznacza nowy kierunek mob...
Nie jest to klasyczna upadłość likwidacyjna. Firma wciąż działa, a zarząd zachowuje kontrolę nad operacjami. Klienci mogą liczyć na realizację gwarancji, działający serwis i bieżącą obsługę zamówień. Jak zapewnia portal Ruhr24, zmiany dotyczą struktury właścicielskiej i restrukturyzacji finansowej, a nie zawieszenia działalności. W emocjonalnym nagraniu opublikowanym na YouTube, współzałożyciel YT – Markus Flossmann – opisał kulisy kłopotów. Jak zaznaczył, pandemia Covid-19 początkowo napędziła sprzedaż – zainteresowanie rowerami eksplodowało, zamówienia rosły w zawrotnym tempie. Ale chwilowy boom zamienił się w pułapkę.
YT Industries Decoy Core 4
Zamknięte fabryki, zerwane łańcuchy dostaw i brak komponentów doprowadziły do gigantycznych opóźnień. Niektóre rowery trafiały do klientów nawet rok po zakupie. W międzyczasie koszty produkcji i logistyki eksplodowały, a magazyny zapełniły się niesprzedanym towarem. Sytuację pogorszyła bezlitosna wojna cenowa oraz utrata strategicznego dostawcy w kluczowym momencie. Nie pomogły także czynniki zewnętrzne; niestabilność rynku amerykańskiego, spowodowana napięciami handlowymi i ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi, ograniczyła kluczowe źródło przychodów.