Zgodnie z doniesieniami Stowarzyszenia ACEA Polska, z 23 procentowym podatkiem VAT na nowe auta na tle Europy lokuje się mniej więcej w połowie stawki. Największy VAT w Europie płacą obywatele Węgier. Zgodnie z informacjami udostępnymi przez ACEA, poziom stawki VAT na nowe samochody wynosi 27 procent. Nieco lepiej jest w Chorwacji, Danii czy Szwecji. Tam podatek VAT został ustalony na poziomie 25 procent. Jeden procent mniej (24) trzeba zapłacić w Finlandii i Grecji.
Czytaj więcej
Jak wynika z analizy IBRM Samar, w Polsce średnia wieku pojazdów jest coraz większa. Sytuacji nie poprawia długi okres oczekiwania na nowe auta oraz rosnące ceny. W efekcie kupujemy co jest nie patrząc za bardzo na stan i wiek.
Polska wraz z Irlandią i Portugalią stanowią kolejną grupę 23 procent VAT. To wyższa stawka niż m.in. we Włoszech czy Słowenii (22 procent), a w Belgii, Czechach, Litwie, Łotwie, Holandii czy Hiszpanii obowiązuje 21 procent VAT. Również takie kraje jak Austria, Bułgaria, Estonia, Francja i Słowacja mają niższą stawkę o 3 pp. względem Polski (20 procent). Najmniejszym podatkiem VAT na nowe samochody w Europie może pochwalić się Luksemburg. Tam do ceny auta trzeba dodać 17 procent.
Czytaj więcej
Jak informują eksperci rynku paliw, ceny paliw pozostaną na poziomie 7 zł za litr benzyny i poniżej 8 zł za litr diesla. Nie pozostaje to bez wpływu na branżę motoryzacyjną. Rośnie zainteresowanie kupujących bardziej ekonomicznymi używanymi samochodami.