Prezes i dyrektor generalny Volkswagena zostali oskarżeni w Niemczech o skandal związany z dieselgate.
Dwóch głównych liderów Volkswagena – prezes Grupy Volkswagen i dyrektor generalny VW Herbert Diess i przewodniczący rady nadzorczej VW Hans Dieter Pötsch zostali we wtorek zostali oskarżeni przez niemieckich prokuratorów z Brunszwiku o niepoinformowanie inwestorów o możliwych konsekwencjach skandalu dotyczącego manipulacji emisją spalin przez silniki wysokoprężne tego producenta. Poza obecnymi liderami marki oskarżony został również były dyrektor generalny VW Martin Winterkorn, który zrezygnował ze stanowiska na kilka dni przed wybuchem skandalu. Utrzymuje on, że o wszystkim dowiedział się dopiero w momencie oficjalnego ogłoszenia takiego faktu przez koncern.

– Ze względu na znaczące konsekwencje finansowe wynikające ze skali problemu oskarżeni byli świadomi, że rynek kapitałowy musi być informowany o tym, co dzieje się w firmie. Jednak celowo powstrzymali się od koniecznego ogłoszenia w celu utrzymania ceny giełdowej akcji Volkswagena na poprzednim poziomie i uniknięcie strat VW AG – przekonują prokuratorzy. Jak podała prokuratura, kierownictwo firmy celowo nie poinformowało inwestorów na czas o finansowych skutkach skandalu.
CZYTAJ TAKŻE: Dieselgate: Jest akt oskarżenia przeciw byłemu szefowi Audi
Po tych doniesieniach niezwłocznie ma się zebrać Rada Nadzorcza Volkswagena, aby jej komitet wykonawczy mógł omówić akt oskarżenia. Na razie wiadomo, że Diess – który został włączony do kręgu podejrzanych trzy miesiące po wszczęciu śledztwa w 2016 roku – zachowa swoją posadę dyrektora generalnego. – Będzie nadal się bronił wszelkimi możliwymi środkami prawnymi – podali we wtorek jego prawnicy. Ich zdaniem, gdy Diess objął swoje stanowisko w lipcu 2015 roku nie można było przewidzieć, że problemy z wysokoprężnymi jednostkami spalinowymi będą miały takie konsekwencje.
CZYTAJ TAKŻE: Dieselgate: były prezes Volkswagena ma kłopoty w USA
Dieselgate dotyczy około 11 mln samochodów z silnikami diesla. Ciągnie się od września 2015 roku i kosztowała już firmę 30 mld euro, w postaci grzywien i innych z tym związanych wydatków – jak do tej pory. Kilka dni od momentu wykrycia oszustwa akcje Volkswagena straciły na wartości nawet 37 proc.
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.