Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w czerwcu liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Opublikowane wyniki badań platformy sprzedażowej Automarket pokazują, że choć 78 proc. przedsiębiorców usilnie poszukuje nowego samochodu, to z powodu utrudnień duża część zmuszona jest kierować się w stronę aut z drugiej ręki. Największym zainteresowaniem mają się cieszyć pojazdy wyprodukowane w roku 2017 – kupuje je 27 proc. przedsiębiorców. Popularne są również auta trzy- i czteroletnie – odpowiednio 13 i 26 proc., a samochody wyprodukowane w 2021 stanowią wybór jedynie 12 proc. klientów – podaje Automarket. Według badania, co drugi przedsiębiorca korzysta z leasingu, prawie co czwarty finalizuje zakup za gotówkę, 14 proc. wybiera formułę mieszaną (gotówka/kredyt), a 7 proc. wynajem długookresowy. Ten ostatni zwiększa swój udział wśród modeli finansowania, a kluczową rolę zaczyna odgrywać możliwość załatwienia wszelkich formalności przez internet.

Czytaj więcej

Import używanych samochodów w zapaści. Najsłabszy od 9 lat

Bez względu na to, czy osoby prowadzące działalność gospodarczą wynajmują auto online, czy stacjonarnie, decydują się głównie na marki: Opel – robi tak 15 proc. z nich, Hyundai (13 proc.) oraz Skodę (9 proc.). Toyota jest z kolei wybierana przez 6 proc. zainteresowanych. - Z naszej analizy wynika, że 33 proc. przedsiębiorców decyduje się na umowy 3-letnie, porównywalna liczba wybiera termin roczny, a tylko 9 proc. jest zainteresowanych użytkowaniem pojazdu przez 48 miesięcy. Jednocześnie 1/3 właścicieli firm, którzy wybierają wynajem, nie wnosi opłaty wstępnej, decydując się tym samym na nieco wyższe, miesięczne koszty abonamentu – mówi Kamil Klukowski z Automarket.pl.

Kłopoty z dostępnością nowych samochodów mają nie tylko przedsiębiorcy w Polsce. Głębokie spadki dotykają całego unijnego rynku. Jak podało Europejskie Stowarzyszenie producentów Pojazdów ACEA, w czerwcu rejestracje nowych aut osobowych w Unii Europejskiej stopniały o 15,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem do zaledwie 886,5 tys., a ubiegły miesiąc okazał się najsłabszym sprzedażowo czerwcem od 1996 r. Równie słaba okazała się cała pierwsza połowa roku, której wynik – ok. 4,6 mln rejestracji – był o 14 proc. gorszy niż pierwszych sześciu miesięcy 2021 r.

Czytaj więcej

Elektrykiem na wakacje. Koszmar czy frajda?