Autostrada A4 na odcinku Wrocław-Legnica
Autostrada A4 na odcinku Wrocław-Legnica
fot. GDDKiA

Przybliża się realizacja kluczowej inwestycji drogowej na Dolnym Śląsku – przebudowy zachodniego odcinka autostrady A4 pomiędzy Wrocławiem a Krzyżową. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę na analizę potencjalnych nowych przebiegów trasy.

Na podpisaniu umowy w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim nie było ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, za to niespodziewanie pojawiła się minister edukacji Anna Zalewska, która z okręgu dolnośląskiego kandyduje do Parlamentu Europejskiego. Przypomniała, że inwestycja może kosztować 6 mld zł i konieczne jest opracowanie takiego wariantu budowy nowej autostrady, który zapewniałby bezpieczną i komfortową podróż.

Pod uwagę brane są trzy warianty. W pierwszym powstałaby nowa jezdnia (3 pasy ruchu i pas awaryjny) równolegle do istniejącej trasy, na którą później przełożony zostałby ruch. Stara jezdnia zostałaby wtedy rozebrana i zbudowanoby na niej nową, także z 3 pasami ruchu i pasem awaryjnym. W drugim wariancie inwestycja realizowana byłaby w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 na wysokości Legnicy i następnie rozbudowywana po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem pierwszym). Z kolei w wariancie trzecim trasa w pełnej długości pobiegłaby w nowym korytarzu prowadzącym stroną południową od Wrocławia do Krzyżowej. Analizę przygotuje spółka WYG International z Warszawy. Wartość umowy to 1,7 mln zł.

Odcinek A4 przeznaczony do rozbudowy / źródło: GDDKiA

Przetarg na projekt nowego przebiegu A4 został ogłoszony w grudniu ub. roku. Trasa Wrocław – Krzyżowa to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Jest bardzo mocno obciążony: natężenie ruchu dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej trasa nie spełnia warunków przewidzianych dla autostrad. Brakuje pasa awaryjnego (jest tylko na krótkich odcinkach), a kształt węzłów nie jest dostosowana do współczesnych standardów szybkich tras. Nie ma także Miejsc Obsługi Podróżnych. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe korki. Na 40-kilometrowym odcinku remontowanym w latach 2002-2007 wprowadzono dwa lata temu zakaz wyprzedzania przez ciężarówki. Obecnie trwa tam montaż ogrodzenia, które ma zapobiec wypadkom z udziałem zwierząt.

CZYTAJ TAKŻE: Coraz więcej problemów na budowach dróg. Zbliża się krach?

Opóźnia się natomiast przebudowa trasy DK18, która ma zostać dostosowana do parametrów autostradowych. – W przetargu na przebudowę pierwszych 22 kilometrów DK18 wpłynęło pięć ofert o wartości od ok. 308,2 do 332,3 mln zł. Jako, że wszystkie oferty przekroczyły kwotę, jaką zamawiający przeznaczył na realizację inwestycji tj. 303,8 mln zł, podjęto decyzję o unieważnieniu przetargu – poinformowała GDDKiA. Decyzja jest o tyle zaskakująca, że planowany budżet inwestycji został przekroczony o niespełna 5 mln zł. GDDKiA poinformowała, że ponowny przetarg zostanie ogłoszony w czerwcu. Opóźni to jednak inwestycję o przynajmniej rok.

fot. AdobeStock

Prace miały być prowadzone na południowej jezdni DK18, na odcinku od km 11,86 do km 33,76 wraz z budową Obwodu Utrzymania Autostrady i węzła autostradowego Żary. Na trasie miały powstać 3 wiadukty, 3 przejścia dla zwierząt nad autostradą, most i przejście pod trasą. Obecna DK18 jest częścią III drogowego transeuropejskiego korytarza transportowego, łączącego  Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Ze względu na betonowe płyty i marny stan nawierzchni południowa część drogi jest nazywana przez kierowców „najdłuższymi schodami Europy”. Zarazem DK18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Starą DK18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin-Wrocław.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Niepewna przyszłość motoryzacji

Zbierają się czarne chmury nad przemysłem motoryzacyjnym. W przyszłości firmy będą sprzedawać mniej samochodów, ...

Następca Audi R8 z napędem elektrycznym. Zbudują go z pomocą Chorwatów

Następca Audi R8 otrzyma napęd elektryczny. Auto powstanie przy współpracy chorwackiej firmy Rimac. Audi ...

Pojawi się pięć nowych znaków drogowych

Ministerstwo Infrastruktury rozpoczęło prace legislacyjne nad rozporządzeniem dotyczącym znaków i sygnałów drogowych. Oznacza to, ...

Ford Kuga: Oferta kompleksowa

Kuga to jeden z najbardziej rozpoznawalny modeli Forda na europejskim rynku. Kompaktowy SUV sprawdza ...

Jaguar F-Type: Sztuka odmładzania

Zmodernizowany Jaguar F-Type miał 2 grudnia 2019 roku swoją światową premierę jednocześnie w Monachium ...

Volkswagen Grand California: Legenda w formacie XL z z fabryki w Polsce

Co lepsze: kamper czy przyczepa kempingowa? Spór w tej kwestii może mieć podobny efekt, ...