W ostatni weekend prezydent USA zapoznał się z tajnym raportem Departamentu Handlu, z którego miało wynikać, że import samochodów z Europy jest zagrożeniem dla bezpieczeństwa narodowego Stanów Zjednoczonych. I to pomimo że już praktycznie nie rośnie, bo europejscy producenci zdecydowali się na postawienie fabryk w USA. Zdaniem Donalda Trumpa uderzenie w motoryzację będzie skuteczną presją na Unię Europejską, by wymusić podpisanie nowej umowy handlowej. – Jeśli się nie porozumiemy, wprowadzimy cła – mówił w ostatnią środę Donald Trump.
– Sytuacja zrobiła się bardzo napięta. I wielka szkoda, że nie jest jej w stanie rozwiązać sama branża, bo chodzi przede wszystkim o negocjacje handlowe między Europą a USA, a nie o motoryzację – mówił prezes Grupy Volkswagena Herbert Diess w rozmowie z „Financial Times”. Kwota 2,5 mld euro, jaką podała firma analityczna Evercore ISI, zdaniem Herberta Diessa jest jak najbardziej prawidłowa, z zaznaczeniem, że byłby to czarny scenariusz. W tym scenariuszu, kiedy 25-proc. cło stałoby się faktem, wszyscy producenci będą narażeni na straty. Ale przede wszystkim Niemcy oraz Słowacja i Węgry, które wyspecjalizowały się w produkcji aut segmentu premium sprzedawanych także w USA.
Hakan Samuelsson, szef Volvo Cars, w czerwcu 2018 r. otworzył fabrykę Volvo S60 w Ridgeville w Południowej Karolinie. To stąd te auta będą trafiać także do Europy / fot. Logan Cyrus/Bloomberg
Według amerykańskich danych eksport niemieckich aut – Mercedesów, Porsche, Audi, BMW i najdroższych Volkswagenów oraz komponentów do USA – był wart w 2018 roku 18,1 mld dol. Ale z europejskich fabryk pochodzą produkowane w Wlk. Brytanii Rolls Royce’y i Mini (obydwie marki należą do BMW), szwedzkie Volvo wyjeżdżające z fabryk w Goeteborgu i Belgii, brytyjskie i słowackie Land Rovery, Porsche i Audi Q7. Ucierpią również producenci komponentów motoryzacyjnych. – Firmy ulokowane w Polsce wysyłają podzespoły do fabryk wszystkich europejskich marek segmentu premium – zwraca uwagę Rafał Orłowski, partner w firmie badawczej rynku motoryzacyjnego AutomotiveSuppliers.