Ruszyła realizacja trójmiejskiej obwodnicy

Jest wreszcie szansa na rozładowanie wakacyjnych korków w rejonie Trójmiasta. Rozpoczęła się bowiem realizacja jednej z najważniejszych inwestycji Wybrzeża. Chodzi o budowę Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej.

Publikacja: 17.04.2021 09:43

Ruszyła realizacja trójmiejskiej obwodnicy

Foto: fot. GDDKiA

Ma ona wyprowadzić ruch z zapchanej samochodami trasy S6 pomiędzy Gdańskiem a Gdynią, będącej przedłużeniem autostrady A1 dla samochodów jadących w stronę Redy i Władysławowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków trasy. Pierwszy z nich ma 16,3 kilometra i łączy Chwaszczyno i Żukowo. Zrealizuje go Budimex za 715,2 mln zł. W ramach inwestycji powstanie węzeł drogowy Miszewo, a także obwód utrzymania trasy. Dokończony zostanie również węzeł Chwaszczyno na styku z powstającą Trasą Kaszubską.

CZYTAJ TAKŻE: W połowie 2021 roku pojedziemy obwodnicą Wałbrzycha

Drugi fragment to 16-kilometrowy odcinek pomiędzy Żukowem i węzłem Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa liczącą 7 kilometrów. Wykonawcą jest konsorcjum Mirbudu z Kobylarnią. Kontrakt wart jest 777 mln zł. Powstaną dwa węzły: Żukowo i Lublewo, rozbudowany zostanie także węzeł Gdańsk Południe na styku obecnej drogi ekspresowej S6 – Obwodnicy Trójmiasta oraz trasy S7 – Południowej Obwodnicy Gdańska. Na tym odcinku kierowcy będą mieć do dyspozycji Miejsce Obsługi Podróżnych Widlino. Przewidziano dla niego I kategorię, tj. najniższą, z parkingiem i sanitariatami, ale bez stacji paliw i gastronomii (w przypadku MOP-ów najwyższą jest kategoria III). Obwodnica Żukowa połączy się z drogą krajową nr 7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do drogi krajowej nr 20 w miejscowości Glincz.

""

fot. GDDKiA

Foto: moto.rp.pl

Na realizację całego przedsięwzięcia zaplanowano 38 miesięcy, ale do okresu prac budowlanych należy doliczyć przerwy zimowe trwające od połowy grudnia do połowy marca. Realizacja Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej to efekt przyjętej w połowie ub. roku nowelizacji Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 z perspektywą do 2025 r. Rząd zdecydował wtedy o przeznaczeniu na program dodatkowych ponad 21 mld zł. Więcej pieniędzy przewidziano m.in. na budowę dróg ekspresowych S6 od Koszalina do obwodnicy Trójmiasta oraz S10 Toruń – Bydgoszcz. Uznano, że zwiększenie wydatków na drogi będzie korzystne dla polskiej gospodarki mocno poszkodowanej kryzysem wywołanym przez pandemię Covid-19.

CZYTAJ TAKŻE: Obwodnica Warszawy z problemami

Na budowę S6 przyznano dodatkowo ok. 9 mld zł. W tym na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej ok. 2,2 mld zł, na budowę 22 km drogi nr 6 Lębork – Bożepole Wielkie ok. 1,4 mld zł, na 46,2 km drogi pomiędzy Koszalinem i Słupskiem ok. 2,6 mld zł oraz na prawie 50 km od Słupska do Lęborka ok. 2,9 mld zł. W budowie są już trzy odcinki S6 między Bożympolem Wielkim a Gdynią o łącznej długości ok. 41 km. Natomiast w przetargu na projekt i budowę jest jeszcze pięć odcinków S6 o łącznej długości ok. 72 km po między Słupskiem a Bożympolem Wielkim. Umowy na nie GDDKiA chce podpisać do połowy 2021 r. Całość drogi ekspresowej S6 w województwach pomorskim i zachodniopomorskim ma być oddana do ruchu w 2025 r.

Ma ona wyprowadzić ruch z zapchanej samochodami trasy S6 pomiędzy Gdańskiem a Gdynią, będącej przedłużeniem autostrady A1 dla samochodów jadących w stronę Redy i Władysławowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków trasy. Pierwszy z nich ma 16,3 kilometra i łączy Chwaszczyno i Żukowo. Zrealizuje go Budimex za 715,2 mln zł. W ramach inwestycji powstanie węzeł drogowy Miszewo, a także obwód utrzymania trasy. Dokończony zostanie również węzeł Chwaszczyno na styku z powstającą Trasą Kaszubską.

Pozostało 80% artykułu
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii