6 tys. mniej aut w wieku poniżej 4 lat. Ceny wzrosły o ponad 32 proc.

Tylko w trzech krajach Europy Środkowej, w Polsce, Czechach i Słowacji, w pierwszym kwartale br. zniknęło 9.500 samochodów w wieku poniżej 4 lat, z czego najwięcej w Polsce.

Publikacja: 12.06.2022 10:14

6 tys. mniej aut w wieku poniżej 4 lat. Ceny wzrosły o ponad 32 proc.

Foto: AdobeStock

Według danych AAA Auto, o ile rok temu w analogicznym okresie na polskim rynku samochodów używanych można było wybierać spośród 31.598 niemal nowych aut, to w tym roku oferta zmniejszyła się aż o 6.150 pojazdów, do 25.448. Dane AAA Auto wskazują na jeszcze jedną dużą zmianę, która miała miejsce w segmencie młodych aut używanych. Wraz z dużym spadkiem dostępnych samochodów, ich mediana ceny wzrosła aż o 32,4 proc. W pierwszym kwartale tego roku mediana ceny takich aut wynosiła 111.506 złotych, a rok temu w tym samym okresie czasu, wynosiła 84.200 złotych. Dla porównania, mediany cen u naszych południowych sąsiadów były w tym samym czasie wyższe - 124.450 złotych w Czechach oraz 118.320 złotych w Słowacji.

Czytaj więcej

VAT na nowe samochody w Polsce jest wysoki, ale nie najwyższy w Europie

- Tak długi okres z mocno ograniczoną podażą nowych samochodów spowodował, że auta używane w wieku do czterech lat stały się intersującą ofertą dla kupujących. Mediana wieku aut w tym segmencie wynosi niespełna dwa lata, a mediana przebiegu około dziewiętnastu tysięcy kilometrów, co powoduje, że takie samochody są bardzo atrakcyjne, a więc także szybko znikają z rynku wtórnego. Niestety pochodną tej sytuacji są duży wzrost cen i oczywiście ograniczona oferta – komentuje Karolína Topolova, Dyrektor Generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA Auto. Najczęściej oferowaną marką niemal nowych samochodów używanych w Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku była Toyota, a w Czechach i Słowacji – Skoda.

Ranking najczęściej oferowanych do sprzedaży modeli aut używanych w wieku do czterech lat wraz z medianą ceny, w Polsce w I kw. 2022 roku:

1. Toyota Corolla - 94 800 zł

2. Toyota Yaris - 64 900 zł

3. Hyundai i30 - 71 900 zł

4. Renault Clio - 55 475 zł

5. Nissan Qashqai - 99 990 zł

6. Audi A6 - 259 900 zł

7. Hyundai Tucson - 107 600 zł

8. Dacia Duster - 69 500 zł

9. BMW serii 3 - 170 000 zł

10.Kia Ceed - 80 000 zł

Po marcowym wzroście ofert samochodów na wtórnym rynku, w kwietniu Polacy ruszyli na zakupy aut używanych. Według miesięcznego raportu AAA Auto opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w kwietniu 2022 roku w Polsce pojawiło się 205.811 aut z drugiej ręki. Oznacza to duży spadek samochodów na rynku o 26.013 aut w stosunku do marca 2022 roku. Jednocześnie wzrosła mediana ceny aut używanych o 500 złotych względem poprzedniego miesiąca, do 24.000 złotych.

Czytaj więcej

Ceny usług rosną. Naprawa samochodu droższa nawet o 42 proc.

Według danych AAA Auto, o ile rok temu w analogicznym okresie na polskim rynku samochodów używanych można było wybierać spośród 31.598 niemal nowych aut, to w tym roku oferta zmniejszyła się aż o 6.150 pojazdów, do 25.448. Dane AAA Auto wskazują na jeszcze jedną dużą zmianę, która miała miejsce w segmencie młodych aut używanych. Wraz z dużym spadkiem dostępnych samochodów, ich mediana ceny wzrosła aż o 32,4 proc. W pierwszym kwartale tego roku mediana ceny takich aut wynosiła 111.506 złotych, a rok temu w tym samym okresie czasu, wynosiła 84.200 złotych. Dla porównania, mediany cen u naszych południowych sąsiadów były w tym samym czasie wyższe - 124.450 złotych w Czechach oraz 118.320 złotych w Słowacji.

Za ile jeździć
Pierwsze miasto w USA zaczyna pobierać opłatą za wjazd samochodem. Tanio nie jest
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Za ile jeździć
Takich rabatów Toyota jeszcze nie miała. Gigantyczny upust plus bony na paliwo
Materiał Promocyjny
Zaawansowane rozwiązania Shell API – jak ułatwiają zarządzanie kartami paliwowymi?
Za ile jeździć
Auta serwisowanie w ASO droższe o minimum 10 proc. na rynku wtórnym
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Za ile jeździć
Nowe opłaty dla ciężarówek mogą zrujnować biznes w Polsce. Niemcy już je mają