Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego VDA podało, że grupa doradcza AGVES (Advisory Group on Vehicle Emissions Standards) oznajmiła, że przedstawione Komisji Europejskiej wymogi dotyczące normy Euro 7, były praktycznie przez branżę motoryzacyjną nie do spełnienia. Przykładem może być założenie, że emisja pojazdu jadącego pod wzniesienie i ciągnącego przyczepę powinna być równa tej podczas jazdy po drodze płaskiej. Był to absurd niemożliwy do wykonania. Podobnie jak przedstawienie systemu pomiarów na bezwarunkowe spełnienie norm w każdej sytuacji drogowej. Gdyby to wprowadzono można by zamknąć fabryki jednostek spalinowych, gdyż ich produkowanie po prostu nie miałoby sensu.
CZYTAJ TAKŻE: Wszystko o nowych normach spalin
Hildegard Müller, szef VDA, po opublikowanej zmianie rekomendacji, wydał oświadczenie, w którym powiedział „plany normy Euro 7 dla samochodów osobowych pokazują, że Komisja Europejska zaakceptowała granice tego, co technicznie wykonalne i zrezygnowała z celów niemożliwych do spełnienia. To dobry znak dla obywateli Europy, a także dla ochrony środowiska”. Producenci pojazdów nie mogą jednak odetchnąć z ulgą. Norma Euro 7, nad którą trwają prace, nadal ma być surowsza od dotychczasowej Euro 6d. Co więcej eksperci oceniają, że proponowane zmiany są na granicy tego co wykonalne. Komisja Europejska potwierdza jednak, że jej celem nie jest uniemożliwienie produkcji silników spalinowych.
fot. AdobeStock
CLOVE – konsorcjum skupiające europejskich ekspertów naukowych w dziedzinie pojazdów o ultraniskich emisjach – jasno podkreśla, że auta spełniające obecnie obowiązującą normę Euro 6d są wyjątkowo czyste i w normalnych warunkach eksploatacji mają o wiele niższą emisję niż wymagają tego limity. Rozsądnym wydaje się za tym, aby Euro 7 stanowiło kolejną ewolucję Euro 6d. W takim przypadku produkcja pojazdów nie będzie zagrożona, a ludzie na co dzień pracujący przy składaniu np. silników spalinowych oraz kontrahenci dostarczający części czy oprogramowanie nie stracą pracy. Dla wielu państw jest to istotne, gdyż przemysłu motoryzacyjny przynosi spory dochód i daje pracę setkom tysięcy osób.