Niemcy szukają w Polsce akumulatorów do elektryków

Niemcy chcą rozmawiać z Polską o współpracy w produkcji akumulatorów do samochodów elektrycznych. To – według „Die Welt” – jeden z powodów przyszłotygodniowej wizyty w Warszawie federalnego ministra gospodarki Petera Altmaiera.

Publikacja: 30.08.2018 14:17

Niemcy szukają w Polsce akumulatorów do elektryków

Foto: fot. David Paul Morris/Bloomberg

Altmaier ma się spotykać z kilkoma członkami polskiego rządu, m.in. z Jadwigą Emilewicz, szefową resortu przedsiębiorczości i technologii oraz ministrem energii Krzysztofem Tchórzewskim. Jak pisze „Die Welt” niemiecki rząd federalny od lat prowadzi kampanię na rzecz uruchomienia w Niemczech produkcji ogniw akumulatorowych, ostatnio w znaczący sposób zwiększył także fundusze przeznaczone na badania nad bateriami. Jednak lokalny przemysł do tej pory nie wykazywał dużego zainteresowania uruchomieniem przemysłowej produkcji akumulatorów.

""

Minister Peter Altmaier 5 września przyjeżdża do Polski, rozmawiać m.in. o produkcji akumulatorów do aut elektrycznych / fot. Krisztian Bocsi/Bloomberg

moto.rp.pl

Z kolei dla azjatyckich producentów baterii Europa Środkowo-Wschodnia staje się dobrym miejscem do ich produkcji. Koreański LG Chem ma uruchomić w tym roku w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia największą w Europie fabrykę baterii litowych do samochodów elektrycznych o zdolnościach produkcyjnych do 100 tysięcy sztuk wysokowydajnych akumulatorów rocznie. Łączne nakłady na tę inwestycję przekroczą 2 mld zł.

W środę (29 sierpnia) na oficjalnym koncie twitterowym Szklanej Manufaktury w Dreźnie, gdzie niegdyś powstawały luksusowe Volkswageny Phaetony pojawiła się informacja, że baterie z Biskupic będą montowane w nowej rodzinie elektrycznych Volkswagenów I.D. W fabryce powstaje obecnie Volkswagen e-Golf, ale koncern z Wolfsburga już zapowiedział, że nie produkcja tego modelu nie będzie kontynuowana. Zastąpi go właśnie VW I.D., zbudowany na nowej płycie podłogowej MEB, przygotowanej dla samochodów elektrycznych. Auto pojawi się na rynku w 2020 r. Z kolei z Wrześni wyjedzie jeszcze w tym roku elektryczny dostawczy VW Crafter, a polska fabryka pozostanie jedynym miejscem, gdzie produkowane będzie auto w takiej wersji. Nie wiadomo jednak, kto będzie dostarczał baterie do tego modelu.

CZYTAJ TAKŻE: Elektryczne Mini już za rok

– Fabryka LG Chem niesie nową jakość w inwestycjach bezpośrednich w Polsce, stanowiąc kamień milowy w rozwoju elektromobilności. Polska dzięki inwestycji LG stanie się głównym ośrodkiem produkcji baterii litowo-jonowych dla przemysłu samochodowego w Europie – mówił podczas rozpoczęcia budowy zakładu w październiku 2017 r. Mateusz Morawiecki, ówczesny wicepremier i minister rozwoju i finansów.

CZYTAJ TAKŻE: Września na elektrycznej mapie Volkswagena

To nie jedyna taka inwestycja w Polsce. Chiński Zhangjiagang Guotai-Huarong New Chemical Materials kosztem 45 mln dolarów buduje w Godzikowicach pod Oławą zakłady elektrolitu do wkładów do baterii litowo-jonowych. To także ma być jedna z największych takich fabryk w Europie. Jej uruchomienie zaplanowano na 2020 r.

Altmaier ma się spotykać z kilkoma członkami polskiego rządu, m.in. z Jadwigą Emilewicz, szefową resortu przedsiębiorczości i technologii oraz ministrem energii Krzysztofem Tchórzewskim. Jak pisze „Die Welt” niemiecki rząd federalny od lat prowadzi kampanię na rzecz uruchomienia w Niemczech produkcji ogniw akumulatorowych, ostatnio w znaczący sposób zwiększył także fundusze przeznaczone na badania nad bateriami. Jednak lokalny przemysł do tej pory nie wykazywał dużego zainteresowania uruchomieniem przemysłowej produkcji akumulatorów.

Pozostało 81% artykułu
Tu i Teraz
Przejazd autostradą A4 będzie darmowy. Umowa z zarządcą nie będzie przedłużona
Tu i Teraz
Mercedes-AMG zmienia zdanie. Nowy silnik V8 zamiast czterocylindrowego PHEV
Tu i Teraz
Volkswagen wraca do korzeni. Powrót dobrze znanych symboli
Tu i Teraz
94-letni Sobiesław Zasada wyruszył "Maluchem" do Monte Cassino
Tu i Teraz
Po podwyżce opłat za przejazd autostradą A4 Stalexport ma imponujące zyski
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?