Według danych AAA Auto, o ile rok temu w analogicznym okresie na polskim rynku samochodów używanych można było wybierać spośród 31.598 niemal nowych aut, to w tym roku oferta zmniejszyła się aż o 6.150 pojazdów, do 25.448. Dane AAA Auto wskazują na jeszcze jedną dużą zmianę, która miała miejsce w segmencie młodych aut używanych. Wraz z dużym spadkiem dostępnych samochodów, ich mediana ceny wzrosła aż o 32,4 proc. W pierwszym kwartale tego roku mediana ceny takich aut wynosiła 111.506 złotych, a rok temu w tym samym okresie czasu, wynosiła 84.200 złotych. Dla porównania, mediany cen u naszych południowych sąsiadów były w tym samym czasie wyższe - 124.450 złotych w Czechach oraz 118.320 złotych w Słowacji.
Czytaj więcej
Tanio już było. Samochody drożeją praktycznie z tygodnia na tydzień, z dostawy na dostawę. Do ceny dochodzi 23 procent podatku VAT. Sprawdziliśmy czy to dużo czy mało względem innych europejskich państw?
- Tak długi okres z mocno ograniczoną podażą nowych samochodów spowodował, że auta używane w wieku do czterech lat stały się intersującą ofertą dla kupujących. Mediana wieku aut w tym segmencie wynosi niespełna dwa lata, a mediana przebiegu około dziewiętnastu tysięcy kilometrów, co powoduje, że takie samochody są bardzo atrakcyjne, a więc także szybko znikają z rynku wtórnego. Niestety pochodną tej sytuacji są duży wzrost cen i oczywiście ograniczona oferta – komentuje Karolína Topolova, Dyrektor Generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto. Najczęściej oferowaną marką niemal nowych samochodów używanych w Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku była Toyota, a w Czechach i Słowacji – Skoda.
Ranking najczęściej oferowanych do sprzedaży modeli aut używanych w wieku do czterech lat wraz z medianą ceny, w Polsce w I kw. 2022 roku:
1. Toyota Corolla - 94 800 zł