Koniec prac w tunelu pod Ursynowem, ale już trzeba naprawiać nowy most

To wreszcie koniec prac na jednej z najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w Warszawie. Tunel na Południowej Obwodnicy Warszawy pod Ursynowem jest ukończony – poinformowała w środę po południu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Publikacja: 05.08.2021 08:01

Koniec prac w tunelu pod Ursynowem, ale już trzeba naprawiać nowy most

Foto: moto.rp.pl

Ale kierowcy muszą jeszcze poczekać. Ile? Z komunikatu GDDKiA wynika, że miałoby to nastąpić „w najbliższych tygodniach”. – Zanim będą mogli skorzystać z kolejnego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, musimy uzyskać pozwolenie na jego użytkowanie – tłumaczy Małgorzata Tarnowska, główny specjalista w GDDKiA. Obecnie trwają testy i odbiory systemów bezpieczeństwa tunelu. Sprawdzane jest m.in. zasilanie, systemy alarmowe, odwodnienie, oświetlenie oraz wentylacja, np. poprzez próbę symulującą prawdziwy pożar. Tunel jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu, automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu. Wzdłuż ścian znajdują się chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano przejścia pomiędzy nawami tunelu.

CZYTAJ TAKŻE: Ruszyła realizacja trójmiejskiej obwodnicy

""

moto.rp.pl

Ten fragment Południowej Obwodnicy Warszawy miał gotowy już w ub. roku, ale termin zakończenia budowy przesunięto na koniec marca 2021. Powodem zmiany miały być opóźnienie w wydawaniu zezwoleń administracyjnych. Potem Włosi zaczęli domagać się kolejnego przesunięcia, tym razem z powodu pandemii i problemów z zachorowaniami wśród pracowników. W rezultacie opóźnień cała obwodnica w obecnym kształcie pozostaje mało funkcjonalna. Co prawda, w grudniu wydłużyła się o 15 kilometrów, gdy do ruchu włączono dwa odcinki drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów i Lubelska, z nowym mostem na Wiśle. Ale brak przejazdu przez Ursynów mocno komplikuje i spowalnia ruch na całej trasie.

CZYTAJ TAKŻE: Będzie drogowy rekord: wkrótce pojedziemy 9 tunelami

W dodatku na nowym fragmencie obwodnicy pojawił się kolejny problem. Do końca tygodnia ma potrwać remont nawierzchni oddanego w grudniu ubiegłego roku Mostu Południowego. Powodem jest zły stan nawierzchni jezdni, przez co konieczna okazała się wymiana warstwy ścieralnej na jednym z pasów ruchu. Na odcinku prawie 900 metrów trzeba ja frezować, a następnie układać na nowo. To mocno utrudnia ruch. Południowa jezdnia w kierunku Siedlec została zwężona: kierowcy mają do dyspozycji jeden pas ruchu w kierunku Siedlec oraz jeden pas do zjazdu z S2 na Wał Miedzeszyński. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 60 kilometrów na godzinę.

Ale kierowcy muszą jeszcze poczekać. Ile? Z komunikatu GDDKiA wynika, że miałoby to nastąpić „w najbliższych tygodniach”. – Zanim będą mogli skorzystać z kolejnego odcinka Południowej Obwodnicy Warszawy, musimy uzyskać pozwolenie na jego użytkowanie – tłumaczy Małgorzata Tarnowska, główny specjalista w GDDKiA. Obecnie trwają testy i odbiory systemów bezpieczeństwa tunelu. Sprawdzane jest m.in. zasilanie, systemy alarmowe, odwodnienie, oświetlenie oraz wentylacja, np. poprzez próbę symulującą prawdziwy pożar. Tunel jest wyposażony w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowany jest system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu, automatycznie kontrolowana jest widoczność w tunelu. Wzdłuż ścian znajdują się chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów ulokowano przejścia pomiędzy nawami tunelu.

Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie