Koniec epoki przepychu. Bentley kończy produkcję dwunastocylindrowych silników

Bentley zakończył produkcję silnika W12. Jednostka napędowa powstała w ilości ponad 100 000 sztuk. 12-cylindrowy silnik musi ustąpić miejsca elektrycznym planom Bentleya.

Publikacja: 05.08.2024 11:17

Ostatni dwunastocylindrowy silnik Bentley wyprodukował w lipcu 2024 roku

Ostatni dwunastocylindrowy silnik Bentley wyprodukował w lipcu 2024 roku

Foto: mat. prasowe

Wszystko kiedyś się kończy. Ostatni dwunastocylindrowy silnik Bentley wyprodukował w lipcu 2024 roku. W sumie powstało ponad 105 000 egzemplarzy tej jednostki napędowej. Brytyjczycy uważają się za markę, która wyprodukowała najwięcej dwunastocylindrowych silników na świecie. Każdy, kto chciał zamówić Bentleya z silnikiem W12, miał na to czas do grudnia 2023 roku. Od tego czasu nie przyjmowano już żadnych nowych zamówień. W12 jest produkowany przez zespół 22 specjalistów. Po zakończeniu produkcji zostaną przeszkoleni i otrzymają nowe zadania w firmie. Zakład produkcyjny, w którym montowano silniki W12 będzie dedykowany do produkcji napędów hybrydowych V8 i V6.

Czytaj więcej

Nowy Bentley Continental GT Speed: Najpotężniejszy w dziejach

Koniec W12 był do przewidzenia. 12-cylindrowy napęd nie pasował już do strategii elektryfikacji marki. Ponadto produkcję W12 uważa się za niezwykle kosztowną. Silnik powstał z dwóch połączonych silników VR6. Oznacza to, że W12 w rzeczywistości nie jest prawdziwym silnikiem W z trzema rzędami cylindrów, ale raczej podwójnym silnikiem VR z czterema rzędami cylindrów. W12 został pierwotnie opracowany na potrzeby bicia rekordu na włoskim torze Nardo, przez koncepcyjne auto sportowe, które powstało we współpracy Volkswagena i Italdesign, ale nigdy nie wszedło do produkcji seryjnej.

Silnik W12

Silnik W12

mat. prasowe

Bentley kończy produkcję 12-cylindrowego silnika

W grupie Volkswagena napęd W12 świętował swoje pierwsze seryjne zastosowanie w Audi A8 w 2001 roku. Jako sześciolitrowy silnik wolnossący rozwijał moc 420 KM i 550 Nm. Od 2002 roku również w Volkswagenie Phaeton zastosowano 12-cylindrowy silnik. W latach 2004-2010 montowany był w VW Touareg, a pod maski różnych modeli Bentleya trafił w 2003 roku. Poza koncernem Volkswagena 12-cylindrowy silnik był używany przez różnych innych producentów wyłącznie z holenderskim producentem aut sportowych Spyker. W najwyższej opcji rozwoju silnik trafił do limitowanego modelu Bentley Batur (powstanie 18 egzemplarzy). W tym wydaniu ma 6-litrów pojemności, biturbo, moc 750 KM i 1000 Nm momentu obrotowego. Seryjna wersja ma 659 KM i 900 Nm.

Czytaj więcej

Bentley Batur Convertible: Ostatnia szansa na Bentleya z silnikiem 12-cylindrowym

Wszystko kiedyś się kończy. Ostatni dwunastocylindrowy silnik Bentley wyprodukował w lipcu 2024 roku. W sumie powstało ponad 105 000 egzemplarzy tej jednostki napędowej. Brytyjczycy uważają się za markę, która wyprodukowała najwięcej dwunastocylindrowych silników na świecie. Każdy, kto chciał zamówić Bentleya z silnikiem W12, miał na to czas do grudnia 2023 roku. Od tego czasu nie przyjmowano już żadnych nowych zamówień. W12 jest produkowany przez zespół 22 specjalistów. Po zakończeniu produkcji zostaną przeszkoleni i otrzymają nowe zadania w firmie. Zakład produkcyjny, w którym montowano silniki W12 będzie dedykowany do produkcji napędów hybrydowych V8 i V6.

Tu i Teraz
Kilkunastu producentów motoryzacyjnych z błędem w oprogramowaniu. Ich auta można hakować
Tu i Teraz
Po powodzi do sprawdzenia 1 tys. kilometrów dróg krajowych i ponad 200 mostów
Tu i Teraz
Nowe prawo w USA. Rząd chce zakazu używania chińskiej technologii w motoryzacji
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Tu i Teraz
Samochody z powodzi napłyną do autokomisów