Rynek elektrycznych rowerów jest bardzo duży i bardzo zagmatwany. Jeśli nie wiesz dokładnie czego szukasz szybko można się pogubić w gąszczu ofert. Zebraliśmy kilka rad czym należy się kierować podczas zakupu.

Jakie są typy rowerów elektrycznych?
Rozróżnia się trzy typy rowerów elektrycznych:
– Pedelec (od PEDal ELEctric Cycle): rower poruszany siłą mięśni ze wspomagającym silnikiem elektrycznym. Dopuszczalna moc silnika wynosi 250 Watt. Wspomaga do prędkości 25 km/h. Jazda z większą prędkością możliwa wyłącznie za sprawą siły własnych mięśni.
– S-Pedelec: z większą mocą silnika – 500 Watt. Elektryczna jednostka napędowa wspomaga działanie silnika do prędkości 45 km/h. Taki rower musi w Niemczech posiadać tablice rejestracyjne, lusterko wsteczne oraz ma obowiązek poruszania się wyłącznie po drogach dopuszczonych do ruchu pojazdów silnikowych, jak samochody, motory, motorowery. Nie może jeździć ścieżkami rowerowymi. W Polsce póki co jest brak ograniczeń do używania tego typu rowerów w ruchu publicznym.
– R-Pedelec: rowery nie mieszczące się w żadnej z powyższych kategorii. Dopuszczone są do poruszania się wyłącznie na specjalistycznych torach.

CZYTAJ TAKŻE: Jazda na e-rowerze lepiej wpływa na kondycję niż na tradycyjnym

 

Na jakie trasy?
Pytanie gdzie i do czego będziesz używał elektrycznego roweru to pierwsza rzecz nad którą trzeba się zastanowić. Trzeźwo oceń swoje potrzeby, a to pomoże dokonać odpowiedniego wstępnego wyboru. Łatwiej będzie też prowadzić ewentualną rozmowę ze sprzedawcą. Czy to rower do miasta, czy na długie wycieczki. Do jazdy w terenie lub do łatwego transportu pociągiem lub samochodem. Mimo, że dobrze wygląda to rower górski nie jest wszystkim potrzebny, nie wszyscy potrzebują drogich rozwiązań jak podwójny akumulator. Kto jeździ sporadycznie zadowoli standardową technologią, osoby dojeżdżające do pracy czy używając często elektrycznego roweru powinni zwracać większą uwagę na trwałe komponenty i rozwiązania wymagające niewielkiej konserwacji. Waga roweru elektrycznego jest ok. 6-7 kilo wyższa od porównywalnego tradycyjnego roweru.

Jaki napęd?
Z udziałem w rynku przekraczającym 90 procent silnik centralny jest dominującym rodzajem napędu. Za takim rozwiązanie przemawia elegancka integracja i optymalny rozkład masy. Prostsza jest też wymiana koła czy opony, ale wyższy poziom zużycia kół zębatych. Na rynku jest sporo dobrych oferyt od różnych dostawców, takich jak Brose, Shimano, Yamaha, Bafang czy Bosch. Ciekawą alternatywą dla centralnego silnika jest taki umieszczony w tylnym kole, który w niektórych przypadkach jest niewiele większy niż przekładnia piasty. Napęd na tylne koło przenosi moment obrotowy bezpośrednio na drogę, dzięki czemu zapewnia bardziej ekscytujące wrażenia z jazdy. Dodatkowo silniki zabudowane w tylnym kole często oferują system odzyskiwania energii i hamulec silnikowy. Natomiast silnik zabudowany z przodu jest tanim rozwiązaniem. Wpływa negatywnie na rozkład masy roweru i jego prowadzenie.
Nie dajcie się zwieść zbyt dużej ilości biegów. Zwykle wystarczy jednocyfrowa liczba biegów. Pamiętać trzeba o tym, że i tak w rowerze elektrycznym wspierany jesteś przez silnik. Ciche przeniesienie napędu przez pasek kosztuje więcej niż łańcuch, wymaga częstszej konserwacji i szybciej się zużywa.

Jaki rozmiar baterii?
Większość obecnych akumulatorów ma pojemność 500 watogodzin (Wh), a niekiedy dostępne są również akumulatory o pojemności ponad 600 Wh. 500 Wh jest wystarczające do codziennego użytku, ale większy magazyn energii zapewnia większy komfort. Jeśli podróżujesz w górzystym terenie lub po prostu nie chce ci się często ładować roweru podwójne systemy akumulatorowe o mocy 1000 W lub większe są doskonałym rozwiązaniem. Natomiast osoby dojeżdżające na krótkie odległości, które mogą ładować w domu lub w pracy powinny zainteresować się mniejszą, a przez to lżejszą i tańszą baterią. Jeśli bateria jest wymienna, możesz ją w razie potrzeby wymienić na większą. Przy wymiennych akumulatorach ważny jest jego wygląd. Im bardziej kompaktowy tym łatwiej jest go transportować.

Sklep specjalistyczny czy internet?
Kto ma małe rozeznanie w elektrycznych rowerach powinien zasięgnąć porady u specjalistycznego sprzedawcy. Przewaga sklepu nad internetem jest taka, że w sklepie będziesz mógł odbyć jazdę próbną. A ta w przypadku e-roweu przydaje się. Jeśli już sam chcesz porównywać elektryczny rowerze to pamiętaj, że mamy takie parametry jak moment obrotowy, pojemność akumulatora i waga. Podczas jazdy próbnej warto zwrócić uwagę na harmonijną pracę całego napędu, jak cichy jest silnik, czy obsługa całego systemu jest intuicyjna i przede wszystkim czy czujesz się komfortowo na rowerze.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie rowery podbijają Europę

Ile kosztuje ładowanie akumulatora?
Koszt naładowania akumulatora jest zależny od wybranej taryfy i od pojemności akumulatora. Przykładowo akumulator 15 Ah i 36 V przy stawce za 1kWh = 0,36 złotych to koszt około 0,19 zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Dźwięk bez głośników. Rewolucja samochodowych systemów audio.

Continental i Sennheiser wspólnie zaprezentowały system audio do wnętrza samochodów pozbawiony głośników. Unikalne rozwiązanie ...

Cadillac CTS jest pierwszym amerykańskim samochodem wyposażonym w łączność V2V

Kiedy auta zaczną ze sobą rozmawiać

Toyota zamierza w 2021 r. wprowadzić na rynek USA samochody porozumiewające się między sobą ...

Aston Martin Valkyrie: Najbardziej ekstremalny supersamochód, jaki powstanie

Aston Martin i Red Bull budują supersportowy samochód. Valkyrie ma wyznaczać standardy w przyspieszeniu ...

Daimler inwestuje w USA, nie z powodu Trumpa

Niemiecki producent samochodów osobowych i ciężarowych planuje zwiększenie produkcji zakładu Mercedesa w Alabamie niezależnie ...

Pierwsi producenci wznawiają produkcję w Europie

Pierwsi producenci podjęli decyzję o próbie powrotu do normalności. Audi, Hyundai i Renault zaczęły ...

Niemcy chcą ratować diesle

Niemiecki rząd szykuje kolejne działania mające zmniejszyć skutki zanieczyszczenia powietrza przez samochody z silnikiem ...