Rosja uzależnia się od samochodów z Chin. To największy rynek eksportu

Rozpętana przez Kreml wojna skutkuje m.in. coraz większym uzależnieniem Rosjan od chińskich samochodów. W pierwszym półroczu dostawy aut osobowych z Chin do Rosji wzrosły o 543 procent. Państwo Środka ma już 70 proc. rosyjskiego rynku motoryzacyjnego. Przed rosyjską agresją na Ukrainę udział ten wynosił niecałe 10 procent.

Publikacja: 28.07.2023 07:02

Rosja uzależnia się od samochodów z Chin. To największy rynek eksportu

Foto: AdobeStock

Eksport samochodów osobowych z Chin do Rosji w I półroczu 2023 roku wyniósł 4,6 mld dol., czyli 6,4 raza (o 543 proc.) więcej niż w I półroczu 2022 roku (715 mln dol.). Według statystyk Generalnej Administracji Celnej ChRL w okresie styczeń-czerwiec Chiny wyeksportowały do ​​Rosji 325,8 tys. samochodów, pięć razy więcej niż w okresie styczeń-czerwiec 2022 r. (64,6 tys. sztuk). To czyni z Rosji największy rynek eksportowy dla chińskich pojazdów. Meksyk jest na drugim miejscu z liczbą 159 tys. sztuk. Według otwartych danych Federalnej Służby Celnej (FTS) Rosji, w 2021 roku chińskie samochody stanowiły około 10 proc. całego rosyjskiego importu samochodów osobowych, obecnie to ponad 70 proc. importu, podkreśla gazeta RBK.

Wojna wywołana przez Kreml spowodowała całkowite załamanie rosyjskiej motoryzacji, kraj opuściły wszystkie zachodnie koncerny. Bank Rosji oszacował, że produkcja rosyjskich marek spadła o około 40 proc., głównie z powodu problemów z zaopatrzeniem w komponenty. Oprócz tego zagraniczne koncerny samochodowe wstrzymały produkcję w Rosji, a z powodu sankcji import samochodów z Europy, Korei Południowej i Japonii gwałtownie spadł. Według Federalnej Służby Celnej w 2021 r. import samochodów osobowych do Rosji wyniósł 8 mld dol. Największymi dostawcami na rosyjski rynek były Japonia (2,86 mld dol.), Korea Południowa (2,55 mld dol.) i Niemcy (2,19 mld dol.).

Czytaj więcej

Ważna firma motoryzacyjna ogłosiła upadłość. Pracę straci 1700 osób

W 2022 roku po agresji Rosji na Ukrainę Bruksela zakazała eksportu do Rosji samochodów o wartości ponad 50 tys. euro, (5 mln rubli przy obecnym kursie), a w czerwcu 2023 roku w ramach 11. pakietu sankcji przedłużono embargo do wszystkich nowych i używanych pojazdów powyżej 1,9 l, a także pojazdów elektrycznych i pojazdów hybrydowych niezależnie od ceny. W kwietniu 2022 roku Japonia zakazała dostaw do Rosji samochodów o wartości ponad 6 mln jenów (3,86 mln rubli przy obecnym kursie), a teraz japoński rząd rozważa możliwość wprowadzenia zakazu eksportu do Rosji wszystkich samochodów z silnikami powyżej 1,9 litra, samochody hybrydowe i samochody elektryczne. Także w 2022 r Korea Południowa zakazała eksportu nowych samochodów do Rosji. W zachodnie buty, wskoczyły Chiny. Według agencji analitycznej Awtostat w czerwcu udział Chin w imporcie nowych samochodów wyniósł prawie 76 proc. – Oficjalne dostawy samochodów na nasz rynek realizują wyłącznie chińscy producenci – mówi rzecznik agencji. Potencjalna decyzja Japonii o zakazie wysyłania używanych samochodów do Rosji może mieć wpływ na rynek, ponieważ udział Japonii w imporcie używanych samochodów do tego kraju jest wysoki i wynosi 55,6 proc.

Także chińskie ciężarówki zawładnęły Rosją. W pierwszej połowie 2023 r. eksport z Państwa Środka do federacji wzrósł 3,6-krotnie, do 1,68 mld dol. (wobec 464 mln dol. w tym samym okresie rok wcześniej), wynika z chińskich statystyk celnych. „Chińskie ciężarówki szybko rozszerzają swoją obecność na rynku rosyjskim. Szybko zastąpiły niedostępne przez sankcje pojazdy „wielkiej europejskiej siódemki” (DAF, Iveco, MAN, Volvo, Renault, Scania, Mercedes. ). Według dealerów samochodowych ekspansja ciężarówek z Chin na rynek rosyjski wiąże się z niedostateczną podażą ciężarówek krajowych marek” - ocenia Bank Rosji. Kamaz i inne rosyjskie zakłady, podobnie jak producenci aut osobowych też jechali na zachodnich częściach - dziś niedostępnych.

Czytaj więcej

Lexus wprowadza nowego dużego SUV-a z trzema rzędami siedzeń

Chiny szybko też zwiększają swój udział w rosyjskim rynku ciągników rolniczych i sprzętu do budowy dróg wcześniej zdominowanego przez japoński koncern Komatsu. Chiński eksport spycharek, równiarek, ładowarek, koparek się potroił się do 1,5 miliarda dolarów (w porównaniu z 475 milionami dolarów w tym samym okresie rok wcześniej). Zależność Rosji od Chin będzie tylko rosła i motoryzacyjna branża ma tego wiadomość. „A to oczywiście nie jest limit. Obecnie nie przewiduje się poprawy stosunków Rosji z Zachodem. A zachodni producenci nie zamierzają w najbliższym czasie wracać na rosyjski rynek - zaznacza jeden z rozmówców gazety. Mówi, że przy takich „ukrytych” partnerstwach łączny udział chińskich producentów w Rosji mógłby wzrosnąć do 80 proc.

Eksport samochodów osobowych z Chin do Rosji w I półroczu 2023 roku wyniósł 4,6 mld dol., czyli 6,4 raza (o 543 proc.) więcej niż w I półroczu 2022 roku (715 mln dol.). Według statystyk Generalnej Administracji Celnej ChRL w okresie styczeń-czerwiec Chiny wyeksportowały do ​​Rosji 325,8 tys. samochodów, pięć razy więcej niż w okresie styczeń-czerwiec 2022 r. (64,6 tys. sztuk). To czyni z Rosji największy rynek eksportowy dla chińskich pojazdów. Meksyk jest na drugim miejscu z liczbą 159 tys. sztuk. Według otwartych danych Federalnej Służby Celnej (FTS) Rosji, w 2021 roku chińskie samochody stanowiły około 10 proc. całego rosyjskiego importu samochodów osobowych, obecnie to ponad 70 proc. importu, podkreśla gazeta RBK.

Pozostało 85% artykułu
Tu i Teraz
Chińczycy prezentują super hybrydę. W przyszłości może trafić do modeli Volvo
moto
Duży dostawca branży motoryzacyjnej zwalnia połowę pracowników
Tu i Teraz
Chińczycy rezygnują z produkcji elektryka w Tychach. W tle cła nałożone przez UE
Tu i Teraz
Stalexport nie martwi się mniejszym ruchem na A4. I tak zarobił więcej na kierowcach
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Tu i Teraz
Piesi powinni mieć możliwość przechodzenia na czerwonym świetle. Debata w Niemczech
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje