NFOŚiGW dofinansuje 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił nowy program wspierający elektromobilność. Tym razem chodzi o „Zielony Transportu Publiczny”. Ciekawe czy po fiasku dofinansowań do samochodów osobowych i ciężarowych kategorii N1, w końcu będzie sukces?

Publikacja: 13.11.2020 19:09

NFOŚiGW dofinansuje 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem

Foto: fot. AdobeStock

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zwany w skrócie jako NFOŚiGW, ogłosił uruchomienie nowego programu wsparcia elektromobilności. Co ciekawe tym razem nie chodzi o samochody dla „Kowalskiego” czy przedsiębiorców, tylko o autobusy. Program „Zielony Transport Publiczny” – bo tak właśnie został nazwany – ma wspomóc i przyspieszyć wymianę pojazdów komunikacji miejskiej ze spalinowych na elektryczne.

CZYTAJ TAKŻE: Do 13 miast trafi 190 elektrycznych autobusów

""

moto.rp.pl

– Budżet programu wyniesie 1,3 mld zł i szacujemy, że kwota ta pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce – powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Warto zaznaczyć, że na dotacje przeznaczone zostanie 1,1 mld zł, a na pożyczki 200 mln zł. Jak wyjaśnia pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusz Zyska, ten program to element realizacji strategii energetycznej rządu. Tego typu działania mają przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla (CO2). Poza tym ma też nastąpić zwiększenie udziału energii odnawialnej i jądrowej w energetyce oraz upowszechnienie zeroemisyjnego transportu w Polsce. Według doniesień, nabór wniosków będzie prowadzony w trzech etapach, kolejno w latach 2021-2023.

""

moto.rp.pl

– W pierwszym naborze, od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 r., poziom dofinansowania wyniesie 80 proc. kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90 proc. w całym okresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii – podał Kurtyka. Koszty kwalifikowane będzie można uznać, te poniesione w okresie od 1 października 2020 roku do 31 grudnia 2025 roku. Z kolei przy leasingu, okres ten będzie wydłużony do 31 grudnia 2035 roku. Kurtyka zaznaczył również, że przy pierwszym naborze (pierwsza faza), dofinansowania będą najwyższe. Program ma też drugi cel. Otóż ma pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie wywołanym przez pandemię COVID-19. Beneficjentami nowego programu mogą być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.

CZYTAJ TAKŻE: Warszawa zamówiła 70 autobusów zasilanych gazem

""

moto.rp.pl

NFOŚiGW już miał jedno podejście do dotacji pojazdów zasilanych z gniazdka. Do trzech jednocześnie uruchomionych programów („Zielony samochód”, „eVAN” oraz „Koliber”) można było zgłaszać się w okresie od 26 czerwca do 31 lipca br. Jednak obostrzenia, które zostały zawarte sprawiły, że pod dotacje zaliczała się mała grupa dostępnych na rynku samochodów elektrycznych. W efekcie do programu przeznaczonego dla „Kowalskiego” zgłoszono łącznie 261 wniosków na kwotę 4 567 845,12 zł. Z programu eVAN skorzystało 68 przedsiębiorców (na kwotę 4 603 970 zł), a w „Koliberze” zarejestrowano 1 wniosek na kwotę 25 tys. zł. Tym samym ze 150 mln zł przeznaczonych na dotacje wykorzystano tylko niewielki procent z nich.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zwany w skrócie jako NFOŚiGW, ogłosił uruchomienie nowego programu wsparcia elektromobilności. Co ciekawe tym razem nie chodzi o samochody dla „Kowalskiego” czy przedsiębiorców, tylko o autobusy. Program „Zielony Transport Publiczny” – bo tak właśnie został nazwany – ma wspomóc i przyspieszyć wymianę pojazdów komunikacji miejskiej ze spalinowych na elektryczne.

CZYTAJ TAKŻE: Do 13 miast trafi 190 elektrycznych autobusów

Pozostało 85% artykułu
Tu i Teraz
Porażka elektromobilności. Stellantis wraca do silników diesla i benzynowych
Tu i Teraz
Ten szef koncernu motoryzacyjnego zarabia dziennie 100 tys. euro
Tu i Teraz
Volkswagen Poznań ograniczy produkcję. Nie przedłuży umów czasowych w fabryce
Tu i Teraz
Chińczycy będą produkować w Tychach elektryka. Start już w drugim kwartale 2024
Tu i Teraz
Autostrada A4 dostanie nowy, trzeci pas. Jak wygląda postęp prac?