Reklama
Rozwiń
Reklama

A18: Znowu szukają firm do przebudowy „najdłuższych schodów Europy”

Jest nowy przetarg na budowę strategicznej dla ruchu w kierunku Niemiec autostrady A18. Ogłoszony został w środę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zdecydowała się uprościć zasady postępowania i zrezygnować z dodatkowych kryteriów poza ceną.

Publikacja: 05.06.2019 16:02

A18: Znowu szukają firm do przebudowy „najdłuższych schodów Europy”

Foto: moto.rp.pl

Ma to zmniejszyć ryzyko po stronie wykonawców i obniżyć koszty. GDDKiA liczy, że w ten sposób składane oferty zmieszczą się w zaplanowanym budżecie. – Wprowadzone zmiany pozwolą potencjalnym wykonawcom oszacować optymalną wartość zadania – stwierdziła GDDKiA w komunikacie. Poprzedni przetarg na budowę A18 został unieważniony w maju, bo wszystkie oferty (złożono pięć) przekroczyły planowany kosztorys. Branża drogowa była zaskoczona, gdyż najtańsza propozycja przekroczyła zakładany na 303,8 mln zł budżet inwestora o zaledwie 5 mln zł. Nie można jednak wykluczyć, że nowe oferty okażą się jeszcze droższe od poprzednich.

""

Foto: moto.rp.pl

Przetarg dotyczy przebudowy południowej jezdni DK18 o długości ok. 22 km, budowy węzła autostradowego Żary i Obwodu Utrzymania Autostrady. Do tego trzech wiaduktów, mostu, przejścia pod autostradą i trzech przejść dla zwierząt nad autostradą.

CZYTAJ TAKŻE: Włosi ostatecznie przegrali autostradę A1

Obecna DK18 jest częścią III drogowego transeuropejskiego korytarza transportowego, łączącego  Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Ze względu na betonowe płyty i marny stan nawierzchni południowa część drogi jest nazywana przez kierowców „najdłuższymi schodami Europy”. Zarazem DK18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą DK18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław.

Reklama
Reklama

Ma to zmniejszyć ryzyko po stronie wykonawców i obniżyć koszty. GDDKiA liczy, że w ten sposób składane oferty zmieszczą się w zaplanowanym budżecie. – Wprowadzone zmiany pozwolą potencjalnym wykonawcom oszacować optymalną wartość zadania – stwierdziła GDDKiA w komunikacie. Poprzedni przetarg na budowę A18 został unieważniony w maju, bo wszystkie oferty (złożono pięć) przekroczyły planowany kosztorys. Branża drogowa była zaskoczona, gdyż najtańsza propozycja przekroczyła zakładany na 303,8 mln zł budżet inwestora o zaledwie 5 mln zł. Nie można jednak wykluczyć, że nowe oferty okażą się jeszcze droższe od poprzednich.

Reklama
Tu i Teraz
Via Baltica w pełni otwarta. Polska zakończyła budowę strategicznej trasy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Tu i Teraz
Audi szykuje luksusowego SUV-a 4×4. Ma stać się konkurentem Mercedesa klasy G
Tu i Teraz
Autostrada A1 do generalnego remontu. „Fale Dunaju” znikną na zawsze
Tu i Teraz
Chiny wprowadziły restrykcje eksportowe. To cios dla sektora elektromobilności
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Tu i Teraz
Zmiany na szczycie. Ford i Seat/Cupra z nowymi prezesami
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama