Drożeją używane samochody. Pandemia winduje popyt

Takiego wyniku na rynku wtórnym już dawno nie było. W ubiegłym miesiącu sprowadzono do Polski ponad 90,7 tys. używanych samochodów osobowych i dostawczych. Jak podał Instytut Samar, to na przestrzeni roku wzrost o 73,6 proc. To także jeden z najlepszych dla prywatnych importerów miesięcy w ciągu 13 lat.

Publikacja: 07.04.2021 09:12

Drożeją używane samochody. Pandemia winduje popyt

Foto: fot. AdobeStock

W sumie pierwszy kwartał 2021 r. przyniósł 227,5 tys. rejestracji importowanych używanych samochodów, co w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy sprzed roku oznacza wzrost o 5,3 proc. – Jeżeli trend się utrzyma, import całoroczny przekroczy 900 tys. egzemplarzy – stwierdzają eksperci Samaru. Od początku roku rośnie import z Niemiec i Francji – dwóch najpopularniejszych kierunków, z których sprowadzamy używane samochody (odpowiednio o 8,8 oraz 8,2 proc.). Zwiększył się także import samochodów z Holandii, za to spadł z Belgii oraz Włoch. Najpopularniejsze marki to Volkswagen, Opel, Ford, Audi oraz Renault. W przypadku modeli na czele znajduje się Audi A4, za nim jest Opel Astra i Volkswagen Golf. Kolejne miejsca zajmują: BMW 3, Audi A3, Opel Corsa, Ford Focus, Volkswagen Passat, Ford Fiesta oraz Audi A6.

CZYTAJ TAKŻE: To pierwszy na świecie taki salon używanych samochodów

Pandemia i obawa przed zakażeniem w tramwaju, autobusie czy pociągu wywindowała popyt na używane samochody. I śrubuje ceny. W ciągu zaledwie jednego miesiąca średnia cena używanego samochodu wystawianego w ofertach internetowych, autokomisach oraz u dealerów aut używanych wzrosła o prawie 2 tys. zł: z 21.033 zł w styczniu do 22.900 zł w lutym. To już mocny trend ciągnący się od późnej jesieni ub. roku. Bo choć styczeń przyniósł niewielki wzrost w porównaniu z grudniem, to w grudniu średnia cena w porównaniu z listopadem podskoczyła o 1,1 tys. zł.

""

fot. AdobeStock

Foto: moto.rp.pl

Według Karoliny Topolovej, dyrektor generalnej Aures Holdings zarządzającej międzynarodową siecią autokomisów AAA Auto, w ciągu ostatniego roku ceny samochodów używanych wzrosły nawet o 15 proc. A na tym się nie skończy. – Ponieważ warunki w tym roku będą mniej więcej takie same, biorąc pod uwagę pandemię koronawirusa spodziewamy się podobnego wzrostu – mówi Topolova. Problemem rynku jest fakt, że sprowadzane samochody są coraz starsze. Według Samaru, średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów wynosi 12 lat, a w samym marcu – o 2 miesiące mniej. Natomiast w przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut osiągnął już 13 lat i 1 miesiąc.

CZYTAJ TAKŻE: Za niespełna 1 tys. zł sprowadzimy używane auto z Czech

Jak podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszym kwartale 2021 r. udział samochodów przeszło 10 –letnich w całości rejestracji wyniósł 60,4 proc. w porównaniu do 56,9 proc. w tym samym czasie rok wcześniej. Z kolei udział aut liczących do 4 lat zmniejszył się do 8,4 proc. z 10 proc. rok wcześniej.

W sumie pierwszy kwartał 2021 r. przyniósł 227,5 tys. rejestracji importowanych używanych samochodów, co w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy sprzed roku oznacza wzrost o 5,3 proc. – Jeżeli trend się utrzyma, import całoroczny przekroczy 900 tys. egzemplarzy – stwierdzają eksperci Samaru. Od początku roku rośnie import z Niemiec i Francji – dwóch najpopularniejszych kierunków, z których sprowadzamy używane samochody (odpowiednio o 8,8 oraz 8,2 proc.). Zwiększył się także import samochodów z Holandii, za to spadł z Belgii oraz Włoch. Najpopularniejsze marki to Volkswagen, Opel, Ford, Audi oraz Renault. W przypadku modeli na czele znajduje się Audi A4, za nim jest Opel Astra i Volkswagen Golf. Kolejne miejsca zajmują: BMW 3, Audi A3, Opel Corsa, Ford Focus, Volkswagen Passat, Ford Fiesta oraz Audi A6.

Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii
Tu i Teraz
Na stacjach jest już nowe paliwo. Sprawdź czy tankujesz je do zbiornika
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem