Przetarg na nowe samochody dla Izby Administracji Skarbowej (IAS) zakłada zakup 32 nowych pojazdów. Zostały one rozdzielone na:
– 8 sztuk samochodów typu hatchback,
– 8 sztuk samochodów typu hatchback,
– 12 sztuk samochodów typu hatchback,
– 4 sztuk samochodów typu sedan.

CZYTAJ TAKŻE: NBP ogłosił przetarg na samochody mimo stanu epidemii

W przypadku pierwszych 16 aut chodzi o typowe hatchbacki o mocy minimum 150-koni mechanicznych uzyskane z silników o objętości skokowej od 1400 do 1500 ccm. Ostatnie cztery w nadwoziu sedan, również nie przykuwają uwagi. Mają mieć minimum 240 KM i trzy lakiery do wyboru.

""

Audi S3 Sportback.

moto.rp.pl

I tak dochodzimy do bohaterów tego przetargu. Z puli wspomnianych 32 aut, 12 z nich ma mieć silnik benzynowy o objętości skokowej 1,9-2,0 litra i moc minimum 300 KM. Wśród innych parametrów wymieniono długość od 4,3 do 4,4 metra, szerokość z przedziału 1,7-1,8 metra, wysokość z przedziału 1,35-1,45 metra, prześwit od 130 do 150 mm. Ponadto auta mają mieć bagażnik o objętości min. 330 litrów, napęd na cztery koła oraz automatyczną skrzynię biegów i wybór jednego z czterech kolorów.
Oto bliższa specyfikacja mocnych hot hatchy dla skarbówki:
– nadwozie 5-drzwiowe,
– kolor nadwozia: ciemny – 4 kolory do wyboru,
– napęd 4×4,
– wysokość min. 1 350 mm, max. 1 450 mm,
– szerokość min. 1 700 mm, max. 1 800 mm,
– długość min. 4 300 mm, max. 4 400 mm, prześwit min. 130 mm, max. 150 mm,
– pojemność przestrzeni bagażowej min. 330 litów,
– dopuszczalna ilość miejsc 5,
– moc silnika minimum 300 KM,
– pojemność silnika 1900-2000 cm3,
– paliwo – benzyna bezołowiowa,
– automatyczna skrzynia biegów,
– układ kierowniczy ze wspomaganiem.

""

Audi S3 Sportback.

moto.rp.pl

Są to bardzo restrykcyjne wymagania, które spełnia jeden pojazd – Audi S3 TFSI o mocy 300 KM z przekładnią S-Tronic oraz napędem quattro, którego cena jednostkowa wynosi 189 200 zł. W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na przetargowy „haczyk”. Gdyby wyeliminować z wytycznych choć jeden parametr, to pula aut byłaby większa. Dla przykładu pominięcie długości dałoby szanse Mercedesowi-AMG A35 o mocy 306 KM, którego cena jednostkowa zaczyna się od 192 200 zł. Niestety produkt ze Stuttgartu jest za długi o 0,019 metra. Eliminując wymóg prześwitu do konkursu mogłoby stanąć BMW M135i xDrive, wycenione od 193 400 zł. Niestety z „elitarnego” grona szczęśliwców został zdyskwalifikowany za dosłownie 3 milimetry (prześwit: 153 mm). Idąc o krok dalej, jakby nie było kryterium długości i wysokości to do konkursu dołączyłby Volkswagen Golf R, który mógłby wygrać, gdyż jego cena podstawowa to 152 490 zł. Jednak on też nie stanie w szranki o zostanie autem służbowym IAS, gdyż jest o 0,037 m za długi (4,263 m) i o 0,015 metra za wysoki (1,465 m).

""

Audi S3 Sportback.

moto.rp.pl

Bez wątpienia praca urzędnika IAS stanie się o wiele przyjemniejsza, gdy będzie podróżował autem z nagłośnieniem składającym się z 10-głośników (dodatkowo 1280 zł lub 3960 zł za nagłośnie Bang&Olufsen Sound System) oraz systemem Audi smartphone Interface (1770 zł) umożliwiający przenoszenie treści ze smartfona na ekran MMI.

Kwestią sporną jest fakt potrzeby zakupu 300-konnych aut. IAS nie jest grupą pościgową SPEED, która ostatnio zakupiła słabsze auta od tych opisanych w tym przetargu – Skody Superb z 272-konnymi silnikami. Z pewnością rozstrzygnięcie przetargu i dostarczenie samochodów spowodują, że w Polsce będziemy mieli bardzo szybkich urzędników skarbówki, którzy pierwszą setkę osiągną już w 4,5 sekundy.

""

Audi S3 Sportback.

moto.rp.pl

Opisywany przetarg daje pod wątpliwość czy oby na pewno zamówienie tych aut powinno nastąpić tą drogą. Parametry pojazdu są tak dobrane, że od razu wiadomo o jaki pojazd chodzi. Podobno przetargi organizuje się po to, aby jak najwięcej podmiotów mogło w nich wystartować. Szkoda, że w tym przypadku zwycięzca jest tylko jeden.

CZYTAJ TAKŻE: Przetarg CBA: Wybrali luksusowego Land Rovera za ponad 300 tys. zł

Przedstawione wymagania dotyczące aut nie są jedyne. W zapisach przetargowych można przeczytać, że muszą być one wyposażone w takie elementy jak:

– wielofunkcyjna kierownica z manetkami zmiany biegów,
– poduszka powietrzna czołowa i boczna (przednia) dla kierowcy i pasażera,
– kurtyny powietrzne boczne obejmujące przestrzeń I-go i II-go rzędu siedzeń,
– bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami dla kierowcy i pasażerów,
– fotele pokryte ciemną tkaniną tapicerską,
– elektrycznie sterowane szyby boczne,
– elektrycznie regulowane oraz ogrzewane lusterka zewnętrzne,
– światła przeciwmgłowe przednie; dopuszcza się brak pod warunkiem zastosowania w pojeździe reflektorów przednich wykonanych w pełni w technologii LED,
– układ blokady zapłonu – immobilizer,
– ABS (system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania), system stabilizacji toru jazdy oraz siły hamowania, asystent utrzymania toru jazdy,
– klimatyzacja automatyczna dwustrefowa,
– czujniki parkowania przód i tył,
– podłokietnik w pierwszym rzędzie siedzeń,
– podgrzewane fotele przednie,
– interfejs umożliwiający widok ekranu smartfona na ekranie radia lub fabryczny system nawigacji satelitarnej,
– radioodtwarzacz – min. 10 głośniki + antena,
– centralny zamek z pilotem (dwa komplety kluczyków z pilotem) oraz immobilizer i autoalarm,
– apteczka samochodowa, gaśnica, trójkąt ostrzegawczy,
– dywaniki welurowe – komplet,
– samochód musi posiadać homologację umożliwiającą zgodnie z obowiązującymi przepisami dopuszczenie pojazdu do ruchu na obszarze Polski.
– opony letnie wraz z felgami aluminiowymi w rozmiarze min. 18 cali i komplet opon zimowych,
– ramki pod tablice rejestracyjne bez oznaczeń, samochód musi spełniać wymogi minimum Dyrektywy CEE EURO 6.2 w zakresie emisji spalin.
– okres gwarancji samochodu nie może być krótszy niż: 24 miesiące na podzespoły pojazdu lub przebieg minimum 100 tysięcy km (w zależności co nastąpi pierwsze) od dnia podpisania protokołu odbioru; 24 miesiące na lakier; 120 miesięcy na perforację nadwozia.