fot. AdobeStock

Będziemy jeździć szybciej, wygodniej i bezpieczniej. Zadbają o to rozlokowane przy drogach setki urządzeń pomiarowych, wyświetlaczy, sygnalizatorów i kamer.

Będą informować o warunkach ruchu i utrudnieniach, wyznaczać w razie problemów objazdy, ostrzegać przed samochodem jadącym pod prąd, wyznaczać optymalną prędkość, czy informować o zajętości miejsc parkingowych na Miejscach Obsługi Podróżnych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała właśnie hiszpańską firmę Alumbrados Viarios Sociedad Anonima jako wykonawcę systemu zarządzania ruchem na drogach A1, A4, S1 i DK1 w województwie śląskim. To jeden z elementów budowy Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem – gigantycznego przedsięwzięcia mającego zinformatyzować sieć szybkich dróg w Polsce. Będzie wsparciem dla kierowców, ale także służb drogowych, policji, pogotowia czy straży pożarnej.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy systemu poboru opłat drogowych: Skarbówka skorzysta z satelity

Na śląskich drogach pojawi się około 240 znaków zmiennej treści, 13 nadajników radiowych do informowania kierowców poprzez CB, 130 kamer do podglądu sytuacji, 19 stacji pogodowych, 13 stacji ciągłego liczenia pojazdów pozyskujących informacje o natężeniu i płynności ruchu. Do tego 330 urządzeń służących wykrywaniu zdarzeń drogowych takich jak zator, nagła zmiana warunków ruchu, czy np. pojazd na niewłaściwej jezdni. Podobne urządzenia będą montowane na drogach w pozostałych województwach.

fot. AdobeStock

Wszystkie informacje z elementów systemu będą spływać w czasie rzeczywistym do Krajowego Centrum Zarządzania Ruchem ulokowanego pod Warszawą i centrów regionalnych w Gdańsku, Strykowie, Kończycach i Widawie. Ich komputery pomogą w podjęciu błyskawicznych decyzji np. o zamknięciu lub otwarciu wybranego pasa ruchu, przekierowaniu samochodów na objazdy, wprowadzaniu ograniczeń prędkości na poszczególnych pasach czy ograniczeń w wyprzedzaniu, np. dla samochodów ciężarowych. Informacje dla kierowców będą się pojawiać na elektronicznych tablicach. System pokieruje dopływem ruchu do zatłoczonej autostrady lub drogi ekspresowej. Przekaże kierowcom tirów gdzie mogą odpocząć, poinformuje o mgle, zadymieniu, intensywnych opadach śniegu, planowanych remontach, dojazdach do miejsc masowych imprez, czasie odprawy na poszczególnych przejściach granicznych czy komunikatach systemu Child alert.

CZYTAJ TAKŻE: Pięć nowych znaków drogowych

W pierwszym etapie system ma objąć blisko jedną trzecią dróg, które wchodzą w skład europejskiej sieci TEN-T. Będą to drogi ekspresowe S6 i S7 od Gdyni do Warszawy, autostrada A2 od Warszawy do Łodzi, autostrada A1 od Łodzi do granicy państwa w Gorzyczkach, droga ekspresowa S1 od portu lotniczego w Pyrzowicach do granicy państwa w Zwardoniu, autostrada A4 Katowice – Wrocław, a także autostrada A8 stanowiąca autostradową obwodnicę Wrocławia. W kolejnym etapie dojdą m.in. drogi ekspresowe S8 i S61, czyli trasa od Warszawy w kierunku Suwałk i granicy z Litwą, autostrada A2 od Warszawy w stronę granicy z Białorusią, trasa S7 pomiędzy Warszawą a autostradą A4 oraz autostrada A4 od Krakowa na wschód. System będzie powstawał etapami, a poszczególne elementy mają być dołączane stopniowo.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

UOKiK oskarża dilerów ciężarówek DAF o budowanie kartelu

Dzielenie rynku, ustalanie cen, ustawianie przetargów – takie zarzuty wobec czterech polskich firm i ...

Rosyjska ropa tanieje, benzyna drożeje

Ceny rosyjskiej ropy Urals osiągnęły poziom z marca–lipca 1999 roku, zagrażając budżetowi państwa. Założono ...

Suzuki przedłuża sponsoring polskiej koszykówki

Suzuki Motor Poland i Polski Związek Koszykówki oraz Polska Liga Koszykówki podpisały nową, dwuletnią ...

Dieselgate: VW nie chce płacić w Europie

Volkswagen zgodził się na dodatkowe 2 lata gwarancji na samochody sprzedane Europejczykom, ale nie ...

Zwiedzamy Polskę. Co można zobaczyć wzdłuż Niebieskiego Szlaku?

O tym, jakie mamy perełki przy głównych szlakach komunikacyjnych, mogliśmy się przekonać podczas wyprawy ...

Mercedes z 1982 roku w testach emisji spalin lepszy od nowych aut

38 letni Mercedes z dieslem pod maską wypadł w testach emisji spalin zadziwiająco dobrze. ...