fot. AdobeStock

Polskie auta nie należą do najnowszych w Europie. Równocześnie okazuje się jednak, że krajowi kierowcy nie osiągają wysokich rocznych przebiegów. Sprawdzamy dane na ten temat.

Wysokie całkowite przebiegi aut bywają problemem w przypadku samochodów sprowadzonych do Polski zza granicy. Trudno się temu dziwić, bo jak wskazują informacje, które przeanalizowali eksperci porównywarki Ubea.pl, przeciętny Niemiec, Francuz czy Holender przejeżdża rocznie swoim autem więcej niż Polak. Za to roczne przebiegi w Europie Środkowej są mniejsze

CZYTAJ TAKŻE: Kierowcy ciężarówek z pierwszeństwem do szczepień na COVID-19?

Aktualne informacje dotyczące średniego rocznego przebiegu aut można znaleźć na stronach Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) oraz europejskiego projektu Odyssee-Mure. Eksperci Ubea.pl skorzystali z danych z tych dwóch źródeł i ustalili, że w 2017 r. przeciętny roczny przebieg aut na terenie wybranych krajów Europy był następujący:

– Austria – 14 545 kilometrów (wynik z 2000 r. – 14 259 km)
– Belgia – 14 770 kilometrów (wynik z 2000 r. – brak danych)
– Chorwacja – 12 688 kilometrów (wynik z 2000 r. – brak danych)
– Dania – 15 882 kilometry (wynik z 2000 r. – brak danych)
– Finlandia – 15 101 kilometrów (wynik z 2000 r. – brak danych)
– Francja – 13 194 kilometry (wynik z 2000 r. – 13 539 km)
– Hiszpania – 13 127 kilometrów (wynik z 2000 r. – 11 970 km)
– Holandia – 13 024 kilometry (wynik z 2000 r. – 14 163 km)
– Niemcy – 13 922 kilometry (wynik z 2000 r. – 14 104 km)
– Polska – 8029 kilometrów (wynik z 2000 r. – 7130 km)
– Szwecja – 12 000 kilometrów (wynik z 2000 r. – brak danych)
– Włochy – 8127 kilometrów (wynik z 2000 r. – 12 466 km)
– Wielka Brytania – 12 730 kilometrów (wynik z 2000 r. – 15 243 km)
– Unia Europejska (średni wynik) – 11 879 kilometrów (wynik z 2000 r. – 13 179 km)

 

Wyniki podobne do Polski (na poziomie ok. 8000 km rocznie) odnotowano również w Czechach, Rumunii oraz na Słowacji i Łotwie. Mniejsze roczne przebiegi są więc charakterystyczne dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej – zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki Ubea.pl. Średni roczny przebieg w Polsce nie jest zbyt wysoki, ale jednocześnie nasz kraj był jednym z nielicznych, gdzie zanotowano wzrost rocznego przebiegu między 2000 a 2017 rokiem. Odpowiedź na przyczyny tego zjawiska kryje się zapewne w poniższej tabeli. Poniższe zestawienie pokazuje zmiany w popularności transportu publicznego w europejskich krajach. Polska jest jednym z liderów pod względem tempa spadku popularności transportu zbiorowego. W 2000 r. generował on 40,3 proc. przewozu pasażerskiego. W 2017 r. ten wynik wynosił już tylko 22,7 proc.

CZYTAJ TAKŻE: Kierowcy ciężarówek częściej korzystają z ubezpieczenia OC niż kierowcy osobówek

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Audi A1 Citycarver: Uterenowiony z nową nazwą

Audi A1 w miejskim stylu. Nowy, nieco podniesiony i obudowany model nosi nazwę Citycarver ...

Autonomiczne Volvo sprawdzą się w Szwecji

Jest zgoda na testowanie na szwedzkich autostradach oprogramowania dla pojazdów autonomicznych. Próby będzie realizować ...

Z powodu koronawirusa Tesla zawiesza produkcję w USA. Fabryka w Chinach już pracuje

Tesla chce zakończyć konflikt z władzami Kalifornii i 24 marca zawiesi produkcję w fabryce ...

Sklepy zamiast warsztatów. Norauto zostanie przejęte przez Media Expert

Spółka Terg S.A. będąca właścicielem sieci Media Expert, przejmuje serwisy i sklepy Norauto. Jak ...

Za 4 lata kupimy samochód zbudowany przez Apple

Wprowadzając do sprzedaży iPhone’a, Apple dokonało niekwestionowanego przełomu na rynku telefonów komórkowych. Teraz koncern ...

Nissan otwiera nowy salon w Kielcach

Nowo powstały punkt to obecnie jedyny dealer marki działający na terenie województwa świętokrzyskiego. Salon ...