W środę Artur Michalski, wiceprezes NFOŚ, zapowiedział, że w ciągu dekady na ten cel przeznaczy nawet ponad 10 mld zł. Pieniądze mają pochodzić m.in. z nowej opłaty paliwowej, a także z opłat od biopaliw oraz budżetu samego NFOŚ. – Wkrótce wchodzi w życie ustawa o funduszu niskoemisyjnego transportu, dzięki której ów nowy fundusz zgromadzi przez najbliższą dekadę na swoich kontach w pierwszej puli 4,5 mld zł – mówi wiceprezes Michalski.
Shutterstock
Plan zakłada, że samorządy będą składać do NFOŚ projekty strategii rozwoju ekomobilności. – Program uruchomimy w ciągu najbliższych 2-3 miesięcy. Zbierzemy od samorządów tzw. fiszki projektowe. Najciekawsze zostaną wybrane do sfinansowania stworzenia planów rozwoju ekomobilności. I na te strategie przeznaczamy 10 mln zł – tłumaczy nasz rozmówca.
100 strategii na 100-lecie niepodległości
– Na konkretne inwestycje, jak rozwój infrastruktury ładowania lub tankowania wodoru, ale również zakup autobusów bezemisyjnych i niskoemisyjnych NFOŚ przeznaczy dużo większe środki – dodaje. W sumie NFOŚ wybierze setkę samorządowych strategii. – To 100 strategii ekomobilności na 100-lecie niepodległości. W sumie szacujemy, że na cały program będziemy przeznaczać ponad 1 mld zł rocznie – wyjaśnia wiceprezes Michalski.
CZYTAJ TAKŻE: Elektrobusy wchodzą przebojem w elektromobilność