Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Bravoauto, 41 proc. respondentów planuje wymienić samochód na inny używany, a 28 proc. myśli o zakupie nowego. Nie jest to jednak podyktowane sytuacją rynkową oraz ostatnimi wzrostami cen. Te argumenty potwierdza jedynie 14 proc. badanych. Wymiana samochodu to złożony proces, który rozpoczyna się od sprzedaży własnego auta. Polacy zwracają uwagę na to by uzyskać za niego jak najkorzystniejszą cenę. Jest to jednak kłopotliwe, gdyż dobra wycena pojazdu nie jest łatwa, zwłaszcza w obecnych czasach. Z badania Bravoauto, nowej marki salonów sprzedaży i odkupu samochodów używanych, wynika, że największe obawy rodaków dotyczą wahań cen aut na rynku i negocjacji ceny sprzedaży – na te czynniki wskazało 29 proc. ankietowanych. – Co trzeci Polak przyznaje, że największą trudność w przygotowaniu samochodu do sprzedaży sprawia mu nieznajomość cen. Sytuacja na rynku sprzedaży samochodów jest zmienna i nie każdy ma możliwość dokładnego jej monitorowania i analizowania – wyjaśnia Łukasz Mieloch, dyrektor ds. sprzedaży samochodów używanych, Inchcape Polska. – Tutaj pomocne stają się podmioty takie jak Bravoauto, które zdejmują z Klienta obowiązek wyceny pojazdu, opierając się na aktualnych raportach, trendach i analizach rynkowych. Daje to gwarancję rzetelnej i korzystnej wyceny, której w procesie sprzedaży pojazdu używanego poszukuje aż 41 proc. badanych – dodaje.
Czytaj więcej
Ceny samochodów używanych powoli zaczynają się stabilizować. Według miesięcznego raportu AAA Auto w sierpniu mediana ceny samochodów używanych wyniosła 25.000 złotych, a więc jest niższa o 900 złotych niż w lipcu 2022 roku (25.900 złotych).
Według analizy rynku, w Polsce najistotniejszym elementem w procesie zakupu jest cena. Jednak na drugim miejscu wśród elementów na które zwraca się uwagę jest przebieg. Te dwa czynniki mogą wpłynąć na zainteresowanie. Potwierdza to rynkowe badanie, które wykazało, że 29 proc. respondentów obawia się braku lub spadku zainteresowania autem, a 24 proc. przedłużającej się transakcji. Z kolei co czwarty badany ma problem ze znalezieniem czasu na umawianie się z potencjalnymi kupcami i przygotowaniem wszystkich potrzebnych do sprzedaży dokumentów. – Czas i wygoda to czynniki, na które stawiają Polacy. Nic dziwnego, że wśród rozwiązań ułatwiających sprzedaż samochodu dużym zainteresowaniem cieszą się gwarancja szybkiego czasu sprzedaży, na którą wskazało 27 proc. ankietowanych i uproszczone formalności, o których myśli 25 proc. badanych. Polacy coraz częściej decydują się więc na przekazanie sprzedaży profesjonalistom – komentuje Mieloch.
Łukasz Mieloch, dyrektor ds. sprzedaży samochodów używanych, Inchcape Polska
Profesjonalna sprzedaż to też gwarant jakości. Samochód używany w wielu przypadkach stanowi niewiadomą. Polacy, zainteresowani zakupem, obawiają się stanu technicznego auta (32 proc. respondentów). W ponad połowie z niemal 2 milionów polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP – 75 proc. nowych aut kupowanych jest przez firmy – pojazdy służbowe są użytkowane od 5 do 10 lat. Niemal 40 proc. mikro, małych i średnich firm wymienia auta, kiedy nie nadają się już do użytku. Te pojazdy trafiają przeważnie do odbiorców indywidualnych. Obawy nie są jedynie po stronie kupujących, ale też sprzedających. Co piąty badany obawia się pytań o stan samochodu ze strony kupujących. Kolejną bolączką przy zakupie auta jest obawa o oszustwa finansowe przy zapłacie (26 proc. badanych). Z tego względu coraz większy odsetek osób woli powierzyć sprzedaż firmom zajmującymi się tego typu działaniami – tak przynajmniej deklaruje 21 proc. Polaków.