Nowy silnik diesla Skyactiv-D 1.8, spełniający przyszłoroczną normę, pojawi się w nowej Maździe CX-3, dostępnej w salonach od sierpnia
Nowy silnik diesla Skyactiv-D 1.8, spełniający przyszłoroczną normę, pojawi się w nowej Maździe CX-3, dostępnej w salonach od sierpnia
fot. Mazda

Kolejna marka zapowiada wprowadzenie silników spełniających przyszłoroczne normy emisji spalin Euro 6D-Temp. Pierwsze auta Mazdy z takimi jednostkami będą dostępne już w lipcu.

Afera dieselgate zmobilizowała producentów aut do szybszego udoskonalania technologii związanych z ograniczaniem emisji spalin. Koncerny motoryzacyjne zaczynają wprowadzać bardziej efektywne systemy dla spełnienia nadchodzących norm, ostrzejszych niż obecne. Euro 1 wprowadzono jeszcze w 1992 roku, od tego czasu zmiany w silnikach są olbrzymie. Obecnie obowiązuje norma Euro 6. Kolejne etapy to Euro 6B, 6C, 6D-TEMP i 6D. Przy tym norma 6D-Temp, która dla wszystkich nowych rejestracji zacznie obowiązywać od września 2019 r. będzie opierać się już o inny rodzaj pomiaru. Warunkiem uzyskania zgodności z tą normą jest m.in. przejście wymagającego cyklu testowego WLTP (światowa zharmonizowana procedura testów pojazdów lekkich), a także testu drogowego RDE (emisji podczas rzeczywistej jazdy).

CZYTAJ TAKŻE: Mazda CX-3: Pierwsza modernizacja, cena (prawie) bez zmiany

Jednym z producentów, którzy właśnie zapowiedzieli szybsze dostosowanie swoich konstrukcji do nowych wymogów jest Mazda. Dostawy pierwszych modeli tej marki spełniających normę Euro 6d-Temp rozpoczną się jeszcze w lipcu bieżącego roku. W ten sposób japoński koncern chce dostosować linię modelową swoich pojazdów do nowych wymogów na ponad rok przed planowaną datą wejścia ich w życie.

Mazda CX-3 po liftingu już wkrótce w salonach / fot. Mazda

Zgodność z nowymi, ostrzejszymi normami zdołano osiągnąć bez skomplikowanych i kosztownych urządzeń oczyszczających gazy przed emisją. Silniki benzynowe Skyactiv-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemnościach skokowych 1,5, 2,0 oraz 2,5 litra spełniają normę Euro 6d-Temp nie wymagając filtrów cząstek stałych. Mazda zdołała dostosować te jednostki napędowe tak, by zmieścić się w limitach emisji modyfikując same silniki. Skutecznym sposobem okazało się zwiększenie ciśnienia wtrysku, odpowiednia modyfikacja kształtu tłoka oraz zapewnienie odpowiednich warunków przepływu w komorach spalania.

CZYTAJ TAKŻE: Seat Tarraco: Pora na dużego SUV-a. Pierwsze zdjęcia

Gruntownym modyfikacjom został poddany wysokoprężny silnik Skyactiv-D 2.2. ma m.in. inny kształt komór spalania, turbinę o zmiennej geometrii w większej z dwóch turbosprężarek, a także nowy system rozdziału ciepła. Wyposażono go również w system SCR, który obniża emisje tlenków azotu, dzięki temu umożliwia zmieszczenie się w limitach testu drogowego RDE. Z kolei w nowym silniku Skyactiv-D 1.8, który zastępuje jednostkę 1.5, większa pojemność skokowa przekłada się na niższe ciśnienie i niższą temperaturę spalania, co obniża emisje tlenków azotu. Natomiast katalizator zasobnikowy wystarcza, aby utrzymać te emisje na poziomie poniżej limitów dopuszczanych normą Euro 6d-Temp.

CZYTAJ TAKŻE: Nowe S60: Volvo wycina diesle

Nowy silnik diesla Skyactiv-D 1.8 pojawi się teraz w nowej Maździe CX-3 2018, na którą importer marki – spółka Mazda Motor Poland rozpoczęła właśnie przyjmowanie zamówień. Odnowiony konstrukcyjnie model ma poprawiony design, udoskonalony układ przeniesienia napędu oraz usprawnienia w ergonomii i bezpieczeństwie. To pierwszy model marki, gdzie zastosowano zmodernizowany system wspomagania hamowania Advanced Smart City Brake System, posiadający zwiększoną zdolność wykrywania pieszych w nocy. W kabinie została przeprojektowana deska rozdzielcza, dodano elektryczny hamulec postojowy oraz wielofunkcyjny podłokietnik.

Nowe światła LED pojawiły się w tylnych lampach Mazdy CX-3 / fot. Mazda

Modyfikacje nadwozia obejmują przeprojektowaną atrapę chłodnicy, diodowe źródła światła w tylnych lampach i nowe aluminiowe felgi. Poprawione zawieszenie, ogumienie nowej generacji i wykorzystanie specjalnych tworzyw o właściwościach tłumiących w konstrukcji przedniego fotela mają zapewnić bardziej cichą i komfortową podróż. Mazda CX-3 po zmianach modelowych 2018 będzie dostępna w polskich salonach w sierpniu w cenie od 68,9 tys. zł za wersję 2.0 o mocy 121 KM.

Łukasz Paździor, dyrektor zarządzający Mazda Motor Poland

Jak wygląda pozycja Mazdy w Polsce w porównaniu do globalnych tendencji sprzedaży marki?

W 2017 r. sprzedaliśmy 11320 samochodów, co oznacza, że jesteśmy piątym co do wielkości rynkiem dla Mazdy w Europie. Przed nami są Niemcy, Wielka Brytania, Hiszpania i Francja a wyprzedzamy tak mocne kraje, jak Włochy czy Szwajcaria. Nasze wyniki oznaczają, że mocno pracujemy nad pozycją Mazdy w Europie i nasza centrala w Leverkusen to zauważa i docenia. Cieszy nas także duży udział w rynku nowych samochodów w Polsce, który wynosi 2,3 proc. i jest na dobrym poziomie w porównaniu do innych krajów w Europie.

Co jest głównym atutem Mazdy na polskim rynku?

Nasz sukces opieramy na czterech mocnych propozycjach – Mazda 6 to dla nas najpopularniejszy model w 10-letniej historii spółki, jesteśmy trzecim rynkiem w Europie pod względem wielkości sprzedaży tego auta i czwartym pod względem wielkości sprzedaży Mazdy 3. Dwa pozostałe filary to nasze SUV-y: CX-3 i CX-5, które reprezentują najszybciej rozwijające się segmenty na rynku europejskim i polskim. Widzimy w SUV-ach duży potencjał i dlatego ostatnio kładziemy na nie duży nacisk w komunikacji. Szczególnie Mazda CX-5 ma szansę zdobyć pozycję lidera naszej sprzedaży w Polsce. Cieszy nas także duża popularność modelu MX-5, który w zeszłym roku trafił do 213 klientów w naszym kraju i stał się najchętniej wybieranym nowym samochodem w segmencie roadsterów i kabrioletów.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Opel sprzedany od 31 lipca

Opel poinformował, że jego sprzedaż grupie PSA może nastąpić 31 lipca zależnie od decyzji ...

Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland: Wielkie zmiany w motoryzacji

Czy przyszłość jest w samochodach elektrycznych zasilanych wodorem, czy też w czysto elektrycznych? W ...

Koniec flagowej limuzyny Jaguara. Następcy nie będzie

Od ponad pięćdziesięciu lat Jaguar miał w swojej ofercie luksusowego sedana XJ. Miał, bo ...

Ceny | Opel Astra sedan: Poprzednia generacja, ale za dobrą cenę

Pięciodrzwiowy Opel Astra oferowany jest aż w ośmiu wersjach silnikowych. Jeśli jednak zainteresujecie się ...

Sprzedaż samochodów w Polsce wzrośnie w 2021 r. o 10 proc.

Przyszły rok przyniesie wzrost sprzedaży samochodów osobowych w Polsce o prawie jedną dziesiątą. Jak ...

BMW nie nadąża z produkcją silnika V12

Dobra wiadomość dla fanów dwunastocylindrowego silnika BMW. Michael Bayer, szef serii 7 podczas rozmowy ...