Pierwszym i jak na razie jedynym tunelem drogowym administrowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest blisko 700-metrowy tunel na ekspresówce S1 w Lalikach w woj. śląskim. Obecnie w budowie jest dziewięć tuneli o długości około 14 km, a w ciągu najbliższej dekady przybędzie nam kilkanaście tuneli o łącznej długości około 25 km. Najbliżej uruchomienia – prawdopodobnie w trzecim kwartale 2021 r. – jest tunel pod Ursynowem, stanowiący fragment Południowej Obwodnicy Warszawy. Jest dwunawowy – każda z dwóch jezdni przebiega w osobnym tunelu. Obie jezdnie mają po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny o szerokości 3,75 metra. Tunel prowadzi drogę ekspresową S2 m.in. pod ulicami Pileckiego, Stryjeńskich, Braci Wagów, Al. KEN, Lanciego i Rosoła oraz pod I linią metra. Pod powierzchnię wchodzi między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, natomiast wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską.
CZYTAJ TAKŻE: Pierwsze testy przejazdu w tunelu Muska. Wszyscy będziemy morlokami
fot. GDDKiA
Od marca 2017 r. trwa budowa 2-kilometrowego tunelu na zakopiance S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą. Ruch pobiegnie dwoma komorami, w każdej w jedną stronę. Między komorami jest filar o szerokości 14 m. Tunele połączone będą przewiązkami co 172,5 m. Prawą nitką poprowadzona zostanie jezdnia w kierunku Zakopanego. Lewą samochody pojadą w przeciwnym kierunku. Prawa część będzie mieć 1920 metrów długości, lewa – 1922 metry. Pozostałe części tuneli wykonane są w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany. Inwestycja ma być otwarta w przyszłym roku. Wykonawcą jest włoska firma Astaldi. Dostanie za tunel blisko miliard złotych.