fot. AdobeStock

Nigdy jeszcze nie budowaliśmy aż tylu tuneli jednocześnie. Co prawda, nie będzie tak spektakularnego efektu, jak na austriackiej autostradzie A2, która przed włoską granicą co chwila wpada w tunel: u nas każdy będzie w innym miejscu kraju. Ale po włączeniu ich do ruchu będą robić wrażenie.

Pierwszym i jak na razie jedynym tunelem drogowym administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest blisko 700-metrowy tunel na ekspresówce S1 w Lalikach w woj. śląskim. Obecnie w budowie jest dziewięć tuneli o długości około 14 km, a w ciągu najbliższej dekady przybędzie nam kilkanaście tuneli o łącznej długości około 25 km. Najbliżej uruchomienia – prawdopodobnie w trzecim kwartale 2021 r. – jest tunel pod Ursynowem, stanowiący fragment Południowej Obwodnicy Warszawy. Jest dwunawowy – każda z dwóch jezdni przebiega w osobnym tunelu. Obie jezdnie mają po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny o szerokości 3,75 metra. Tunel prowadzi drogę ekspresową S2 m.in. pod ulicami Pileckiego, Stryjeńskich, Braci Wagów, Al. KEN, Lanciego i Rosoła oraz pod I linią metra. Pod powierzchnię wchodzi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, natomiast wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską.

CZYTAJ TAKŻE: Pierwsze testy przejazdu w tunelu Muska. Wszyscy będziemy morlokami

fot. GDDKiA

Od marca 2017 r. trwa budowa 2-kilometrowego tunelu na zakopiance S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Ruch pobiegnie dwoma komorami, w każdej w jedną stronę. Między komorami jest filar o szerokości 14 m. Tunele połączone będą przewiązkami co 172,5 m. Prawą nitką poprowadzona zostanie jezdnia w kierunku Zakopanego. Lewą samochody pojadą w przeciwnym kierunku. Prawa część będzie mieć 1920 metrów długości, lewa – 1922 metry. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany. Inwestycja ma być otwarta w przyszłym roku. Wykonawcą jest włoska firma Astaldi. Dostanie za tunel blisko miliard złotych.

Za dwa lata będą gotowe tunele na drodze ekspresowej S1 – obwodnicy Węgierskiej Górki. To ważny odcinek na szlaku pomiędzy Bielskiem Białą i granicą ze Słowacją w rejonie Zwardonia. Obecnie przejazd drogą prowadzącą przez górskie miejscowości tworzy wąskie gardło na tej międzynarodowej trasie. Będą tam dwa tunele o długości 830 i 980 metrów. Są drążone w zboczu masywu Barania Góra, w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania – Białożyński Groń. Przy budowie zastosowano tzw. Nową Austriacką Metodę Górniczą (NATM), gdzie drążenie nie jest wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu, lecz z użyciem koparek tunelowych i materiałów wybuchowych. Oprócz tuneli zostaną tam zbudowane jeszcze trzy mosty oraz pięć estakad. Wartość kontraktu realizowanego przez Mirbud i Kobylarnię wynosi około 1,38 mld zł.

fot. GDDKiA

W grudniu ub. roku rozpoczęło się drążenie pod masywem górskim na drodze S3 na odcinku pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą. Powstają tam dwa dwunawowe tunele: o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Ten pierwszy będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce. Będzie to dwunawowy tunel z jedniami o dwóch pasach ruchu (2 x 3,5 m i pasie awaryjnym (2,5 m). Wybudowany będzie również chodnik dla obsługi i ewakuacji po obu stronach jezdni. Nawierzchnia w tunelu będzie betonowa. Z kolei drugi tunel zostanie wykonany metodą odkrywkową. Zakończenie wszystkich robót zaplanowano na drugą połowę 2023 r.

fot. GDDKiA

Już w przyszłym roku powinien być gotowy tunel pod Świną w Świnoujściu, który połączy wyspy Uznam i Wolin. Ma liczyć prawie 1800 metrów, a z drogami dojazdowymi blisko 3200 metrów. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. W najgłębszym miejscu znajdzie się około 11 metrów pod dnem Świny, przy czym Świna ma w tym miejscu ok. 13 – 15 metrów głębokości. W rezultacie tunel będzie biegł tam co najmniej 24 metry pod lustrem wody. Drążony jest maszyną TBM, która w miarę postępu wiercenia montuje poszczególne segmenty obudowy tunelu i równocześnie wyprowadza urobek poza tunel.

fot. GDDKiA

CZYTAJ TAKŻE: Otwarcie tunelu pod Ursynowem w drugim kwartale 2021 r.

Do najdłuższych ma należeć tunel ciągu drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe – Babica. Będzie miał ok. 2250 m. Zaprojektowano go dla przekroju dwunawowego (dwie oddzielne nawy z przejściami poprzecznymi i przejazdem poprzecznym) rozdzielającego ruch w przeciwnych kierunkach. Obie nawy będą stanowić dla siebie wzajemnie drogi ewakuacji w razie wystąpienia zagrożenia w jednej z nich. Dwa już znacznie krótsze tunele – o długości 653 m oraz 493 m – powstaną na drodze ekspresowej S52 Północnej Obwodnicy Krakowa. Będą budowane metodą rozkopową. GDDKiA planuje jeszcze tunel w Zabierzowie na DK 79, tunel na trasie nr 7 Kiełpin – Warszawa, dwa tunele na S19 Jawornik – Domaradz oraz 5-kilometrowy tunel na zachodniej obwodnicy Szczecina S6.

Mogą Ci się również spodobać

Nie będzie łatwo o dopłatę do elektryka

Na dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych mogą liczyć samorządy i firmy, w tym również ...

Volvo: design i kultura w Warszawie

Volvo z roku na rok sprzedaje nad Wisłą coraz więcej samochodów. Odmładzana gama modeli ...

Wielka Brytania przyspieszy zakaz sprzedaży aut spalinowych

Wielka Brytania nie chce od 2035 roku rejestrować nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Zakaz ...

Liderzy krajowych rynków

Pickupy bądź zupełnie nieznane nam modele są liderami sprzedaży w różnych zakątkach świata. Sprawdzamy, ...

BMW M5 Competition: Najmocniejszy radiowóz w Australii

Policja w Australii otrzymała nowy radiowóz. Pilnują prawa i porządku zza kierownicy najnowszego BMW ...

PKP uruchomiło własny carsharing

PKP Mobility to nowa usługa zaoferowana przez Polskie Koleje Państwowe. Umożliwia kontynuację podróży po ...