fot. AdobeStock

Najnowsze wyniki kontroli jakości paliw, które tankujemy na stacjach, przedstawił w piątek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od stycznia do końca kwietnia 2021 r. do badań pobrano łącznie 532 próbki, w tym 248 próbki benzyn i 284 oleju napędowego.

Część stacji paliw wybrano losowo – wytypował je UOKiK i zlecił przeprowadzenie kontroli regionalnej Inspekcji Handlowej, natomiast część kontrolowano po skargach lub informacjach od policji i prokuratury. Nie jest tak źle, bo okazało się, że w ponad pół tysiąca przeprowadzonych kontroli tylko 12 z kontrolowanych próbek nie spełniało wymagań jakościowych. To 2,26 proc. badanych paliw. Większość negatywnych wyników dotyczyła oleju napędowego. Za to wyniki wszystkich testów LPG okazały się prawidłowe.

CZYTAJ TAKŻE: Kilkunastoletniego diesla będziesz musiał sprzedać

Ale ubiegłoroczne wyniki badań były lepsze. Według informacji UOKiK, w 2020 r. pobrano do badań 1491 próbek paliw ciekłych – 779 benzyn i 712 oleju napędowego, z których testów nie przeszło 28 (23 próbki diesla i 5 benzyn). To niespełna 1,9 proc. tego, co kontrolowano. Odsetek felernego paliwa był mocno zróżnicowany w poszczególnych województwach. Po losowym wyborze stacji paliw okazało się, że najwięcej nieprawidłowości można było znaleźć w województwach: zachodniopomorskim (6,25 proc.), lubuskim (6,06 proc.) i pomorskim (3,45 proc.). Natomiast w przypadku kontroli na podstawie informacji od kierowców najgorsze okazały się województwa: opolskie (15,38 proc.), warmińsko – mazurskie (10,00 proc.) oraz pomorskie (9,09 proc.).

fot. AdobeStock

Z danych Inspekcji Handlowej wynika, że od 2016 r. odsetek nieprawidłowości w badanych benzynach, oleju napędowym, gazie LPG i biopaliwach utrzymuje się na poziomie poniżej 4 proc. To może być uznane za niewiele zważywszy, że w czasie pierwszej kontroli w 2003 r. nieprawidłowości wykryto w aż 30 proc. kontroli. W przypadku benzyny najczęściej kwestionowana jest zbyt niska liczba oktanowa. To może być powodem występowania w silniku spalania stukowego, co oznacza nieprawidłowy jego przebieg, powodujący głośną i nierównomierna pracę silnika oraz większe zużycie paliwa.

CZYTAJ TAKŻE: Ładowanie elektrycznego auta w pięć minut? W Chinach to możliwe

W badanym oleju napędowym zwykle nieprawidłowości dotyczą podawanej w godzinach odporności na utlenianie i zbyt niska temperaturę zapłonu, która stwarza zagrożenie wybuchem oparów paliwa podczas napełniania baku. W próbkach gazu LPG problemem jest przekraczanie dopuszczalnego poziomu całkowitej zawartości siarki, grożącego korozją niektórych elementów silnika.

Mogą Ci się również spodobać

Jakie auta kradną w Niemczech

Niemieckie Towarzystwo Ubezpieczeniowe ogłosiło, że Berlin po raz kolejny jest numerem 1. wśród miast, ...

Tanie hulajnogi elektryczne mogą… wylecieć w powietrze

Niedawna eksplozja akumulatora elektrycznej hulajnogi na warszawskim Gocławiu – a także wcześniejszy podobny incydent ...

LEVC VN5: Elektryczny van na bazie londyńskiej taksówki

Dzięki modelowi TX londyński producent taksówek LEVC uratował klasyczną czarną taksówkę przed zniknięciem. Teraz ...

Carlos Ghosn: Potężna odprawa przejdzie byłemu prezesowi koło nosa

Wszystko wskazuje na to, że były prezes koncernu Renault odejdzie z firmy bez odprawy. ...

Nie tylko benzyna i ropa. Ceny LPG również mocno w dół

Pandemia koronawirusa spowodowała załamanie na rynku paliw. Już w tym momencie benzyny i diesla ...

BMW jednak nie zrezygnuje z produkcji elektrycznego i3

Szef BMW dementuje informacje o zakończeniu produkcji elektrycznego i3. To jednak nie oznacza, że ...