Tylko w kwietniu, gdy spora część gospodarki stała w miejscu, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała sześć umów na budowę szybkich dróg o łącznej długości 94 km i wartości ponad 2,85 mld zł. Od stycznia do ruchu włączono obwodnicę Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 w woj. podkarpackim oraz obwodnicę Szczuczyna w ramach trasy S61. W ciągu pierwszych dni czerwca ogłoszone zostały postępowania na zaprojektowanie czterech obwodnic w woj. mazowieckim.

CZYTAJ TAKŻE: Rządowe dopłaty do e-aut na razie tylko dla 2 tys. chętnych

Pożegnanie z gierkówką
W przetargach jest obecnie 21 odcinków o łącznej długości 253 km, natomiast w budowie lub projektowaniu – 98 odcinków liczących 1228 km. Do końca roku ma być włączonych do ruchu blisko 100 km nowych tras. Przyspiesza także budowa brakującego fragmentu autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Częstochową, powstającego w śladzie tzw. gierkówki. Do końca roku ma być gotowa jedna trzypasmowa jezdnia, co pozwoli na puszczenie ruchu na przeszło 80-kilometrowym odcinku dwoma pasami w obu kierunkach (z wykorzystaniem pasa awaryjnego).

""

moto.rp.pl

W połowie czerwca rząd zdecydował o przeznaczeniu na krajowy program drogowy dodatkowych 21 mld zł. Będą pochodzić z emisji obligacji, pożyczek w Europejskim Banku Inwestycyjnym, a także przesunięcia z budżetu części wpływów z akcyzy i wpływów z opłaty elektronicznej pobieranej na nowych odcinkach. Mają dofinansować m.in. budowę drogi ekspresowej S6 pomiędzy Koszalinem a obwodnicą Trójmiasta (dodatkowe 6 mld zł) oraz trasy S10 łączącej Toruń z Bydgoszczą (2,8 mld zł). Ponadto budowę ekspresówki S8 od Wrocławia w stronę Kłodzka, odcinków S5, S19, S74, S3 czy S7. Jednak dodatkowe fundusze zasilą program drogowy dopiero po 2021 r.: w roku 2022 wydatki wzrosną o 6,5 mld zł, a w latach 2023–2025 o 15,2 mld zł.

CZYTAJ TAKŻE: Nowelizacja podpisana. Będzie nowy system poboru opłat drogowych

Niektóre plany inwestycyjne są przyspieszane przez wybory prezydenckie. Tak jest w przypadku budowy części S6, która, choć początkowo planowana do budowy w formule tradycyjnej, później przewidziana została jako przedsięwzięcie z wykorzystaniem partnerstwa publiczno-prywatnego. Kolejna zmiana nastąpiła na początku czerwca, gdy w czasie wizyty na Pomorzu prezydent Andrzej Duda zapowiedział, że inwestycja zostanie sfinansowana z budżetu państwa i powstanie o trzy lata szybciej.

CZYTAJ TAKŻE: Bezpieczne drogi w Europie, ale nie w Polsce

Bliżej do 100 obwodnic
W piątek Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że do realizacji została już skierowana ponad połowa zaplanowanych zadań w rządowym planie budowy 100 obwodnic. Tą „przełomową” ma być obwodnica Wielunia, dla której właśnie zatwierdzono program inwestycji. Jednak ta 10-kilometrowa trasa mająca wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy nie powstanie szybko: ogłoszenie przetargu przewidziano dopiero na III kwartał 2024 r., natomiast sama budowa jest zaplanowana na lata 2027–2029.

""

moto.rp.pl

Podobnego tempa należy się spodziewać także w przypadku innych obwodnic: program objął bowiem przedsięwzięcia na różnych etapach przygotowania. Według resortu dla części obwodnic opracowano już dokumentację potrzebną do rozpoczęcia inwestycji, dla części są prowadzone przygotowania, dla innych przygotowania dopiero się rozpoczną. Dla dwóch obwodnic – Lipska i Wąchocka – ogłoszono przetargi na roboty. Dla kilkunastu ogłoszenie przetargów ma nastąpić jeszcze w tym roku. Chodzi m.in. o obwodnice Strzelec Krajeńskich, Suchowoli, Smolajn, Koźmina Wielkopolskiego i Gryfina. W sumie wszystkie obwodnice mają kosztować ok. 28 mld zł, a ich łączna długość sięgnie 820 km.