Z cyklicznego raportu przygotowywanego przez KPMG i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Jego najnowsza edycja wykazuje, że rynek rejestracji nowych samochodów osobowych nadal boryka się z problemami. Zgodnie z podanymi danymi, liczba rejestracji wyniosła 212,4 tysiąca po pierwszej połowie roku. Jest to o 12,3 proc. mniej niż przed rokiem. O wiele lepiej radzi sobie natomiast sprzedaż aut z napędami alternatywnymi. Polacy zarejestrowali do końca czerwca 86,9 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 10,3 proc. więcej w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Rejestracje pełnych elektryków wzrosły niemal o 100 proc.

Czytaj więcej

Największa na świecie fabryka baterii Panasonica powstaje w Kansas City

– Na polskim rynku aut osobowych z napędem alternatywnym dominują samochody hybrydowe, których w pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano 70,6 tys. – o 7,5 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2021 roku. Warto jednak zwrócić uwagę na wzrost liczby samochodów w pełni elektrycznych, który wyniósł 96,1 proc. r/r. O 11,4 proc. więcej w omawianym okresie zwiększyła się liczba hybryd Plug-in. – powiedział Mirosław Michna partner w dziale doradztwa podatkowego, lider doradztwa dla sektora motoryzacyjnego w KPMG w Polsce.

W raporcie wskazano również, że szybko powiększa się liczba pojazdów z napędami alternatywnymi kupowanych przez nabywców instytucjonalnych, którzy w pierwszym półroczu zarejestrowali 24,9 tys. pojazdów, aż 31,7 proc. więcej niż w pierwszej połowie ubiegłego roku. W ogólnym rozrachunku przez pierwsze sześć miesięcy 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 149,4 tys. pojazdów – co oznacza spadek o 16,5 proc. r/r. Natomiast klienci indywidualni w pierwszym kwartale zarejestrowali 63 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli mniej o 0,2 proc. niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spadki sprzedażowe zauważalne są również w segmencie aut dostawczych. Ich spadek wyniósł -18,3 proc. nieco lepiej jest w przypadku samochodów ciężarowych (-2,5 proc.), przyczep i naczep (-8 proc.) oraz autobusów (-8,9 proc.).

Czytaj więcej

Służbowe auto Lewandowskiego można mieć już za niecałe 6 tys. zł miesięcznie