Adobe Stock

Od kwietnia wszystkie nowe samochody rejestrowane w Unii Europejskiej, więc również w Polsce muszą posiadać na pokładzie system e-call.

Pozwala on na automatyczne wezwanie pomocy przez samochód w razie wypadku. Umożliwi też kierowcy – jeśli zajdzie taka potrzeba i będzie on w stanie sam to zrobić – połączyć się w prosty sposób ze służbami ratowniczymi.

Nowe wyposażenie samochodów to efekt wejścia w życie unijnej dyrektywy. Obowiązkowi podlegają wszystkie auta, które otrzymają homologację po 31 marca 2018 roku. Auta, które zostały homologowane przed tą datą, a sprzedawane są później nie muszą mieć jeszcze tego systemu.

System e-call ma przede wszystkim przyspieszyć udzielenie pomocy ofiarom wypadków. Po uaktywnieniu poduszki powietrznej w aucie system automatycznie wyśle informację o wypadku do służb ratowniczych. Przekaże im też pozycję pojazdu odczytaną z systemu GPS i poinformuje ile osób jechało autem (dzięki czujnikom zamontowanym w siedzeniach).

Połączenie ze służbami ratowniczymi umożliwi karta sim (podobna do tych instalowanych w telefonach) zamontowana w aucie przez jego producenta. Będzie ona bezobsługowa – nie trzeba będzie mieć osobnego abonamentu komórkowego lub łączyć z systemem swojego prywatnego telefonu.

Dyspozytor systemu e-call będzie mógł połączyć się z wzywającym pomocy samochodem i zapytać kierowcę czy na pewno potrzebna jest jakaś interwencja. Jeśli kierowca potwierdzi lub nie zareaguje w żaden sposób – na miejsce zostaną wysłane odpowiednie służby. Pomoc będzie można też wezwać samodzielnie – naciskając odpowiedni przycisk w aucie.

Tego rodzaju systemy są już od jakiegoś czasu montowane w samochodach wielu marek. Teraz ten obowiązek ma dotyczyć wszystkich nowych aut wprowadzanych do sprzedaży od kwietnia 2018 r.

Mogą Ci się również spodobać

Prawie połowa aut Toyoty w Europie to hybrydy

Toyota Motor sprzedała w I kwartale w Europie 280 300 samochodów, w tym 125 ...

Koncepcyjny model Toyoty i-Ride, przygotowany do autonomicznej jazdy, pokazany podczas Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas w styczniu 2018 r.

Miasteczko dla autonomicznych aut

Toyota Research Institute buduje ośrodek testowy do rozwoju systemów zautomatyzowanej jazdy. Centrum – o ...

Lepsza laurka od klepsydry

Świadomy kierowca jeździ bezpieczniej, bardziej ekologicznie i taniej. Chociaż według wstępnych danych policji w ...

Silne euro szkodzi Daimlerowi

Wysoki kurs euro zmniejszy w tym roku wzrost obrotów Grupy Daimler. W I kwartale ...

Siedziba Opla w Russelsheim

Opel walczy, Vauxhall się układa

Związkowcy w Oplu zablokowali plan dobrowolnych odejść. Nieco inaczej ma się sprawa w Wielkiej ...

Koniec z darmowym prądem do aut. Ile wyniosą opłaty?

Mimo że rynek elektromobilności dopiero się w Polsce rozwija, to już pierwsza firma zdecydowało ...