Polacy coraz mniej chcą zajmować się sami sprzedażą swojego auta

Co czwarty Polak rozważa sprzedaż samochodu w ciągu najbliższych 12 miesięcy i wymianę go na nowszy. Jednak coraz mniej osób chce robić to na własną rękę coraz częściej wybierając fachową pomoc zarówno przy sprzedaży jak i zakupie.

Publikacja: 21.10.2022 08:18

Polacy coraz mniej chcą zajmować się sami sprzedażą swojego auta

Foto: mat. prasowe

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Bravoauto, 41 proc. respondentów planuje wymienić samochód na inny używany, a 28 proc. myśli o zakupie nowego. Nie jest to jednak podyktowane sytuacją rynkową oraz ostatnimi wzrostami cen. Te argumenty potwierdza jedynie 14 proc. badanych. Wymiana samochodu to złożony proces, który rozpoczyna się od sprzedaży własnego auta. Polacy zwracają uwagę na to by uzyskać za niego jak najkorzystniejszą cenę. Jest to jednak kłopotliwe, gdyż dobra wycena pojazdu nie jest łatwa, zwłaszcza w obecnych czasach. Z badania Bravoauto, nowej marki salonów sprzedaży i odkupu samochodów używanych, wynika, że największe obawy rodaków dotyczą wahań cen aut na rynku i negocjacji ceny sprzedaży – na te czynniki wskazało 29 proc. ankietowanych. – Co trzeci Polak przyznaje, że największą trudność w przygotowaniu samochodu do sprzedaży sprawia mu nieznajomość cen. Sytuacja na rynku sprzedaży samochodów jest zmienna i nie każdy ma możliwość dokładnego jej monitorowania i analizowania – wyjaśnia Łukasz Mieloch, dyrektor ds. sprzedaży samochodów używanych, Inchcape Polska. – Tutaj pomocne stają się podmioty takie jak Bravoauto, które zdejmują z Klienta obowiązek wyceny pojazdu, opierając się na aktualnych raportach, trendach i analizach rynkowych. Daje to gwarancję rzetelnej i korzystnej wyceny, której w procesie sprzedaży pojazdu używanego poszukuje aż 41 proc. badanych – dodaje.

Czytaj więcej

Taniej na rynku aut używanych

Według analizy rynku, w Polsce najistotniejszym elementem w procesie zakupu jest cena. Jednak na drugim miejscu wśród elementów na które zwraca się uwagę jest przebieg. Te dwa czynniki mogą wpłynąć na zainteresowanie. Potwierdza to rynkowe badanie, które wykazało, że 29 proc. respondentów obawia się braku lub spadku zainteresowania autem, a 24 proc. przedłużającej się transakcji. Z kolei co czwarty badany ma problem ze znalezieniem czasu na umawianie się z potencjalnymi kupcami i przygotowaniem wszystkich potrzebnych do sprzedaży dokumentów. – Czas i wygoda to czynniki, na które stawiają Polacy. Nic dziwnego, że wśród rozwiązań ułatwiających sprzedaż samochodu dużym zainteresowaniem cieszą się gwarancja szybkiego czasu sprzedaży, na którą wskazało 27 proc. ankietowanych i uproszczone formalności, o których myśli 25 proc. badanych. Polacy coraz częściej decydują się więc na przekazanie sprzedaży profesjonalistom – komentuje Mieloch.

Łukasz Mieloch, dyrektor ds. sprzedaży samochodów używanych, Inchcape Polska

Łukasz Mieloch, dyrektor ds. sprzedaży samochodów używanych, Inchcape Polska

Foto: mat. prasowe

Profesjonalna sprzedaż to też gwarant jakości. Samochód używany w wielu przypadkach stanowi niewiadomą. Polacy, zainteresowani zakupem, obawiają się stanu technicznego auta (32 proc. respondentów). W ponad połowie z niemal 2 milionów polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP – 75 proc. nowych aut kupowanych jest przez firmy – pojazdy służbowe są użytkowane od 5 do 10 lat. Niemal 40 proc. mikro, małych i średnich firm wymienia auta, kiedy nie nadają się już do użytku. Te pojazdy trafiają przeważnie do odbiorców indywidualnych. Obawy nie są jedynie po stronie kupujących, ale też sprzedających. Co piąty badany obawia się pytań o stan samochodu ze strony kupujących. Kolejną bolączką przy zakupie auta jest obawa o oszustwa finansowe przy zapłacie (26 proc. badanych). Z tego względu coraz większy odsetek osób woli powierzyć sprzedaż firmom zajmującymi się tego typu działaniami – tak przynajmniej deklaruje 21 proc. Polaków.

Czytaj więcej

GAC Concept Space: Wizja wszystkich memów

Biorąc pod uwagę obawy Polaków oraz fakt, że niemal połowa planuje w najbliższym roku sprzedać swój samochód i wymienić go na inny używany oraz fakt, że niemal co czwarty Polak, który ma już doświadczenie w sprzedaży samochodu, będzie zainteresowany szukaniem na rynku rozwiązań umożliwiających wygodną sprzedaż i kupno samochodu w tym samym miejscu i czasie, potrzebne są nowe rozwiązania na rynku. Przykładem może być uruchomiony w połowie roku Bravoauto, za którym projektem stoi Inchcape. Oferuje on szerokie portfolio samochodów używanych oraz korzystny odkup. W ofercie znajdują się pojazdy z historią do 5-7 lat, każdy z nich posiada certyfikat potwierdzający stan techniczny. dodatkowo klienci otrzymują również 24-miesięczną gwarancję na pojazdy, a także nowość na rynku, możliwość zwrotu samochodu w ciągu 14 dni. – Zdecydowaliśmy się przeprowadzić badanie, aby upewnić się co do potrzeb Polaków w zakresie rozwiązań ułatwiających proces sprzedaży. Pod tym kątem właśnie rozwijamy koncept Bravoauto – skupujemy i sprzedajemy samochody używane szybko, bezpiecznie, stosując uproszczone procedury. Gwarantujemy też płatność w jeden dzień przy odkupie – podkreśla Łukasz Mieloch. Zakres rozwiązań dla klientów rynku wtórnego nie odbiega już od zakresu oferowanego przez salony sprzedaży samochodów nowych. Salony Bravoauto działają już w Poznaniu oraz Warszawie, a z początkiem października otwarty został pierwszy, samodzielny obiekt we Wrocławiu.

Czytaj więcej

Przełomowy moment. Udział w rynku modeli SUV sięga niemal 50 procent
Czym jeździć
Co czwarte nowe auto w Polsce pochodzi z segmentu premium. Niemcy dominują
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Czym jeździć
Raport TÜV: Te samochody najczęściej zawodzą podczas badania technicznego
Czym jeździć
Witamy pierwszy, elektryczny model Suzuki. e VITARA debiutuje w Europie
Czym jeździć
Czy opony całoroczne mają sens? Europejscy kierowcy dzielą się swoimi opiniami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Czym jeździć
Wycofane modele aut bez następcy. Kupisz je tylko na rynku wtórnym