Według wstępnych danych, liczba rejestracji wzrosła w porównaniu z 2017 r. o przeszło jedna dziesiątą. Jeszcze wyżej poszybowała sprzedaż samochodów segmentu premium: o prawie 17 proc. Jak podaje Instytut Samar, pomiędzy 1 stycznia a 20 grudnia z salonów wyjechało 521,7 tys. aut. Najlepszym wynikiem sprzedażowym może pochwalić się Skoda: czeska marka znalazła nabywców na ponad 68,6 tys. samochodów. Jej dwa auta – Octavia i Fabia – są także najpopularniejszymi modelami wybieranymi przez kupujących. W pierwszych 11 miesiącach roku Octavia sprzedała się w liczbie 19,6 tys. egzemplarzy, natomiast Fabia w liczbie 18,3 tys. W sumie Skoda ma już blisko 13-procentowy udział w rynku, a po listopadzie odnotowała 12-procentowy wzrost sprzedaży w ujęciu rocznym.
W pierwszych 11 miesiącach roku Skoda Octavia sprzedała się w liczbie 19,6 tys. egzemplarzy.
Wiceliderem sprzedaży jest w tym roku Volkswagen. Według Samaru, do 20 grudnia sprzedał 55,13 tys. aut, nieznacznie wyprzedzając zajmującą trzecie miejsce Toyotę (55,06 tys.). Łącznie te trzy marki mają 35 proc. udziału w rynku. Kolejne miejsca zajęły: Opel (33,8 tys.), Ford (31 tys.) oraz Renault (25,5 tys.). W rankingu modeli za dwiema skodami uplasowały się Opel Astra, Volkswagen Golf i Toyota Yaris. W grupie marek premium liderem okazał się Mercedes, który sprzedał 19,4 tys. samochodów. Wyprzedził w ten sposób BMW (15,1 tys.) oraz Audi (14,3 tys.). Kolejne marki tego segmentu to Volvo oraz Lexus. W sumie sprzedaż aut premium zbliżyła się do poziomu 71,6 tys. sztuk.
W grupie marek premium liderem jest Mercedes
O wielkości rynku zadecydowały – podobnie zresztą jak rok wcześniej – zakupy firm. Ich udział w rejestracjach sięgnął 72,1 proc. W rzeczywistości był jeszcze większy, bo w statystykach CEPiK osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne klasyfikowane są po stronie klientów indywidualnych. – Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się różnić, jeszcze bardziej zwiększając dystans pomiędzy nimi – komentuje Samar. Spory udział w rejestracjach należał w tym roku do dystrybutorów – wyniósł 14,9 proc. Natomiast udział reeksportu samochodów osobowych szacuje się na 10,5 proc.