Rozporządzenie dotyczące wsparcia z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu dla osób fizycznych kupujących samochody elektryczne podpisali wczoraj szefowie resortów: energii oraz finansów, inwestycji i rozwoju. Dokument został skierowany do publikacji w Dzienniku Ustaw, co oznacza, że najprawdopodobniej jeszcze w tym roku prywatni nabywcy „elektryków” będą mogli skorzystać z 30-procentowego dofinansowania (nie więcej niż 37,5 tys. zł) przy zakupie aut nie droższych niż 125 tys. zł.
Kupują miasta
Ale wszystko wskazuje na to, że przynajmniej na razie to nie prywatni nabywcy, ale samorządy i firmy będą motorem rozwoju elektromobilności w Polsce. „Rzeczpospolita” dotarła do wyników badania przeprowadzonego w 62 miastach przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA): 87 ankietowanych samorządów potwierdziło rozwój floty samochodów elektrycznych wykorzystywanych do realizacji zadań publicznych. 40 proc. badanych zadeklarowało budowę takiej floty w perspektywie roku, a 47 proc. w czasie najbliższych trzech lat. Zaledwie 13 proc. samorządowców przyznało, że na razie nie ma takich planów.
Do rekordzistów należy Kraków, gdzie 47 sztuk Hyundai Kona Electric trafi do miejskich spółek zrzeszonych w Krakowskim Holdingu Komunalnym. 17 aut już przekazano, reszta zostanie dostarczona do końca roku. Powstanie także 39 stacji ładowania. 8 samochodów marki Nissan Leaf będzie miał wrocławski magistrat, a do końca listopada 2 Leafy trafią do Katowic, gdzie od 2012 r. jeździ już 1 Mitsubishi iMIEV. Z 8 Nissanów korzysta magistrat w Szczecinie, Rzeszów ma 2 Renault Kangoo.