Reklama

Euro 6D-Temp: coraz niższa emisja

Kolejna marka zapowiada wprowadzenie silników spełniających przyszłoroczne normy emisji spalin Euro 6D-Temp. Pierwsze auta Mazdy z takimi jednostkami będą dostępne już w lipcu.

Publikacja: 11.06.2018 14:20

Euro 6D-Temp: coraz niższa emisja

Foto: fot. Mazda

Afera dieselgate zmobilizowała producentów aut do szybszego udoskonalania technologii związanych z ograniczaniem emisji spalin. Koncerny motoryzacyjne zaczynają wprowadzać bardziej efektywne systemy dla spełnienia nadchodzących norm, ostrzejszych niż obecne. Euro 1 wprowadzono jeszcze w 1992 roku, od tego czasu zmiany w silnikach są olbrzymie. Obecnie obowiązuje norma Euro 6. Kolejne etapy to Euro 6B, 6C, 6D-TEMP i 6D. Przy tym norma 6D-Temp, która dla wszystkich nowych rejestracji zacznie obowiązywać od września 2019 r. będzie opierać się już o inny rodzaj pomiaru. Warunkiem uzyskania zgodności z tą normą jest m.in. przejście wymagającego cyklu testowego WLTP (światowa zharmonizowana procedura testów pojazdów lekkich), a także testu drogowego RDE (emisji podczas rzeczywistej jazdy).

CZYTAJ TAKŻE: Mazda CX-3: Pierwsza modernizacja, cena (prawie) bez zmiany

Jednym z producentów, którzy właśnie zapowiedzieli szybsze dostosowanie swoich konstrukcji do nowych wymogów jest Mazda. Dostawy pierwszych modeli tej marki spełniających normę Euro 6d-Temp rozpoczną się jeszcze w lipcu bieżącego roku. W ten sposób japoński koncern chce dostosować linię modelową swoich pojazdów do nowych wymogów na ponad rok przed planowaną datą wejścia ich w życie.

""

Mazda CX-3 po liftingu już wkrótce w salonach / fot. Mazda

Foto: moto.rp.pl

Zgodność z nowymi, ostrzejszymi normami zdołano osiągnąć bez skomplikowanych i kosztownych urządzeń oczyszczających gazy przed emisją. Silniki benzynowe Skyactiv-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa o pojemnościach skokowych 1,5, 2,0 oraz 2,5 litra spełniają normę Euro 6d-Temp nie wymagając filtrów cząstek stałych. Mazda zdołała dostosować te jednostki napędowe tak, by zmieścić się w limitach emisji modyfikując same silniki. Skutecznym sposobem okazało się zwiększenie ciśnienia wtrysku, odpowiednia modyfikacja kształtu tłoka oraz zapewnienie odpowiednich warunków przepływu w komorach spalania.

Reklama
Reklama

CZYTAJ TAKŻE: Seat Tarraco: Pora na dużego SUV-a. Pierwsze zdjęcia

Gruntownym modyfikacjom został poddany wysokoprężny silnik Skyactiv-D 2.2. ma m.in. inny kształt komór spalania, turbinę o zmiennej geometrii w większej z dwóch turbosprężarek, a także nowy system rozdziału ciepła. Wyposażono go również w system SCR, który obniża emisje tlenków azotu, dzięki temu umożliwia zmieszczenie się w limitach testu drogowego RDE. Z kolei w nowym silniku Skyactiv-D 1.8, który zastępuje jednostkę 1.5, większa pojemność skokowa przekłada się na niższe ciśnienie i niższą temperaturę spalania, co obniża emisje tlenków azotu. Natomiast katalizator zasobnikowy wystarcza, aby utrzymać te emisje na poziomie poniżej limitów dopuszczanych normą Euro 6d-Temp.

CZYTAJ TAKŻE: Nowe S60: Volvo wycina diesle

Nowy silnik diesla Skyactiv-D 1.8 pojawi się teraz w nowej Maździe CX-3 2018, na którą importer marki – spółka Mazda Motor Poland rozpoczęła właśnie przyjmowanie zamówień. Odnowiony konstrukcyjnie model ma poprawiony design, udoskonalony układ przeniesienia napędu oraz usprawnienia w ergonomii i bezpieczeństwie. To pierwszy model marki, gdzie zastosowano zmodernizowany system wspomagania hamowania Advanced Smart City Brake System, posiadający zwiększoną zdolność wykrywania pieszych w nocy. W kabinie została przeprojektowana deska rozdzielcza, dodano elektryczny hamulec postojowy oraz wielofunkcyjny podłokietnik.

""

Nowe światła LED pojawiły się w tylnych lampach Mazdy CX-3 / fot. Mazda

Foto: moto.rp.pl

Modyfikacje nadwozia obejmują przeprojektowaną atrapę chłodnicy, diodowe źródła światła w tylnych lampach i nowe aluminiowe felgi. Poprawione zawieszenie, ogumienie nowej generacji i wykorzystanie specjalnych tworzyw o właściwościach tłumiących w konstrukcji przedniego fotela mają zapewnić bardziej cichą i komfortową podróż. Mazda CX-3 po zmianach modelowych 2018 będzie dostępna w polskich salonach w sierpniu w cenie od 68,9 tys. zł za wersję 2.0 o mocy 121 KM.

Afera dieselgate zmobilizowała producentów aut do szybszego udoskonalania technologii związanych z ograniczaniem emisji spalin. Koncerny motoryzacyjne zaczynają wprowadzać bardziej efektywne systemy dla spełnienia nadchodzących norm, ostrzejszych niż obecne. Euro 1 wprowadzono jeszcze w 1992 roku, od tego czasu zmiany w silnikach są olbrzymie. Obecnie obowiązuje norma Euro 6. Kolejne etapy to Euro 6B, 6C, 6D-TEMP i 6D. Przy tym norma 6D-Temp, która dla wszystkich nowych rejestracji zacznie obowiązywać od września 2019 r. będzie opierać się już o inny rodzaj pomiaru. Warunkiem uzyskania zgodności z tą normą jest m.in. przejście wymagającego cyklu testowego WLTP (światowa zharmonizowana procedura testów pojazdów lekkich), a także testu drogowego RDE (emisji podczas rzeczywistej jazdy).

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Od kuchni
Volvo zmierza ku giełdzie. Celuje w wycenę 20 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Od kuchni
Czekasz na auto w leasingu? Możesz wziąć zastępcze
Od kuchni
Ceny samochodów kompaktowych wzrosły o 63 proc.
Od kuchni
Wielki powrót Astona Martina
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Od kuchni
Dealer będzie musiał odebrać wadliwe auto od klienta
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama