Zaprezentowano bolid Formuły 1 na rok 2026. Auta będą mniejsze, lżejsze i mocniejsze

Formuła 1 dąży do tego, aby stać się bardziej ekologicznie zrównoważona. Kolejne istotne zmiany w przepisach zaplanowano na rok 2026. Światowe stowarzyszenie sportów motorowych FIA prezentuje, jak będą wyglądać nowe samochody F1. Mają być węższe, krótsze i lżejsze, a w wyprzedzaniu powinno pomóc elektryczne doładowanie.

Publikacja: 07.06.2024 13:48

Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

Foto: mat. prasowe

Formuła 1 zmierza w kierunku bardziej zrównoważonej ekologicznie przyszłości, a stać ma się to dzięki mniejszym i lżejszym bolidom. Ramy przepisów dotyczących jednostek napędowych były ustalane bardzo długo, bo od sierpnia 2022 r. Przez te dwa lata rodziły się i odrzucane były pomysły, zgłaszano sugestie i omawiano różne modele z zespołami i kierowcami. FIA w swoim ambitnym planie chciała wszystko połączyć w jedną całość: zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo, przyszłościową technologię, dobre widowisko.

Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

mat. prasowe

Po tym niełatwym czasie światowe stowarzyszenie sportów motorowych FIA zaprezentowało nowy regulamin i zdjęcia bolidu, który od 2026 roku ma mieć m.in bardziej przyjazny dla klimatu silnik, do tego mniejsze wymiary i ważyć o 30 kg mniej (768 kg). Za nieco ponad półtora roku FIA chce używać w Formule 1 wyłącznie w pełni zrównoważonych paliw syntetycznych. Uproszczono także konstrukcję silników. Ma to również na celu przyciągnięcie większej liczby producentów do ścigania się w F1. Oprócz poprzednich producentów silników, takich jak Ferrari, Mercedes i Alpine, od 2026 roku powróci Honda. Pojawi się też debiutant, marka Audi, a zespół mistrzów świata Red Bull będzie w przyszłości budować własną jednostkę napędową pod nazwą Red Bull Ford Powertrains. - Dzięki nowym przepisom wyznaczamy standardy na przyszłość. Nasz napęd hybrydowy, zasilany paliwem neutralnym pod względem emisji CO2, oferuje przemysłowi motoryzacyjnemu wyjątkową okazję do zaprezentowania sobie i fanom platformy zapewniającej wysoką wydajność i ekscytujące wyścigi Dowodem na to, ż

Czytaj więcej

Ferrari 12Cilindri: Nowy flagowiec z Maranello. Zbudowany wegdług starych zasad
Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

mat. prasowe

Bolid Formuły 1 w sezonie 2026 będzie miał moc 1020 KM 

Od 2026 roku silniki spalinowe będą dostarczać około 545 KM mocy, a kolejne 475 KM układ MGU-K (Motor Generator Unit, Kinetic) to jeden z najbardziej skomplikowanych elementów jednostki napędowej F1. W sumie daje to moc systemową wynoszącą 1020 KM uzyskiwaną przy pełnym akumulatorze. Formuła 1 zobowiązała się do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2030 r. Jednak wart miliardy dolarów cyrk wyścigowy spotkał się z ostrą krytyką za swoje projekty dotyczące ochrony klimatu. - Formuła 1 musi działać na rzecz ochrony klimatu, ale robi to tylko powierzchownie. Latanie po całym świecie i ciągłe podróżowanie nie ma sensu – powiedział w zeszłym roku Benjamin Stephan, ekspert ds. transportu Greenpeace. Formuła 1 pracuje nad uczynieniem kalendarza bardziej rozsądnym pod względem logistycznym. Prawie 73 proc. wytworzonego C02 przez cały sezon miało miejsce właśnie przez logistykę i podróże teamów.

Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

mat. prasowe

Bolid F1 w sezonie 2026 w liczbach:
Silnik:
6 cylindrów, 1600 cm3, turboładowanie, maksymalne obroty 15.000/min
Pojemność zbiornika paliwa: 135 litrów
Moc: 545 PS z silnika spalinowego, 475 z silnika elektrycznego. Moc systemowa 1020 KM
Prędkość maksymalna: 337 km/h
Rozstaw osi: maks.: 3400 mm
Szerokość: maks.: 1900 mm
Minimalna waga: 768 kg łącznie z kierowcą
Koła: 18 cali
Maksymalny budżet zespołu: 130 mln dolarów (ok. 512 mln zł)

Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

mat. prasowe

Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

Render bolidu Formuły 1 na sezon 2026

mat. prasowe

Czytaj więcej

Aston Martin DB12: Klasyka i nowoczesność

Formuła 1 zmierza w kierunku bardziej zrównoważonej ekologicznie przyszłości, a stać ma się to dzięki mniejszym i lżejszym bolidom. Ramy przepisów dotyczących jednostek napędowych były ustalane bardzo długo, bo od sierpnia 2022 r. Przez te dwa lata rodziły się i odrzucane były pomysły, zgłaszano sugestie i omawiano różne modele z zespołami i kierowcami. FIA w swoim ambitnym planie chciała wszystko połączyć w jedną całość: zrównoważony rozwój, bezpieczeństwo, przyszłościową technologię, dobre widowisko.

Pozostało 84% artykułu
Tu i Teraz
Elon Musk: "Europejski Cybertruck będzie wyglądał inaczej niż ten w USA"
Tu i Teraz
Dzisiaj startuje rozbudowa trzeciego pasa na A2. Kierowcy utkną w korkach przez 18 miesięcy
Tu i Teraz
Włochy są mistrzem Europy. Osiągają rekordowe przychody z kontroli prędkości
Tu i Teraz
Volkswagen przesunie miliardy z budżetu aut elektrycznych na rozwój silników spalinowych
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Tu i Teraz
Szef Toyoty dachował Yarisem podczas otwarcia ośrodka badawczego. Film z wypadku
Tu i Teraz
Wojna celna UE z Chinami? Są cła na elektryki z Chin. Na liście partner Izery