Na podpisaniu umowy w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim nie było ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, za to niespodziewanie pojawiła się minister edukacji Anna Zalewska, która z okręgu dolnośląskiego kandyduje do Parlamentu Europejskiego. Przypomniała, że inwestycja może kosztować 6 mld zł i konieczne jest opracowanie takiego wariantu budowy nowej autostrady, który zapewniałby bezpieczną i komfortową podróż.
Pod uwagę brane są trzy warianty. W pierwszym powstałaby nowa jezdnia (3 pasy ruchu i pas awaryjny) równolegle do istniejącej trasy, na którą później przełożony zostałby ruch. Stara jezdnia zostałaby wtedy rozebrana i zbudowanoby na niej nową, także z 3 pasami ruchu i pasem awaryjnym. W drugim wariancie inwestycja realizowana byłaby w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 na wysokości Legnicy i następnie rozbudowywana po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem pierwszym). Z kolei w wariancie trzecim trasa w pełnej długości pobiegłaby w nowym korytarzu prowadzącym stroną południową od Wrocławia do Krzyżowej. Analizę przygotuje spółka WYG International z Warszawy. Wartość umowy to 1,7 mln zł.
Odcinek A4 przeznaczony do rozbudowy / źródło: GDDKiA
Przetarg na projekt nowego przebiegu A4 został ogłoszony w grudniu ub. roku. Trasa Wrocław – Krzyżowa to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Jest bardzo mocno obciążony: natężenie ruchu dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Wybudowany został w latach 30. XX wieku. Na odcinku od Wrocławia do Krzyżowej trasa nie spełnia warunków przewidzianych dla autostrad. Brakuje pasa awaryjnego (jest tylko na krótkich odcinkach), a kształt węzłów nie jest dostosowana do współczesnych standardów szybkich tras. Nie ma także Miejsc Obsługi Podróżnych. Podczas wypadków, kolizji lub awarii tworzą się wielokilometrowe korki. Na 40-kilometrowym odcinku remontowanym w latach 2002-2007 wprowadzono dwa lata temu zakaz wyprzedzania przez ciężarówki. Obecnie trwa tam montaż ogrodzenia, które ma zapobiec wypadkom z udziałem zwierząt.
CZYTAJ TAKŻE: Coraz więcej problemów na budowach dróg. Zbliża się krach?