W Polsce jest w ofercie już 101 modeli elektrycznych aut

Już 101 modeli samochodów z napędem elektrycznym (bateryjnych oraz hybryd plug-in) można kupić w Polsce. To przeszło dwa razy więcej niż w ubiegłym roku (dostępnych było 46 modeli) i prawie trzykrotnie więcej niż dwa lata temu (35 modeli).

Publikacja: 06.11.2020 10:20

W Polsce jest w ofercie już 101 modeli elektrycznych aut

Foto: moto.rp.pl

E-samochody oferowane są praktycznie we wszystkich segmentach rynku. Ceny aut w pełni elektrycznych rozciągają się od ok. 82 tys. za Skodę Citigoe iV do prawie 800 tys. za Porsche Taycana Turbo S. W przypadku zelektryfikowanych hybryd zaczynają się od 128 tys. zł za Kię Ceed 1,6 GDI Plug-in Hybrid do 989 tys. zł za Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive. Należy pamiętać, że wszystkie ceny są wyjściowymi za podstawową wersję auta.

CZYTAJ TAKŻE: Wywiad | Oliver Blume, dyr. generalny Porsche AG: Polska i tym razem dała sobie radę

""

Porsche Panamera TurboS E-Hybrid Executive.

moto.rp.pl

– W Polsce dostępne są niemal wszystkie modele BEV i PHEV oferowane na zachodzie Europy. Co ważne, samochody z napędem elektrycznym stają się coraz praktyczniejsze, coraz bardziej komfortowe i dla wielu nabywców mogą stanowić już realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – mówi Jan Wiśniewski z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, które właśnie opublikowało najnowszy katalog e-aut. Wynika z niego, że rosną pojemności akumulatorów, osiągi oraz moce ładowania. Natomiast średni zasięg samochodów całkowicie elektrycznych oferowanych w Polsce przekracza 380 km według normy WLTP.

""

Volkswagen ID.3.

moto.rp.pl

Najdłuższym dystansem na bateriach mogą pochwalić się Tesle: Model S przejeżdża 652 km, natomiast Model 3 – 580 km. Największy zasięg w kategorii hybryd plug-in ma Mercedes GLE 350 e – 100 km, następnie BMW X5 – 77 km. Z kolei największą pojemnością akumulatora – 100 kWh – dysponuje Mercedes EQV.

""

Mercedes EQV.

moto.rp.pl

Wyposażanie samochodów z napędem elektrycznym w pojemne akumulatory idzie w parze z przystosowywaniem ich do coraz większych mocy ładowania i korzystania z ultraszybkich stacji. Przykładowo, Porsche Taycan pozwala na uzupełnianie energii z mocą 270 kW, modele Tesli od 170 do 200 kW, zaś Audi e-tron i BMW iX3 – 150 kW. Tymczasem do niedawna standardem w przypadku samochodów całkowicie elektrycznych było 50 kW.

""

Porsche Taycan Turbo S.

moto.rp.pl

Polski rynek aut z napędem alternatywnym skutecznie opiera się pandemii koronawirusa. Jak podały we wtorek KMPG i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, od stycznia do końca września br. w Polsce sprzedano blisko 47,9 tys. tego typu pojazdów – o 25,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku. Najsilniejszy wzrost sprzedaży zanotowano w przypadku samochodów hybrydowych plug-in. Do końca września br. sprzedano blisko 2,4 tys. tego typu aut, aż o 213,8 proc. więcej niż rok wcześniej. – Warto zwrócić uwagę na bardzo wysoką dynamikę wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych w 3. kwartale 2020 roku. Od lipca do końca września w Polsce zarejestrowano aż o 325,7 proc. więcej samochodów elektrycznych niż w tym samym czasie rok wcześniej – mówi Mirosław Michna, partner w Dziale Doradztwa Podatkowego, Lider zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

""

Volvo XC90 Plug-in Hybrid.

moto.rp.pl

CZYTAJ TAKŻE: Ruszyła produkcja pierwszego elektrycznego Volvo

Te wzrosty są tym bardziej spektakularne, że cały rynek samochodów osobowych w Polsce mocno traci. Po trzech kwartałach 2020 roku liczba rejestracji wyniosła 295,1 tys. pojazdów i jest o 28,2 proc. niższa w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku.

E-samochody oferowane są praktycznie we wszystkich segmentach rynku. Ceny aut w pełni elektrycznych rozciągają się od ok. 82 tys. za Skodę Citigoe iV do prawie 800 tys. za Porsche Taycana Turbo S. W przypadku zelektryfikowanych hybryd zaczynają się od 128 tys. zł za Kię Ceed 1,6 GDI Plug-in Hybrid do 989 tys. zł za Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Executive. Należy pamiętać, że wszystkie ceny są wyjściowymi za podstawową wersję auta.

CZYTAJ TAKŻE: Wywiad | Oliver Blume, dyr. generalny Porsche AG: Polska i tym razem dała sobie radę

Pozostało 83% artykułu
Tu i Teraz
Porsche brakuje części. Wyprodukuje mniej samochodów i musi skorygować prognozę
Tu i Teraz
Luksusowe auto za kryptowalutę. Ferrari pozwala europejskim klientom płacenie w Bitcoinach
Tu i Teraz
Kończy się dobra passa polskiego przemysłu motoryzacyjnego
Tu i Teraz
Ceglany piec ogrzewany wodorem. Tak Toyota piecze pizzę
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tu i Teraz
Serbia chce udostępnić UE jedno z największych złóż litu na świecie