Dziś klienci mają do wyboru bogatą paletę napędów. Hybryda, silnik elektryczny, czy spalinowy? Decyzja zakupowa zależy od przeznaczenia i potrzeb. Jednak podróż do przyszłości bez wątpienia wiąże się z elektronami.
Zmierzamy do tego, by samochody były neutralne dla środowiska. Oczywiście jest to proces czasochłonny, skomplikowany i kosztowny, ale tylko ta droga pozwoli zniwelować konsekwencje zanieczyszczenia środowiska, które wpływają na nasze zdrowie i klimat.
Każdego roku dziesiątki tysięcy mieszkańców europejskich miast umierają przedwcześnie z powodu zanieczyszczenia powietrza – zauważają naukowcy w badaniu opublikowanym w „The Lancet Planetary Health” oceniającym ponad 800 miast. Dziś dochodzi do około 51 tys. przedwczesnych zgonów z powodu skutków wdychania drobnego pyłu zawieszonego, a 900 osób umiera z powodu w konsekwencji obecności dwutlenku azotu w atmosferze. Można temu zapobiec pod warunkiem zredukowania przez miasta zanieczyszczeń do poziomów zalecanych przez Światową Organizację Zdrowia. Problem ten w szczególności dotyczy naszego kraju. Miasta w dolinie Padu we Włoszech, południowej Polsce i wschodnich Czechach są postrzegane jako najbardziej narażone na śmierć z powodu drobnego pyłu zawieszonego, który pochodzi z szerszego zakresu działalności, w tym przemysłu, czy ogrzewania gospodarstw domowych.
Konieczna jest rewolucja w motoryzacji. Z jednej strony ludzkość nie może dziś rozwijać się bez dostępu do sprawnej i komfortowej komunikacji, ale z drugiej niezbędne są zmiany, których jesteśmy świadkami. Ważne jest dopasowanie samochodu do potrzeb. Jeśli dziennie pokonujesz kilkadziesiąt kilometrów możesz przesiąść się do samochodu elektrycznego. Jeśli podróżujesz wyłącznie na długich dystansach poza miastami wciąż możesz korzystać z samochodu napędzanego klasycznym silnikiem spalinowym. Aktualne trendy pokazują jednak wyraźnie, że ludzie w przypadku długodystansowych podróży wybierają najczęściej samoloty. Nie bez powodu tak dużym uznaniem cieszą się dziś samochody hybrydowe. Ten uniwersalny napęd nadaje się do podróży po Europie, ale skonstruowany jest tak, by dawał największe oszczędności i tym samym był przyjazny dla środowiska w mieście, czyli w warunkach, w których samochody są dziś najczęściej używane.
W ofercie są również hybrydy typu plug-in. Ale jak pokazuje życie te stały się w niektórych krajach wyłącznie przepustką do wykorzystywania benefitów związanych z zakupem i używaniem samochodu z napędem elektrycznym, jak choćby „ekodopłaty” przy zakupie, czy możliwości poruszania się w zielonych strefach. Tymczasem w realnym życiu ich właściciele nie ładują akumulatorów. A to oznacza, że cięższe, ze względu na większe baterie, hybrydy plug-in zużywają więcej paliwa i tym samym są mniej ekologiczne od klasycznych hybryd.