Adobe Stock

Od kwietnia wszystkie nowe samochody rejestrowane w Unii Europejskiej, więc również w Polsce muszą posiadać na pokładzie system e-call.

Pozwala on na automatyczne wezwanie pomocy przez samochód w razie wypadku. Umożliwi też kierowcy – jeśli zajdzie taka potrzeba i będzie on w stanie sam to zrobić – połączyć się w prosty sposób ze służbami ratowniczymi.

Nowe wyposażenie samochodów to efekt wejścia w życie unijnej dyrektywy. Obowiązkowi podlegają wszystkie auta, które otrzymają homologację po 31 marca 2018 roku. Auta, które zostały homologowane przed tą datą, a sprzedawane są później nie muszą mieć jeszcze tego systemu.

System e-call ma przede wszystkim przyspieszyć udzielenie pomocy ofiarom wypadków. Po uaktywnieniu poduszki powietrznej w aucie system automatycznie wyśle informację o wypadku do służb ratowniczych. Przekaże im też pozycję pojazdu odczytaną z systemu GPS i poinformuje ile osób jechało autem (dzięki czujnikom zamontowanym w siedzeniach).

Połączenie ze służbami ratowniczymi umożliwi karta sim (podobna do tych instalowanych w telefonach) zamontowana w aucie przez jego producenta. Będzie ona bezobsługowa – nie trzeba będzie mieć osobnego abonamentu komórkowego lub łączyć z systemem swojego prywatnego telefonu.

Dyspozytor systemu e-call będzie mógł połączyć się z wzywającym pomocy samochodem i zapytać kierowcę czy na pewno potrzebna jest jakaś interwencja. Jeśli kierowca potwierdzi lub nie zareaguje w żaden sposób – na miejsce zostaną wysłane odpowiednie służby. Pomoc będzie można też wezwać samodzielnie – naciskając odpowiedni przycisk w aucie.

Tego rodzaju systemy są już od jakiegoś czasu montowane w samochodach wielu marek. Teraz ten obowiązek ma dotyczyć wszystkich nowych aut wprowadzanych do sprzedaży od kwietnia 2018 r.

Mogą Ci się również spodobać

Sion: Słońce w baku

Sono Motors, startup z Monachium, wykorzystuje gorące lato w Bawarii do testowania systemu ładowania ...

Dla japońskich mediów sprawa Carlosa Ghosna to wciąż jeden z głównych tematów

Biznes za kratkami

Carlos Ghosn nie jest ani pierwszym, ani zapewne ostatnim przedstawicielem biznesowej elity, który znalazł ...

Ciężki los dealera

Najwięksi dealerzy samochodów osobowych tracą rynek, choć cały czas blisko co drugie nowe aut ...

Ponad połowa nowych Toyot w Europie to hybrydy

Popularność hybryd zwiększyła się o 18 procent rok do roku. W Polsce 35 procent ...

Renault odracza decyzję o fuzji z Fiatem

Rada administracyjna Renaulta nie podjęła we wtorek po południu decyzji wobec oferty fuzji Fiata ...

Suzuki Katana

Suzuki Katana: Japoński miecz

Na rynku motocykli trwa moda na powroty do przeszłości. Marki szukają inspiracji w swoich ...