Kierowcy ciężarówek z pierwszeństwem do szczepień na COVID-19?

Euforia związana z pojawieniem się szczepionki na COVID-19 (i to od trzech producentów) spowodowała kolejny problem. Tym razem chodzi o kolejność szczepień. W świetle ostatnich informacji może się okazać, że to kierowcy zawodowi będą mieli pierwszeństwo do szczepionki na wirusa.

Publikacja: 03.12.2020 10:51

Kierowcy ciężarówek z pierwszeństwem do szczepień na COVID-19?

Foto: fot. AdobeStoc

Kierowcy zawodowi w czasie pandemii zostali uznani przez wiele państw za „pracowników kluczowych”. Nie ma się co dziwić, w końcu to od ich pracy zależy ciągłość dostaw towarów. Pierwszy europejski lockdown pokazał, że bez nich łańcuch dostaw nie istnieje. Z tego względu na świecie zaczęły się pojawiać pierwsze zalecenia od organów doradczych w kwestii kolejności szczepień. Jednym z przykładów mogą być Stany Zjednoczone, które sugerują, aby to właśnie kierowcy zawodowi jako jedna z pierwszych grup została poddana szczepieniom na COVID-19.

CZYTAJ TAKŻE: Koniec z wyprzedzaniem się TIR-ów na A2

Portal ttnews.com potwierdza zintensyfikowane działania na rzecz szczepień dla kierowców zawodowych. 1 grudnia American Trucking Associations wysłało cztery prawie identyczne listy do prezydenta Donalda Trumpa, prezydenta-elekta Joe Bidena, nowojorskiego gubernatora Andrew Cuomo, przewodniczącego National Governors Association oraz komitetu doradczego CDC ds. szczepień ochronnych, w którym wskazują, że w marcu Departament Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencja Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni i Infrastruktury ogłosiły, iż kierowcy ciężarówek są uznawani za pracowników infrastruktury krytycznej.

""

fot. AdobeStock

moto.rp.pl

„Ponieważ przemysł transportowy jest wezwany do dostarczania szczepionek na terenie całego kraju, konieczne jest, aby kierowcy ciężarówek nadali priorytet dostępowi do szczepionki, aby zminimalizować możliwość opóźnień i zakłóceń w łańcuchu dostaw” – powiedział Bill Sullivan, Wiceprzewodniczący ATA Executive Vice President for Advocacy. Głosy za zaszczepieniem kierowców zawodowych płynął również od ekspertów z Uniwersytetów. Ekonomista z Uniwersytetu Minnesota-Morris, profesor oraz ekspert w dziedzinie przemysłu transportowego, Stephen Burks zauważył, że „Personel medyczny opiekujący się pacjentami COVID byłby pierwszy w kolejce, a to miałoby całkowicie sens. (…) Są też niezbędni pracownicy, tacy jak kierowcy ciężarówek i pracownicy sklepów spożywczych, którzy muszą być w kontakcie z ludźmi, aby podstawy gospodarki mogły być kontynuowane, nawet gdy mamy blokadę. Kierowcy ciężarówek zaliczają się do grupy niezbędnych pracowników”.

CZYTAJ TAKŻE: Neuron EV Torq: Elektryczna ciężarówka amerykańskiego start-upu

Działania na rzecz zaszczepienia w pierwszej kolejności kierowców zawodowych są promowane również w Europie. Przykład może stanowić Hiszpania, gdzie rozpoczęła się kampania o jak najszybsze zaszczepienie tej grupy zawodowej, zorganizowana przez tamtejsze firmy transportowe Fenadismer. Jest jednak obawa, że nie wszyscy kierowcy będą chcieli się zaszczepić. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, jeden z głównych organów doradczych Unii Europejskiej stwierdził, że przedsiębiorcy będą mieli prawo odmowy zatrudnienia osoby (na stanowisko kierowcy), która nie podda się szczepieniu. Jeżeli ta retoryka zostanie przyjęta, to pola manewru dla pracownika w tym przypadku nie będzie.

Kierowcy zawodowi w czasie pandemii zostali uznani przez wiele państw za „pracowników kluczowych”. Nie ma się co dziwić, w końcu to od ich pracy zależy ciągłość dostaw towarów. Pierwszy europejski lockdown pokazał, że bez nich łańcuch dostaw nie istnieje. Z tego względu na świecie zaczęły się pojawiać pierwsze zalecenia od organów doradczych w kwestii kolejności szczepień. Jednym z przykładów mogą być Stany Zjednoczone, które sugerują, aby to właśnie kierowcy zawodowi jako jedna z pierwszych grup została poddana szczepieniom na COVID-19.

Tu i Teraz
Nad Morskie Oko kursuje już elektryczny autobus. To ma ograniczyć liczbę konnych zaprzęgów
Tu i Teraz
Kolejny zgrzyt koncernu Stellantis z włoskim prawem. Skonfiskowane 134 Fiaty
Tu i Teraz
Kolejny pożar. Płonie złomowiska samochodów. Na miejscu 30 zastępów straży pożarnej
Tu i Teraz
Ford Mustang w nowych wersjach. Planowane czterodrzwiowe coupe i model offroad
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Tu i Teraz
Kolejny odcinek autostrady A2 na ukończeniu. Trasa przetnie Polskę ze wschodu na zachód
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?