Wschodnia obwodnica Warszawy nie powstanie?

Był przetarg i wybrany wykonawca, który miał przygotować opracowanie dokumentacji dla jednego z odcinków wschodniej obwodnicy Warszawy. Jednak te starania spaliły na panewce, gdyż uchylona została decyzja środowiskowa. Nie wiadomo jaki będzie dalszy ciąg wschodniej części obwodnicy Warszawy.

Publikacja: 20.02.2021 19:50

Wschodnia obwodnica Warszawy nie powstanie?

Foto: moto.rp.pl

12 lutego br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała o wybraniu najkorzystniejszej oferty na kontynuację opracowania odcinka drogi ekspresowej S17, czyli Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) od węzła Ząbki do Warszawy Wschód (dawniej Zakręt). Zadaniem nowo wybranego wykonawcy – firma IVIA – miała być kontynuacja opracowania dokumentacji zawierającej szczegóły techniczne wskazane w decyzji środowiskowej, jak też przejęcie ziem niezbędnych do budowy drogi czy przeprowadzenie szczegółowych badań warunków geologicznych.

CZYTAJ TAKŻE: W połowie 2021 roku pojedziemy obwodnicą Wałbrzycha

Prace zostały jednak wstrzymane. GDDKiA poinformowała, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ) uchyliła decyzję środowiskową dla budowy wschodniego fragmentu obwodnicy. Oznacza to, że WOW prawdopodobnie nie powstanie w wariancie promowanym przez Dyrekcję od 2015 roku. Z takiego obrotu sprawy zadowoleni są mieszkańcy warszawskiej dzielnicy Wesoła. To oni ze wsparciem rady miasta, protestowali przeciwko powstaniu drogi. Przecięcie tej części Warszawy na pół spowoduje m.in. znaczny wzrost natężenia hałasu – tłumaczyli protestujący. – Cały czas czekamy na uzasadnienie tej decyzji przez GDOŚ. Nie wiemy jeszcze z jakiego powodu została uchylona. Uważamy, że obwodnica jest potrzebna, ale musi być zrobiona w sposób zgodny z planami samorządów, a także w technologii, która pozwoli ludziom żyć – mówiła dla portalu Warszawa Nasze Miasto, Agnieszka Klembowska ze stowarzyszenia Razem dla Wesołej.

""

Foto: moto.rp.pl

Podobno GDOŚ w tej sprawie rozpatrzyło ponad pięćset odwołań od decyzji środowiskowej. Jednak o sprawie przesądziła kwestia „naruszenia właściwości miejscowej przez organ wydający decyzję w pierwszej instancji, co jednocześnie wskazuje na konieczność uchylenia przez GDOŚ kwestionowanego rozstrzygnięcia” – ustalił portal Warszawa Nasze Miasto. Chodzi dokładniej o fakt, że w czasie wydania decyzji środowiskowej, stanowisko dyrektora Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) objął Arkadiusz Siembida, który mieszka w pobliżu inwestycji. Pojawiły się głosy, że w tej sprawie stanie się „sędzią i katem”. Sprawa nie rozchodzi się jednak o fakt bliskości jego działki od inwestycji. Jak wyjaśnił GDOŚ, posesja Dyrektora położona jest 1,41 km od osi planowej drogi ekspresowej oraz około 1,15 km od zasięgu jej oddziaływania. Czym jest więc kłopot? Otóż Dyrektor po objęciu stanowiska poprosił o przekazanie sprawy WOW do innego oddziału RDOŚ (do Białegostoku) – co wydawało się być słusznym działaniem. GDOŚ jednak stwierdził to za niezgodne przekazanie sprawy. Teraz GDDKiA i wybrany wykonawca (IVIA) czekają na uzyskanie uzasadnienia od podjętej przez GDOŚ decyzji.

""

Foto: moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Ruszają pracę nad kolejną obwodnicą

Wschodnia Obwodnica Warszawy, w ciągu drogi S17, ma biec pomiędzy węzłami Drewnica i Lubelska. Jej długość ma wynosić 16,3 km. Jej realizacja została podzielona na trzy odcinki:
– węzeł Drewnica – węzeł Ząbki (ok. 3,6 km),
– węzeł Ząbki – węzeł Warszawa Wschód (Zakręt) (ok. 10,2 km),
– węzeł Warszawa Wschód (Zakręt) – węzeł Lubelska (ok. 2,5 km).

Zgodnie z planem GDDKiA, droga ma posiadać dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, pięć węzłów (Ząbki, Rembertów, Poligon (zjazd techniczny dla wojska), Warszawa Wschód (Zakręt) i Lubelska).

12 lutego br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informowała o wybraniu najkorzystniejszej oferty na kontynuację opracowania odcinka drogi ekspresowej S17, czyli Wschodniej Obwodnicy Warszawy (WOW) od węzła Ząbki do Warszawy Wschód (dawniej Zakręt). Zadaniem nowo wybranego wykonawcy – firma IVIA – miała być kontynuacja opracowania dokumentacji zawierającej szczegóły techniczne wskazane w decyzji środowiskowej, jak też przejęcie ziem niezbędnych do budowy drogi czy przeprowadzenie szczegółowych badań warunków geologicznych.

Pozostało 85% artykułu
Tu i Teraz
Kulturowa rewolucja w Hyundaiu. Pierwszy cudzoziemiec pokieruje koreańskim koncernem
Tu i Teraz
Bytom z odcinkowym pomiarem prędkości. Utrudnienia na obwodnicy Aglomeracji Śląskiej
Tu i Teraz
Restart Jaguara z nowym logotypem. Nie każdemu się spodoba
Tu i Teraz
Elon Musk rośnie w siłę. Większy stan konta i polityczna kariera
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tu i Teraz
Niemiecka marka motoryzacyjna przenosi produkcję do Tajlandii