– Wskaźnik nastrojów menedżerów oceniających bieżącą sytuację sektora wynosi 66/100, co oznacza spadek o 4 punkty w porównaniu z poprzednią edycją badania – poinformowano w komunikacie. Gorsze nastroje niż pół roku temu panują wśród menedżerów branży motoryzacyjnej odnośnie przyszłości sektora i przyszłej sytuacji gospodarczej. I to pomimo faktu, że ponad połowa menedżerów zakłada na pół roku utrzymanie lub nawet wzrost poziomu zatrudnienia. W przeciwieństwie do podobnego badania przeprowadzonego w połowie 2019 r., przyszłość sektora zdecydowanie gorzej oceniają przedstawiciele przedsiębiorstw produkcyjnych, z których aż 83 proc. spodziewa się pogorszenia lub zdecydowanego pogorszenia w polskim przemyśle motoryzacyjnym. W przypadku przedstawicieli firm dystrybucyjnych podobne zdanie wyraża trzy czwarte ankietowanych, a jedynie 3 proc. prognozuje poprawę sytuacji.
– Obawy producentów motoryzacyjnych w Polsce są wynikiem spowolnienia gospodarczego w Europie, co nie dziwi, bo krajowa branża motoryzacyjna jest bardzo ściśle powiązana z motoryzacją i gospodarką europejską – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM. Jak stwierdza Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce, na pogorszenie nastrojów wpływają także nowe regulacje prawne oraz rosnące koszty pracy. Także dla dealerów prognozy nie są optymistyczne. Już w październiku Instytut Samar prognozował na 2020 r. spadek popytu. Prócz spowolnienia gospodarczego może się do niego przyczynić także spodziewany wzrost cen nowych aut. Powodem będzie wprowadzenie nowych, wyśrubowanych limitów maksymalnej emisji CO2 wynoszących 95 g na przejechany kilometr. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej przyznają, że spowodowane tym wyższe koszty produkcji znacząco obniżą jej zyskowność, więc będą musiały być przerzucone na kupujących.