Każdego roku producenci samochodów produkują na całym świecie od 60 do prawie 100 milionów nowych pojazdów, z czego około 40 do 70 milionów to samochody osobowe. Średni wiek samochodów w Niemczech wynosi obecnie ponad dziesięć lat, w Polsce to 12 lat. To jednak nic na tle Afryki gdzie według Programu Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska (UNEP) trafiło ponad 7 milionów starych i zużytych samochodów w latach 2015-2018. Eksporterzy wysyłają je na kontynent dużymi statkami transportowymi. Na przykład Ghana importuje co roku 100 000 wycofanych z eksploatacji samochodów. Według departamentu celnego Ghany to ponad milion samochodów. Nana Akufo-Addo, głowa państwa Ghany wydała znowelizowaną ustawę celną, której celem jest promowanie zakazu sprowadzania samochodów wycofanych z eksploatacji. Dotyczy to pojazdów zniszczonych w wyniku kolizji, ognia, wody. Prawo obejmuje również samochody starsze niż dziesięć lat.

Czytaj więcej

Co 7 minut zatrzymywany jest do kontroli nietrzeźwy kierowca

Wielu właścicieli warsztatów i mniejszość w parlamencie Ghany sprzeciwia się tej ustawie, która weszła w życie w październiku 2020 roku. Importowane pojazdy są dla Ghańczyków cennym towarem. Dużą popularnością cieszą się katalizatory w starych samochodów. Mechanicy je demontują i wydobywają cenne metale szlachetne, takie jak platyna, pallad i rod. Zwłaszcza wartość rodu wzrosła wykładniczo w ostatnich latach. Sześć lat temu gram wciąż kosztował 20 euro (około 92 zł), a teraz jego cena wynosi 462,29 euro za gram (około 2120 złotych). Jednym z aspektów przemawiających za bardziej rygorystycznymi kontrolami eksportu samochodów wycofanych z eksploatacji jest bezpieczeństwo. Według UNEP wiele samochodów nie nadaje się do użytku w ruchu drogowym i prowadzi do większej liczby poważnych wypadków w krajach afrykańskich, takich jak Malawi, Burundi, Nigeria czy Zimbabwe. Średnio samochody w tych krajach mają od 16 do 20 lat.

Czytaj więcej

Najlepiej sprzedawane auta na europejskich rynkach

Ponad połowa samochodów eksportowanych na całym świecie pochodzi z EU. Coraz częściej się mówi o zaostrzeniu przepisów dotyczących eksportu używanych aut. Podczas gdy nowe samochody podlegają surowym normom, stare bez problemu trafiają do innych krajów. Nie ma też przepisów dotyczących odpadów używanego samochodu. Wiele starych samochodów, które są eksportowane, jest zatem zamaskowanych jako samochody używane. W krajach trzecich, takich jak Ghana, są często dalej używane jako samochody codziennego użytku.