Volkswagen zapowiada kolejny krok, a właściwie skok w elektromobilność. Koncern ogłosił w czasie wydarzenia nazwanego Power Day nowy plan produkcji akumulatorów i rozwoju technologii ładowania.

Jej celem jest zmniejszenie złożoności i kosztów akumulatora oraz zapewnienie dostaw ogniw po 2025 r. Zapowiedziany został duży wzrost produkcji: do końca obecnej dekady VW ma uruchomić w Europie sześć fabryk ogniw litowo-jonowych o łącznej mocy 240 GWh. Pierwsze dwie fabryki będą działać w szwedzkim mieście Skelleftea i niemieckim Salzgitter. Dla zaspokojenia popytu zdecydowano się na zmianę dotychczasowych planów: produkcja ogniw premium zostanie skoncentrowana w szwedzkiej fabryce Northvolt Ett w Skelleftea i będzie prowadzona we współpracy z firmą Northvolt. Rozpocznie się w 2023 r. i ma być stopniowo zwiększana do rocznych zdolności 40 GWh. Z kolei zakłady w Salzgitter mają od 2025 r. wytwarzać zunifikowane ogniwa dla segmentu aut popularnych. Tu także moce produkcyjne sięgną 40 GWh, natomiast podział produkcji na dwa zakłady (będą zasilane z odnawialnych źródeł energii) pozwoli zmniejszyć jej złożoność oraz zapewni większe korzyści skali.

CZYTAJ TAKŻE: Volkswagen wprowadza tańsze wersje elektrycznego ID.3

– Naszym celem jest obniżenie kosztów i złożoności akumulatora, przy zwiększeniu jego zasięgu i wydajności. Dzięki temu e-mobilność w końcu stanie się przystępna cenowo – powiedział Thomas Schmall, członek zarządu ds. Technologii Grupy Volkswagen. W 2030 r. nowe zunifikowane ogniwo ma być instalowane nawet w 80 proc. elektrycznych pojazdów VW. Ujednolicenie jego budowy, wprowadzenie innowacyjnych metod produkcji oraz zwiększenie skali recyklingu może przynieść obniżkę kosztów akumulatorów w segmencie podstawowym nawet o 50 proc. Mogłoby to oznaczać obniżenie ceny samochodu elektrycznego nawet o 15-20 proc. przy założeniu, że sama bateria to 30-40 proc. kosztów budowy e-auta.

Ofensywie w produkcji akumulatorów ma towarzyszyć radykalna rozbudowa sieci szybkiego ładowania. Wraz ze swoimi partnerami – brytyjskim BP, hiszpańską Iberdrolą i włoskim Enelem – VW planuje do 2025 r. uruchomienie w Europie około 18 tys. publicznych punktów szybkiego ładowania. 8 tys. punktów o mocy 150 kW zostanie uruchomionych we współpracy z BP na 4 tys. stacji paliw BP i Aral, głównie w Niemczech i Wielkiej Brytanii. W Hiszpanii Iberdrola pomoże Volkswagenowi uruchomić ładowarki wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych, natomiast Enel we Włoszech – zarówno wzdłuż autostrad jak i na obszarach miejskich.

CZYTAJ TAKŻE: Test | Volkswagen Golf eHybrid: Stara szkoła w nowym wydaniu

W perspektywicznych planach VW jest także integracja samochodu elektrycznego z prywatnymi, komercyjnymi, a także publicznymi systemami energetycznymi. Już od przyszłego roku samochody budowane na platformie MEB będą mogły pełnić rolę magazynów energii z możliwością wprowadzenia jej do sieci domowej. Plany Volkswagena będą umacniać wysoką pozycję Niemiec w globalnym rozwoju elektromobilności. Według podanych przez Deutsche Welle wyliczeń Centrum Badań nad Energią Słoneczną i Wodorem Badenii-Wirtembergii, w 2020 roku w Niemczech zarejestrowano więcej samochodów o napędzie elektrycznym i hybrydowym niż w USA. Dzięki rejestracjom 395 tys. e-aut (wzrost r/r o 264 proc.) Niemcy stały się wiceliderem – po Chinach – elektrycznego rynku. Światowym liderem pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych jest Tesla. – Jej najpoważniejszym konkurentem jest obecnie Volkswagen, a trzecie miejsce zajmuje chiński producent SAIC przed BMW i Daimlerem – informuje Deutsche Welle.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Ceny Mercedesa EQA. To jedyny elektryk w segmencie C premium

Mercedes umożliwił konfigurowanie i zamawianie nowego, kompaktowego, elektrycznego SUV-a. Model EQA na starcie dostępny ...

Czy opony zimowe powinny być obowiązkowe?

Tegoroczna zima pokazała, że wymóg montażu zimowego ogumienia powinien być obowiązkowy. Tak przynajmniej sugerują ...

Unikatowa wakacyjna promocja Suzuki

Suzuki w unikatowy sposób łączy nową promocję z ciekawą, nietypową prezentacją w salonach dilerskich. ...

Biznesowa twarz SEAT-a

Hiszpańska marka przeżywa swoją drugą młodość. SEAT odżył m.in. dzięki wprowadzeniu do oferty trzech ...

AAA Auto rozpoczyna ekspansję

Przyspieszenie ekspansji w Polsce zapowiada międzynarodowa sieć autokomisów AAA Auto. Pod koniec kwietnia uruchomiony ...

Autonomiczny Chrysler Pacifica należący do Waymo w Chandle w stanie Arizona

Fala ataków na autonomiczne auta. W ruch poszły broń palna, noże i kamienie

Współcześni luddyści opanowali Arizonę. Na cel wzięli innowacyjne samochody, w tym Teslę. Ich ofiarami ...