A18: Znowu szukają firm do przebudowy „najdłuższych schodów Europy”

Jest nowy przetarg na budowę strategicznej dla ruchu w kierunku Niemiec autostrady A18. Ogłoszony został w środę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zdecydowała się uprościć zasady postępowania i zrezygnować z dodatkowych kryteriów poza ceną.

Publikacja: 05.06.2019 16:02

A18: Znowu szukają firm do przebudowy „najdłuższych schodów Europy”

Foto: moto.rp.pl

Ma to zmniejszyć ryzyko po stronie wykonawców i obniżyć koszty. GDDKiA liczy, że w ten sposób składane oferty zmieszczą się w zaplanowanym budżecie. – Wprowadzone zmiany pozwolą potencjalnym wykonawcom oszacować optymalną wartość zadania – stwierdziła GDDKiA w komunikacie. Poprzedni przetarg na budowę A18 został unieważniony w maju, bo wszystkie oferty (złożono pięć) przekroczyły planowany kosztorys. Branża drogowa była zaskoczona, gdyż najtańsza propozycja przekroczyła zakładany na 303,8 mln zł budżet inwestora o zaledwie 5 mln zł. Nie można jednak wykluczyć, że nowe oferty okażą się jeszcze droższe od poprzednich.

""

moto.rp.pl

Przetarg dotyczy przebudowy południowej jezdni DK18 o długości ok. 22 km, budowy węzła autostradowego Żary i Obwodu Utrzymania Autostrady. Do tego trzech wiaduktów, mostu, przejścia pod autostradą i trzech przejść dla zwierząt nad autostradą.

CZYTAJ TAKŻE: Włosi ostatecznie przegrali autostradę A1

Obecna DK18 jest częścią III drogowego transeuropejskiego korytarza transportowego, łączącego  Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Ze względu na betonowe płyty i marny stan nawierzchni południowa część drogi jest nazywana przez kierowców „najdłuższymi schodami Europy”. Zarazem DK18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą DK18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław.

Ma to zmniejszyć ryzyko po stronie wykonawców i obniżyć koszty. GDDKiA liczy, że w ten sposób składane oferty zmieszczą się w zaplanowanym budżecie. – Wprowadzone zmiany pozwolą potencjalnym wykonawcom oszacować optymalną wartość zadania – stwierdziła GDDKiA w komunikacie. Poprzedni przetarg na budowę A18 został unieważniony w maju, bo wszystkie oferty (złożono pięć) przekroczyły planowany kosztorys. Branża drogowa była zaskoczona, gdyż najtańsza propozycja przekroczyła zakładany na 303,8 mln zł budżet inwestora o zaledwie 5 mln zł. Nie można jednak wykluczyć, że nowe oferty okażą się jeszcze droższe od poprzednich.

Tu i Teraz
"Ostatnie Pokolenie" zablokowało skrzyżowanie w centrum Warszawy
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Tu i Teraz
Jesienią Zakopianka zyska kolejne 16 km nowej trasy. Budowa kosztowała 1 mld zł
Tu i Teraz
Luksusowy samochód elektryczny zapalił się po wypadku w Warszawie
Tu i Teraz
Dolny Śląsk otrzyma nowy odcinek trasy S3 z dwoma tunelami. Dłuższy ma 2,3 km
Tu i Teraz
Auto Nostalgia, czyli najstarsze w Polsce targi pojazdów zabytkowych