Eksport samochodów osobowych z Chin do Rosji w I półroczu 2023 roku wyniósł 4,6 mld dol., czyli 6,4 raza (o 543 proc.) więcej niż w I półroczu 2022 roku (715 mln dol.). Według statystyk Generalnej Administracji Celnej ChRL w okresie styczeń-czerwiec Chiny wyeksportowały do Rosji 325,8 tys. samochodów, pięć razy więcej niż w okresie styczeń-czerwiec 2022 r. (64,6 tys. sztuk). To czyni z Rosji największy rynek eksportowy dla chińskich pojazdów. Meksyk jest na drugim miejscu z liczbą 159 tys. sztuk. Według otwartych danych Federalnej Służby Celnej (FTS) Rosji, w 2021 roku chińskie samochody stanowiły około 10 proc. całego rosyjskiego importu samochodów osobowych, obecnie to ponad 70 proc. importu, podkreśla gazeta RBK.
Wojna wywołana przez Kreml spowodowała całkowite załamanie rosyjskiej motoryzacji, kraj opuściły wszystkie zachodnie koncerny. Bank Rosji oszacował, że produkcja rosyjskich marek spadła o około 40 proc., głównie z powodu problemów z zaopatrzeniem w komponenty. Oprócz tego zagraniczne koncerny samochodowe wstrzymały produkcję w Rosji, a z powodu sankcji import samochodów z Europy, Korei Południowej i Japonii gwałtownie spadł. Według Federalnej Służby Celnej w 2021 r. import samochodów osobowych do Rosji wyniósł 8 mld dol. Największymi dostawcami na rosyjski rynek były Japonia (2,86 mld dol.), Korea Południowa (2,55 mld dol.) i Niemcy (2,19 mld dol.).
Czytaj więcej
Firma współpracująca z takimi gigantami jak Porsche, Audi, VW, Ford, BMW, Oplem, Continental, Bosch czy Webasto, ogłosiła upadłość. Pracę straci 1700 osób, a rynek będzie uboższy o ważnego partnera dostarczającego technologię do produkcji karoserii samochodowych wyspecjalizowanego w obróbce stali i aluminium.
W 2022 roku po agresji Rosji na Ukrainę Bruksela zakazała eksportu do Rosji samochodów o wartości ponad 50 tys. euro, (5 mln rubli przy obecnym kursie), a w czerwcu 2023 roku w ramach 11. pakietu sankcji przedłużono embargo do wszystkich nowych i używanych pojazdów powyżej 1,9 l, a także pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych niezależnie od ceny. W kwietniu 2022 roku Japonia zakazała dostaw do Rosji samochodów o wartości ponad 6 mln jenów (3,86 mln rubli przy obecnym kursie), a teraz japoński rząd rozważa możliwość wprowadzenia zakazu eksportu do Rosji wszystkich samochodów z silnikami powyżej 1,9 litra, samochody hybrydowe i samochody elektryczne. Także w 2022 r Korea Południowa zakazała eksportu nowych samochodów do Rosji. W zachodnie buty, wskoczyły Chiny. Według agencji analitycznej Awtostat w czerwcu udział Chin w imporcie nowych samochodów wyniósł prawie 76 proc. – Oficjalne dostawy samochodów na nasz rynek realizują wyłącznie chińscy producenci – mówi rzecznik agencji. Potencjalna decyzja Japonii o zakazie wysyłania używanych samochodów do Rosji może mieć wpływ na rynek, ponieważ udział Japonii w imporcie używanych samochodów do tego kraju jest wysoki i wynosi 55,6 proc.
Także chińskie ciężarówki zawładnęły Rosją. W pierwszej połowie 2023 r. eksport z Państwa Środka do federacji wzrósł 3,6-krotnie, do 1,68 mld dol. (wobec 464 mln dol. w tym samym okresie rok wcześniej), wynika z chińskich statystyk celnych. „Chińskie ciężarówki szybko rozszerzają swoją obecność na rynku rosyjskim. Szybko zastąpiły niedostępne przez sankcje pojazdy „wielkiej europejskiej siódemki” (DAF, Iveco, MAN, Volvo, Renault, Scania, Mercedes. ). Według dealerów samochodowych ekspansja ciężarówek z Chin na rynek rosyjski wiąże się z niedostateczną podażą ciężarówek krajowych marek” - ocenia Bank Rosji. Kamaz i inne rosyjskie zakłady, podobnie jak producenci aut osobowych też jechali na zachodnich częściach - dziś niedostępnych.