Autostrada Wielkopolska przegrywa z Polską w sądzie UE

Prawie 1,4 mld zł trafi do Krajowego Funduszu Drogowego po tym, jak spółka Autostrada Wielkopolska (AWSA) przegrała w Sądzie Unii Europejskiej sprawę związaną z poborem opłat na trasie A2.

Publikacja: 24.10.2019 16:17

Autostrada Wielkopolska przegrywa z Polską w sądzie UE

Foto: moto.rp.pl

W czwartek wydał on wyrok w sprawie skargi, jaką spółka wniosła przeciwko Komisji Europejskiej. KE nakazała bowiem Polsce odzyskanie od AWSA 894 mln zł wraz z odsetkami, w związku z niezgodną ze wspólnym rynkiem pomocą publiczną. Spór przez unijnym sądem miał związek z podpisaną przez spółkę umową koncesyjną na budowę i eksploatację autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem i Koninem. Problem powstał, gdy we wrześniu 2005 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o autostradach płatnych, a ciężarówki zaczęły jeździć koncesyjnymi odcinkami bez wnoszenia opłat na bramkach, jeśli posiadały winietę.

""

moto.rp.pl

W konsekwencji tych zmian państwo podpisało aneks do umowy koncesyjnej z AWSA, w której zagwarantowano spółce rekompensaty z tytułu utraconych przychodów z opłat. Rekompensaty wypłacane były do lipca 2011 r. Jednak po weryfikacji zasad ich wyliczenia wyszło na jaw, że dane przedstawione przez spółkę i wykorzystane do wyliczenia rekompensat były nieprawidłowe. Polska wystąpiła więc o zwrot nadpłat, a gdy ich nie otrzymała, zwróciła się o pomoc do Komisji Europejskiej, która wszczęła w tej sprawie postępowanie. W ocenie KE, mechanizm kompensacyjny doprowadził do niezgodnej z prawem UE pomocy państwa. Okazało się bowiem, że rekompensata dla spółki była za wysoka. KE wydała więc decyzję nakazującą spółce zwrot nadpłaconych kwot. W marcu ub. roku AWSA zwróciła 1,38 mld zł, jednak zaskarżyła decyzje KE do sądu UE.

""

moto.rp.pl

Dziś sąd oddalił skargę. – Odzyskane środki zostaną przeznaczone na realizację inwestycji drogowych – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. AWSA może jeszcze zaskarżyć wyrok do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej

W czwartek wydał on wyrok w sprawie skargi, jaką spółka wniosła przeciwko Komisji Europejskiej. KE nakazała bowiem Polsce odzyskanie od AWSA 894 mln zł wraz z odsetkami, w związku z niezgodną ze wspólnym rynkiem pomocą publiczną. Spór przez unijnym sądem miał związek z podpisaną przez spółkę umową koncesyjną na budowę i eksploatację autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem i Koninem. Problem powstał, gdy we wrześniu 2005 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o autostradach płatnych, a ciężarówki zaczęły jeździć koncesyjnymi odcinkami bez wnoszenia opłat na bramkach, jeśli posiadały winietę.

Tu i Teraz
Skoda wierzy w silnik spalinowy. Kontynuacja produkcji nawet po 2035 r.
Tu i Teraz
Nad Morskie Oko kursuje już elektryczny autobus. To ma ograniczyć liczbę konnych zaprzęgów
Tu i Teraz
Kolejny zgrzyt koncernu Stellantis z włoskim prawem. Skonfiskowane 134 Fiaty
Tu i Teraz
Kolejny pożar. Płonie złomowiska samochodów. Na miejscu 30 zastępów straży pożarnej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Tu i Teraz
Ford Mustang w nowych wersjach. Planowane czterodrzwiowe coupe i model offroad
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał